Torka efter dusch sommartid?

_Runaway_

Trådstartare
Hur gör ni med torkning av hästen efter en dusch på sommaren? Vill ni att den torkar inne innan den går ut igen, eller släpper ni ut direkt?
Svettäcke eller ej?

Sv: Torka efter dusch sommartid?

om det är varmt och skönt så brukar jag släppa ut honom i hagen på en gång så får han rulla och självtorka, om det är kyligt brukare jag undvika att bada/duscha honom :)

Det beror på. Om det är kyligt eller snåla vindar kan det gärna torka inne först. Annars släpper jag gärna ut direkt, så de får rulla sig ordentligt, det ser så skönt ut! :banana:

Jag tvättar av hästen snabbt direkt efter ridningen. Dels för att kyla ner den.
andhämtningen blir då ganska fort normal o hästn torkat fort.

Oftast rider jag på EM/kvällen och då får han vara inne för kvällen efter det. Men blir det en dusch på dagen och det är fint väder och inte blåsigt kan han få gå ut och rulla sig. Det bästa han vet....

Tja, fullblodet torkar medan man vänder ryggen till för att hämta täcket. EN fördel med den är hyperkorta fullblodspälsen iaf. jag trodde någon drev med mig första gången jag tvättade henne i sommarpäls, jag gick iväg tre minuter för att hämta täcket, och hästfan är torr till 75% när jag kommer tillbaka, bara på benen, manen och svansen och några fläckar som inte torkat :eek:

Valacken får torka inne, utan täcke om varmt, med ett tunt fleece om det är kyligare. Enda anledningen att han inte får gå ut blöt är att han då DIREKT rullar sig.

Om det är redigt varmt får hon torka i solen, antingen på promenad eller i hagen.

Är det lite kyligare och/eller blåsigt så får hon ev "grundtorka" lite, sen tar jag på ett täcke och låter henne torka inne (känslig rygg)

Men jag brukar oftast inte tvätta alls på sommaren eftersom jag itne ser nån redig anledning till det.
Hon är så ren och fin ändå när det inte finns nån extremlera att rulla sig i :D

När jag duschar mina hästar så går jag, med dom tills dom är torra/fuktiga. blåser det eller är kallt så har jag fleecetäcke på dom annars så tycker jag att dom torkar fortast nakna.

Hur gör ni med torkning av hästen efter en dusch på sommaren? Vill ni att den torkar inne innan den går ut igen, eller släpper ni ut direkt?
Svettäcke eller ej?

På med svett täcke i box. Släpper aldrig ut honom blöt så han blir avkyld.
Rider jag sent står han inne på natten och byter då täcke innan nattning.

Drar av det värsta vattnet och släpper sedan ut i hagen.

Täcke använder jag bara om det finns risk att hästen blir kall, lufttorkning är det absolut snabbaste sättet annars.

Gör som Glimfeather: "Jag spolar av, skrapar av vattnet och släpper ut."
Tillägger att vi gör allt ute så länge det inte är minusgrader. Så länge hästarna inte fryser, ser vi ingen anledning att klema med dom.

Jag undrar hur ni som täcker, stänger in i box osv gör, när era hästar blir blöta i regnet? Paraply? :angel:
Eller får dom inte vara ute då?

LIA

Är det soligt ute får de gå ut i solen och torka klart efter att jag handukstorkat noga. Får gå o beta eller äta hö. Är det bitigt ute blir det promenad med fleecetäcken eller inne med täcken och mumsa på hö. Minusgrader eller för kallt duschar jag inte.

Du skrev det själv- täcker dem.
Men sommarregn klarar dem.

vi som ger hästarna möjlighet att välja själva- ser att de springer in vid oväder.
stackars hästar som har en ägare som tycker att man inte ska "klema bort dem". Själva går de in i värmen.

Varför ha häst om man inte har ngn som helst empati för dem:confused:

Det handlar inte om empati, utan om funktioner som hästarna har, men som vi saknar. Det gäller att kunna särskilja hästarnas kroppar från våra.

Om hästen blir blöt när det är "varmt" ute, varför torka dem? De blir ju blöta av regn också, det är ju absolut ingen skillnad. De torkar fint av sig själva.

Naturligtvis ska inte hästar frysa, men det ska mycket till innan de gör det. Och den årstiden hoppas jag att man inte duschar hästen.

Det var ej adresserat till dig- där gäller det inte sommartid, utan året om.

Gör som Glimfeather: "Jag spolar av, skrapar av vattnet och släpper ut."
Tillägger att vi gör allt ute så länge det inte är minusgrader. Så länge hästarna inte fryser, ser vi ingen anledning att klema med dom.

Jag undrar hur ni som täcker, stänger in i box osv gör, när era hästar blir blöta i regnet? Paraply? :angel:

LIA
Min häst har haft problem med rygg och njurar, känslig alltså. visst att jag kanske ibland är lite för försiktig, men har har iaf inte haft problem igen när han bott hos mig. Om du tycker att jag klemar så visst, jag anser att jag är försiktig och rädd om min hästs rygg och muskler!
Mina hästar är alltid ute, ur som skur, från 0600- 1800 man klär dom väl efter vädret?! precis som vi gör?

LIA

De täckas när det regnar/risk för regn. Just för att de annars reagerar i ryggen/fryser.

Mycket enkelt faktiskt.

Sommarregn klarar 2 av 3, den tredje täckas.

Ihållande ösregn med vind klarar ingen av dem, då får de gå in om de fryser (= står hopkurade och skakar) och inte maten hjälper (fri tillgång). Det händer dock inte så många ggr per år, men faktiskt häromveckan hittade jag två täckade vuxna som frös häcken av sig, och en otäckad åring som skakade så han höll på att tippa ikull. Då fick de gå in. Annars så täckas de två vuxna vid regn/regnrisk tills det är ordentlig sommarvärme, då täckad bara den extremkänsliga.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hemmet Har självhäftande hylla från Beslag online i duschen (helkaklat) men skiten släpper ju hela tiden. Första gången släppte det efter...
2
Svar
21
· Visningar
780
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka