Torka bär...?

malumbub

Trådstartare
Hej!

Har plockat nypon och ska utöka förrådet med rönnbär också.
Men hur ska jag torka bären? Funkar det att bara låta dem ligga framme (som med t ex brännässlor) eller måsta jag göra nåt mer?

Angående rönnbären; bör jag torka dem efter infrysning eller ska man ge dem tinade sen i vinter?!?

Sv: Torka bär...?

påminn mig.. vad är nypon och rönnbär bra för?

hittade svaret i gamla trådar!

jag läste i gamla inlägg och trådar och nypon och där skiljer det sig, vissa säger att man ska torka i ugn, vissa säger på en kall och torr plats.

men man ska i allafall förvara dom i en burk med lock, det är alla överens om.

en sa att man ska blöta dom innan man ger dom till hästen.

vad är egentligen rätt?

Nypon brukar gå att torka "bara liggande", men man får vara noga med att de ligger luftigt (inte mer än ett lager) och röra om bland dem. I alla fall funkar det med urkärnade delade nypon, hela tar längre tid att torka, så då blir de kanske bäst om man gör det i ugn eller hänger upp dem.

okej, vet någon hur många man kan ge per dag?

läst i en annan tråd också att det kan vara dåligt att ge det över enlängre tid, hur länge är då en längre tid? typ 3 måader, 6 månadeR?

Binsan skrev:
nya supertillskottet lr???? :)

...VA? Du får gärna skriva tydligare vad du menar. Om du menar att det skulle vara en ny "trend" så kan du gå och leta efter det nånannanstans. Jag tar reda på fakta innan jag ger nåt till hästen.

Nypon är nånting hästarna oftast ÄLSKAR och kan de så plockar många dem direkt från buskarna. De är rika på C-vitamin och ett bra tillskott när hästarna blir trötta under senvintern/våren. Man ska inte ge hela tiden, utan bara som en period.
Förutom C-vitamin innehåller de också bl a vitamin A och K. Man ska ge 15-20 gram krossade nyponskal per dag den period man ger.
(Nypon äter jag själv, i perioder, i form av nyponsoppa, eftersom jag upplever att jag mår mycket bättre av det i kroppen.)

Rönnbär är något man kan ge till valacker för att rensa ur kroppen (njurarna). Och när jag nu sökte på det i gamla trådar så hittade jag att man ska ge ca 1 dl per dag under 3 månader.
I höst kommer jag bli fodervärd på en valack, så därför plcokar jag rönnbär i år.

Finns det nån som har erfarenhet av rönnbär? Kan det bli "för mycket" om man ger både rönnbär och nypon under nästan samma period?!?

Iccic skrev:
Nypon brukar gå att torka "bara liggande", men man får vara noga med att de ligger luftigt (inte mer än ett lager) och röra om bland dem. I alla fall funkar det med urkärnade delade nypon, hela tar längre tid att torka, så då blir de kanske bäst om man gör det i ugn eller hänger upp dem.

Ok. Jag tänkte torka dem hela, lite halvt, för att sen rensa ur dem. Tänkte att om de är lite hårdare i skalet så kanske de är lättare att rensa...

Ska man blöta dem när man ger dem till hästen? Eftersom skalen ska vara krossade så lutar det åt att jag kommer blanda i betforen, eller dyligt... Blir det...geggigt?!? Nån som vet?

Blöter man dem (nyponen) i betforen så blir det som "färska" nypon. Man kan säkert ge dem torra också, de sväller ju inte direkt (Och man ger ju inte såna mängder heller...)

Jag tror att det är lättare att skala nyponen när de är mjuka (eller så vill jag att du ska lida som jag gjorde förra året när jag skalade mina :devil: ). Torkade mina i ugn på låg värme, kommer inte ihåg tid. Om du låter de ligga och torka med innehåll i tror jag att de möglar. Jag blötte inte mina skal till Mirage och har inte hört att man ska det.

:p :p :p
Jag satt och skalade en del idag; d v s rensade ur frön. Det blev en plåt.
Sen tog jag en plåt till med nypon som jag bara skar av "ändarna" på och öppnade och slängde in i ugnen också, för att testa om det blev lättare eller svårare.

Har kvar ca 2/3, så det är tur att jag har det lite lugnt nu med hästarna.

Imorn blir det rönnbärsplockning!!! Har precis fyllt frysarna med mat, men nog får det plats lite rönnbär också! :D :D :D

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 993
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka