Toppenhö!

amalia

Trådstartare
Måste bara få dela med mig av de fina värdena på höet som vi köper till vårt stall:) Värdena är per kg foder.

mj: 8,7

smrp: 71

Jag är övelycklig över dessa värden då min häst behöver en rätt så hög kvot!

Billigt är det också, 2 kr/kg ger vi.

Sv: Toppenhö!

Oj jisses vilka proteinvärden!
Jag fick analysen igår:
TS 90.9 (är inte det väldigt högt? visserligen bra eftersom det då krävs mindre mängd hö)
Smb 53
Energi 10.1

Jag tycker att det är väldigt kraftigt och har varit lur på om man kan ge så kraftigt hö till hästar, men när jag ser era värden känns det rätt lugnt ;)

Vi har nästan lika bra värden som ni till samma pris, 8,2 MJ och 59 smrp:d
Perfekt till mitt lilla fullblod! Kan knåpa ihop en bra och billig foderstat på grovfoder, havre, betfor och ev lite olja istället för att som tidigare vintrar ösa på med soja, lusern och annat dyrt färdigt kraftfoder!

kul med bra värden. Vi har ett hö iår som har ännu bättre värden 9,9 MJ och 75 smb.rp dock dyrare 3,75 kr kg

Vi har fått in något liknande, lite dumt då pålle har lätt för att lägga på sej.. Funderar på att köpa ett annat med sämre värden för att kunna ge lite mer så han blir mätt..

kul med bra värden. Vi har ett hö iår som har ännu bättre värden 9,9 MJ och 75 smb.rp dock dyrare 3,75 kr kg

Högre värden, ja, men bättre?, nja inte för de flesta hästar som inte är svårfödda eller dräktiga.

Med ett så högt energivärde skulle iallafall mina inte kunna äta så mycket hö som jag eller de vill, vilket ge massor av nackdelar.

Med ditt hö skulle mina bara kunna äta runt 7 kg hö dvs hälften av vad jag och de vill!

Jag personligen vill ha en MJ på runt 6 eller där under och en kvot på mellan 6 och 7.

Senast ändrad:

Högre värden, ja, men bättre?, nja inte för de flesta hästar som inte är svårfödda eller dräktiga.

Med ett så högt energivärde skulle iallafall mina inte kunna äta så mycket hö som jag eller de vill, vilket ge massor av nackdelar.

Med ditt hö skulle mina bara kunna äta runt 7 kg hö dvs hälften av vad jag och de vill!

Jag personligen vill ha en MJ på runt 6 eller där under och en kvot på mellan 6 och 7.

för oss är det perfekt. Funkar jättebra både till avelsstona,unghästarna, föl och tävlingshästen. Sen har vi ett sto som är väldigt lättfödd hon får ett annat hö. Jag vill ha ett så bra hö som möjligt så jag slipper komplettera med så mycket kraftfoder. Höet är så grönt att det nästan lyser om det.

Och det är ju jättebra för er.
Det jag ville kommentera var bara det faktum att många verkar tro att ju högre värden på grovfoder - ju bättre.
Så är det nämligen sällan.

Och med de där extremt höga värdena du har är de svårt att fodra många hästar med, av ovan nämnda anledningar.

På en lättfödd stor,vuxen häst har du tex fyllt hela energibehovet med lite dryga 6 kg hö/dag , och så lite grovfoder mår ingen vuxen häst bra av.

Jag vill också ha förhållandesvis höga värden för ttslippa komplettera med kraftfoder, men jag vill inte ha så höga värden att de knappt kan äta något hö alls, vilket de inte skulle kunna med ditt hö.

Men som sagt funkar det för dina hästar, är det ju kanon, jag önskar att jag själv hittar hittar ett hö jag är lika nöjd med .

Senast ändrad:

nej självklart hade det inte funkat till en liten shettis tex , men som sagt alla våra hästar utom en, äter detta hö och då ger vi över 10 kg per häst. Alla vill knappast ha höga värden på sitt hö men när man har unghästar så blir man väldigt glad att få högt proteinvärde.

Det funkar lika dåligt till lättfödda hästar oavsett ras.

Jag har också unghästar och blir glad över bra värden på höet men så höga värden som du har funkar knappt ens på mina växande unghästar!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar