Top Joley Couer

N

Notorius

Den ponnyn blev avlivad efter att ryttaren på den internationella ponnytävlingen i Italien hade ridit för fort i en omhoppningssväng (på gräsbana) och hela benet hade knäckts på häststackaren, hur kan man ens utsätta sin ponny för en sådat när man vet att det kan skada den? :mad:

Sv: Top Joley Couer

Se dig omkring ! Hur många av dagens ryttare (och gårdagens också för den delen) tror du tänker på en sån grej ? Jag tycker man ser de mest livsfarliga omhoppningsvändningar och att det inte händer fler olyckor är bara att tacka för.

Håller fullständigt med Xeline :bow:

När man står och tittar på en omhoppning (speciellt på lägre nivå ponny/häst) Så ska man vara glad att det inte händer allvarliga olyckar oftare... :mad:

Ja, men det är väl ingen ursäkt till att man rider helt vansinnigt och på så sätt "mördar" sin ponny, sin bästa vän :mad:

Jo, men det är ändå ingen ursäkt för att rida så.
Om man gör det för att vinna bara så är man i fel sport, då kan man lika gärna spela tennis lr liknande, f´ör då har man ingen häst att pressa.

Men herregud människa tror du att personen gjorde det med flit?? Det var nog inte första gången ryttaren red så snabbt i en omhoppning , nu var olyckan framme och sådant händer se bara på OS hoppningen där 3 hästar fick allvarliga senskador pga underlaget.

Hur kan du ens med att sitta här och säga att ryttaren mördade sin ponny :mad:
Ryttaren mår säkert hur dåligt som helst ändå utan att du behöver sitta här och gotta dig i det :mad:

En Internationell ponnytävling är knappast på låg nivå, skilnaden på låg nivå och på denna nivån är ju att ryttarna rider oftast sämre och i sämre balans när dom försöker rida fort.
Jag brukar säga är man placerad i en 100+ 110 klass på lokaltävling då har man ridit som en idiot för det är nästan helt omöjligt att placera sig där för folk rider helt hialöst fort och obalanserat. Inte minst dom som har ****hästar.

Jag gottar mig verkligen inte i det, men hon visste hur banan var och tyckte att det var viktigast att vinna, även fast hon blev varnad för att rida för fort. Svängen hon gjorde var helt idiotisk och man tycker att en ryttare på den nivån borde fatta att man inte vänder sin ponny tvärt på gräsbana med lerigt underlag.

Det beror väl på, man kan visst vinna utan att hafsrida.

Notorius skrev:
Den ponnyn blev avlivad efter att ryttaren på den internationella ponnytävlingen i Italien hade ridit för fort i en omhoppningssväng (på gräsbana) och hela benet hade knäckts på häststackaren, hur kan man ens utsätta sin ponny för en sådat när man vet att det kan skada den? :mad:

(obs ngt ironiskt)

Och jag vet en som var ute i skogen med sin häst, det var lite stenigt, hästen trampar ner mellan två stenar, fastnar och bryter benen.

Och nu i OS tre hästar blev senskadade, av underlaget, gud vilka mördare de har som ryttare!!!!

Och det var väl en FT-häst i OS som trampade ner i ett dike, och bröt benet (eller skadade det allvarligt), hur kan man ens komma på tanken at hoppa ett dike? ja menar, det är klart att de stoppar ner benen där i. vilken mördare till ryttare!

Och en annan åkte av sin häst i skogen, hästen skena ut på vägen och bli påkörd... hur kan man rida sin stackars häst ute om man inte sitter kvar?

Den hästen som var svårkörd och kördes i paddock.. skenade iväg, försökte hoppa staketet och blev stetsat och dog... vilken nördare till kusk!

Näe, vi hästmäniskor som rider/kör våra hästar får sluta vara mördare och sluta rida!!!!! Ställ hästen i hagen och ta aldrig ut den därifrån *komma på*
det finns rätt många hästar som skadat sig så de fått avlivas när de gått i hage också.... Vi få ställa dem i stallet, i en box, dygnet runt, året om!!!!!!
och bara hoppas at den inte får hosta, kvarka, uppsvälda ben eller djup depression....
För visst är det väl mer djurplågeri egentligen att ha en häst i box dygnet runt???

//J

Du det skulle stå heta hästar men av någon anledning blev det * ístället :confused:

Var du där och såg det hända elr? Det låter så...

Jag håller inte med om att det nästan är omöjligt att vara placerad på lokala tävlingar 1m/110. Jag har varit på många tävlingar (i skåne) där jag blivit placerad utan att rida tokfort. Inte jättebra placeringar, men oftast är det ju väldigt många placeringar, omkring en 20st kanske. Flera gånger i sommar har jag fått bra placeringar utan mer än i stort sett ridit runt felfritt. Sedan finns det givetvis vissa som alltid rider jättefort och flängrider osv, fast det går faktiskt att bli placerad ändå!

mjä. snarare för att vinna/komma 2:a behöver man rida som en tok. Övriga placeringar brukar räcke med en dubbelnolla.
(eftersom att de som verkligen tokrider brukar riva ett hinder i omhoppningen också..)

Jag håller tyvärr med. Och det gäller även ponnytävlingar på låg nivå. De som vinner rider som idioter helt på bekostnad av hästarna - allt för att få en blågul. Jag tycker det är tråkigt att det inte är mer stilbedömning på grundnivån.

Äh, de får väl skylla sig själva, de som rider så kommer sällan högre än lokal ändå, och vill man få chans att vinna utan att rida som en idiot är det ju bara att tävla regionalt istället. Samma klasser (utom Ld & Lc då) så.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka