Top Dog *vad tycker du om..* sammanfogad*

Sv: Top Dog *vad tycker du om..*

Och jag skiljer mig från mängden och säger att detta med att ta mat från hunden inte är ledarskap.

Det enda man skapar med övningen är en osäkerhet hos hunden och övningen är inget man förbättrar relationen med.

Men hur ser det ut i en vargflock? Vem bestämmer över maten där? Den som står lägst i rang?

Jag håller med er.
Jörgen har en bra filosofi, och där håller jag med honom.
Människan ska vara ledare.

Men, sen skiljer vi oss åt ganska mycket när det gäller HUR man blir/är ledare.

Jag vill att min hund ska ty sig till mig, följa med och se mig som sin flockledare, för att han TYCKER att jag är världens bästa.
Han ska komma till mig för att han vill, inte för att jag blir arg om han inte gör det.
Och en sånd hund, som tycker att jag är världens bästa, får jag, enligt mig, genom att vara såpass snäll, rolig och underbar så att jag Förtjänar hans tillit!

Är jag "arg" och dominant mot min hund, blir ju inte jag käck i hans ögon, då blir jag ett otrevligt tvång som man gör bäst i att lyda. Då har jag bara ledarskap över honom för att han är snällare än mig och inte tar till "våld".

Garpen skrev:
Men hur ser det ut i en vargflock? Vem bestämmer över maten där? Den som står lägst i rang?

De respekterar varandra och tar inte mat ifrån en annan. Vanligtvis är det valparna som äter först och sen alfaparet för att sedan låta resten av bytet gå till alfaparets andra avkommor.

Alla har i en flock rätt att försvara sin mat. Detta respekteras utav de ranghögre. OM det inte råder stor brist på mat. Då är det alfaparet som äter först. Men detta för att de ska ha ork och energi till att kunna spåra och fälla byten.

Det är väl rätt länge sen våra hundar blev domesticerade?! Så varför jämföra med hur det är i en vargflock?
Visst behöver de en ledare, men en rättvis sådan. Inte plockar jag bort maten för mina hundar, har jag sagt att de får äta så får de.

Garpen skrev:

I en vargflock äter alfaparet först! Sen får de andra äta.. Men flockledaren tar inte ifrån de andra maten när de väl börjat äta!

Vill man visa sin hund att man är ranghög via "maten" så ska man äta först och låta hunden äta efteråt. Inte hålla på och dra bort matskålen när de väl börjat äta.

Visst, jag har kört den varianten också; låtsats äta ur hundmatskålen innan jag givit den till hunden. Ibland lagt i ett kex för att ha något jag själv kan ta upp och tugga på. Vet i och för sig inte, men är ganska övertygad om att även en alfa-varg kan ångra sig och komma på att han själv eller någon annan som står högre i rang ska ha maten i stället.

Jag anser fortfarande att en hund har mer gemensamt med en varg än med en människa. Och jag styr fortfarande över maten, jag bestämmer när vår flock har ätit färdigt och ska gå över till andra aktiviteter (lek, vila, jakt).

Den varianten har jag aldrig kört *ler*.. Jag äter min middag & frukost innan jag ger hundarna deras mat.

Fast vi har ingen direkt kamp om vem som bestämmer här (menar inte att du har det :-) Mina hundar är rätt fogliga OCH jag skulle få ta maten hur många gånger som helst ifrån dem..

men de är labbar och de skulle kunna dö av krossat hjärta om jag gjorde det.

Tycker inte heller att man skall hålla på allt för mycket att plocka bort just maten för hunden, men man måste träna på ta ifrån den saker/mat/tuggben så att man inte får problem när den blir större och hittar nått "smaskigt" och sedan vägrar ge ifrån sig det! Så att den blir van vid det hela helt enkelt. Jag tränar sällan detta med just maten utan väljer tuggben odyl. istället.

Dock så kan det bli rapporteringsträning vid matskålen, men även med andra godsaker =) Men det var en annan tråd =)

När det gäller maten så visar jag ledarskap genom att hunden får maten sist av oss alla och måste titta mig i ögonen och "be om lov" att få äta. När hon väl fått lov så då får hon smaska på bäst hon vill. ;)

(KL)

Min variant är att jag ger hundarna mat först och äter sedan själv. Undar vad jag gjort för fel då?, med tanke på att jag har noll problem med mina hundar vad gäller "ledarskapet". ;)

Läste om den varianten på några olika ställen när hunden var liten och testade det liksom att plocka bort maten. Har ockås en hund som i sig själv är väldigt ranglåg och lätt fogar sig under en flockledare, så det har aldrig varit några problem = inget jag behöver träna idag. var väl mest när hunden var ung och jag ville ta det säkra före det osäkra.

Om du inte har några problem så har du givetvis inte gjort något fel. Säkert har du liiksom jag hund som harr lätt för att underordna sig en ledare. Det varierar ju med ras och individ. med facit i hand kan jag säga att det säkert inte gjort någon skillnad hur jag gjort med matordningen med min hund, men det visste jag ju inte från början utan tog det säkra före det osäkra. Idag är hunden 7 år och matreglerna är lösare än när han var yngre, vet ju att det funkar ändå med just den här hunden.

Mitt inlägg var lite ironiskt. :D . Däremot har jag hundar som mer än gärna ser upp till sin ägare, så där får jag ju väldigt mycket gratis. Schäfrar är ju väldigt föriga. Men jag har erfarenheter av många olikar raser och tycker oavsett ras och individ att det finns så många andra sätt att visa sitt "ledarskap" än att plocka bort maten ifrån sin hund. Känns som om den varianten är så väldigt förlegat.

Jodå jag förstod att du var lite ironisk! :smirk:

Finns förstås fler metoder än "matmetoden", men personligen ser jag inget fel i den. Visst kan den skapa stress, men det är ju inget du gör varje dag, utan kanske 5-10 gånger under hundens första 2-3 år (talar för mig själv).

Tycker det här med hundar och ledarskap är intressant, så du får gärna dela med dig av fler tips på ledarskapsträning! :bump:

hehe.. Menar du att det funkar?! :eek: :rofl:

Man ska nog inte trassla in sig för mycket på det teoretiska.. Frågar man tex. mina hundar, så äter jag STÄNDIGT och de ALDRIG!

Allmänt!
Någon som kan berätta vad programmet går ut på? Hade oturen att zappa in mot slutet av det senaste(?) när man började gå fritt följ runt ett korvberg. Såg inte en enda hund följa föraren (mer än en strykrädd tror jag)! Var inte så koncentrerad. ;)

Så blev det uteslutning (som i alla usla såpor) med div svammel fr a till den som åkte ut.

Vad vill man uppnå? Vilken sorts hund/förare/par är idealet som ska vinna?

Att ta käk! Det tyckar jag man ska och ska kunna. Bäst är att inte lägga något värde i maten så att hunden vaktar det mer än något annat. Om ni förstår hur jag menar.

LIA

Målet med TopDog är att få fram morgondagens modellhund, en som kan göra reklam bl.a. Vilket innebär att den vinnande hunden ska ha både utstrålning och lydnad.

Sv: Topdog eller var det Floppdog???!!

Åhh, Majken föll för frestelsen och tog en korv. :d Den förtjännade hon ju faktiskt eftersom hon var så himla duktig på "hinder" bannan...
Majken och Håkan det är ren kärlek, Walle och hans matte har en superskön stil och Bamse och Alex är ett jättefint par, ingen stress där inte. Jörgens kommentar om att lek bara leder till stress...:eek: :devil: :eek: GUBB:devil: !!!
Har ändrat lite uppfattning om Gizmo o hans ägare, dom va inte riktigt mina typer iallafall...

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 733
Övr. Hund Jag undrar hur ni som har stora hundar hanterar situationer med möte hund/hund och hund/människa(Det finns ju dom som är rädda för stora...
Svar
15
· Visningar
1 258
Senast: kvandi
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 379
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar