Top Dog *vad tycker du om..* sammanfogad*

Sv: Top Dog *vad tycker du om..* sammanfogad*

Kanon att få länken! Jag kunde inte låta bli att skriva lite i gästboken. Här är vad jag skrev, få se hur länge det ligger kvar.:angel:

"Det är stor skillnad på ledarskap och mobbing. Ett gott ledarskap kännetecknas av att det finns klara och tydliga gränser för hur saker ska vara. Innanför gränserna är det en harmonisk miljö och utanför gränserna är det inte trevligt. Hur mycket tillrättavisning som behövs utanför gränserna bestäms av den som blir tillrättavisad. Tillräckligt för att ramarna ska respekteras, men inte mer än att glädjen finns kvar.

Mobbing kännetecknas av att den som utsätts för bestraffningen inte själv kan påverka sin situation. Den får bestraffning bara för att det passar mobbaren, och för att mobbaren kan.

Det din hund uppvisar med sitt kroppsspråk är den mobbades. Hon försöker göra sig så liten och osynlig som möjligt för att blidka dig att inte ge dig på henne. Det är beklämmande att du tror att mobbing är ledarskap. Ledarskap tillåter individen att blomstra inom ramarna."

En grej som jag funderade på är att många hänger upp sig på att hunden (Maja heter hon va?) inte har någon favoritleksak. Mina vuxna hundar har inga favoritleksaker, de leker inte med grejor - trots att golvet är fullt. Det ligger trossar, bollar och pipleksaker runt hela huset, men det är bara valparna (numera juniorerna) som leker med dem.

Är det fler än mina hundar som inte leker med grejor?

Min springer tik är inte heller så förtjust i att leka med grejer. Trodde att det bara var hon.

Men om man ser på Maja så är hon ju helt klart intresserad av föremål. Som under träningen när hon kommer springandes, överlycklig, för att hon hittat någonting på golvet. Och istället för att utnyttja hennes glädje över hennes leksak som hon hittat tar han den ifrån henne för att han inte vill träna med hjälp av leksaker eller godis.
Samma sak på "provet" när dom skulle gå banan så sticker ju Maja snabbt som tusan iväg och hämtar en leksak och är sedan överlycklig över sitt fynd och springer glatt genom banan med leksaken i munnen.
Så med en hund som är så uppenbart förtjust i leksaker tycker jag det är synd att han inte vill utnyttja det i sin träning utan istället förbjuder henne att leka.

Vad roligt förresten att läsa att det var en bukefalist som knåpade ihop inlägget. Det var väldigt bra skrivet. :bow:

Jag såg bara bitar av programmet i tisdags, men det är ju kanonbra om hon har lydnad på himmelsängsvovven :D Är ändå för mycket "pluttelinutt" runt henne och hennes hund för min smak, men som jag sa så är det ju egentligen sådana som passar för just detta program!

Till Duvan: Kanonbra inlägg i gästboken!!!:bow: :bow: :bow:

Några av mina hundar spontanapporterar, men de leker inte med leksaker för det. Den ena går jämt med något i munnen, och ofta är det en leksak eftersom de finns lätt tillgängliga. Den andra apporterar allt som jag tappar utan kommando, men det är inte heller ett lekbeteende.

Jag har mycket att säga om Majas ägares metoder, men just att inte ha leksaker är inte något negativt enligt mig. Ska hunden dessutom jagas över anser jag det vara helt rätt att man inte leker med den genom att kasta och kampa om saker. Hunden måste vara 100%ig i sin stadga vid uppflog och uppsprång annars riskerar den att hamna i skottlinjen. Det apporterade viltet skulle dessutom inte vara mycket att lägga i grytan om hunden fick för sig att det var OK att kampa om det. Fast hunden skulle nog tycka att det var roligt...

Tack och lov finns det andra sätt för hunden att leka än att springa efter grejor och kampa med husse/matte.

Vilken tur att jag hann säga min mening till den det vederbör in han slog igen gästboken. Jag hade ändå inte förväntat mig att det skulle påverka, men man måste ju försöka att nå fram - för hundens skull.

Jag har fått leka upp föremålsintresse på min ena hund. För att kunna erbjuda det som belöning i träningen. I vissa moment är det mycket svårt att bara belöna med tex godis. Det fungerar numer kanon. Men jag ger även andra belöningar.

Hemma har de en hel korg full med leksaker. Jag brukar damma av dem ibland. :angel: Sen ligger de mest och påminner om hur mycket pengar allihop har kostat. :smirk: Hemma leks det aldrig med prylar. Enda gången som någon av hundarna hämtar en leksak är när det kommer kompisar till oss. Då vill de gärna visa upp vad de har.

Men träningsleksakerna är aldrig tillgängliga till vardags, bara under träning.

Hur det fungerar med leksak/kampande i fågelträning är jag inte så insatt i, men anser väl att det måste fungera det med. Brukshundarna får ju inte bita i apporterna eller spårapporterna, men får det på träning. De lär sig skillnaden och borde väl även fungera på fågelapportörerna.

Jag håller inte med om att en jakthund inte bör få springa efter bollar eller "kampa"....mm. Har en hund som kan göra båda sakerna och är ändå stabil i uppflog och apporterar fåglar och lämnar över dem i min hand utan minsta åverkan på dem!

Känner mig tjatig, men allt sitter i dressyren. Hunden skall veta skillnad på de olika momenten. Min hund vet hur hon skall bete sig under jakt och hur hon får bete sig hemma med sina leksaker.

Att jag sedan kastar bollar åt henne och använder det som träning inför jakt genom att plötsligt medan hon är på väg fram i full kareta ropar "stanna" och sedan ger ett "varsegod" kommando som säger att hon får ta den är som sagt "smygträning" i lekmoment ;)

Jag håller inte med om att en jakthund inte bör få springa efter bollar eller "kampa"....mm. Har en hund som kan göra båda sakerna och är ändå stabil i uppflog och apporterar fåglar och lämnar över dem i min hand utan minsta åverkan på dem!

jag har inte sagt att man inte bör kasta och kampa. Däremot ser jag ser inget fel i att inte kasta och kampa åt/med en jagande spaniel, jag praktiserar det tvärtom själv. Klart att det går att göra det, men jag ser större vits med att vara konsekvent och begära samma sak - alltid. Det blir mindre kommandon på så vis eftersom det sitter i ryggmärgen på hunden.

Att jag sedan kastar bollar åt henne och använder det som träning inför jakt genom att plötsligt medan hon är på väg fram i full kareta ropar "stanna" och sedan ger ett "varsegod" kommando som säger att hon får ta den är som sagt "smygträning" i lekmoment ;)

Jag kastar också bollar, korvar och annat omkring mina hundar. Fast då kallar jag det för träning eftersom jag befäster stadgan och apporteringen. Det tycker jag att din "smygträning" är också, inte lek. Jag tränar in stopp där själva kastet är kommandot, och jag förväntar mig att få in korven hel och avlämnad i handen när jag ger apportkommando. Jag vill slippa att ge ett verbalt stanna kommando, det ska redan vara givet av uppfloget. Det du gör med din "smygträning" är ju att kolla av att stopp-/startknappen sitter där den ska. Just i det momentet är det träning även om det föregås och efterföljs av lek. Inget fel i det.

Som sagt det finns flera sätt att göra saker och ting, och jag anser att min väg är den kortaste & säkraste vägen till en bra jaktspaniel - inte den enda.

Duvan skrev:
En grej som jag funderade på är att många hänger upp sig på att hunden (Maja heter hon va?) inte har någon favoritleksak. Mina vuxna hundar har inga favoritleksaker, de leker inte med grejor - trots att golvet är fullt. Det ligger trossar, bollar och pipleksaker runt hela huset, men det är bara valparna (numera juniorerna) som leker med dem.

Är det fler än mina hundar som inte leker med grejor?
Lagotton älskar leksaker och vi har dragkamp ibland (och ibland hon och labben) och kastar boll ibland, men jag tror inte hon har nån favorit. Så jag skulle nog också antingen få skriva ett streck bara...

Ja egentligen är allt man gör med sin hund träning. Och det finns massor med olika sätt att träna in momenten. Smaken är som baken helt enkelt ;)

Vad jag ville få fram är bara att hunden skiljer på jakt och lek(i alla fall min hund). Givervis så stannar hon om jag säger stanna när hon är på väg fram till bollen och kör jag stanna kommandot flera kast på rad så står hon tillslut still redan när jag kastar och väntar på "varsegod" kommandot, men säger jag inget under nått av kasten så tar hon glatt bollen direkt. Är vi ute i skogen och det flyger upp tjäder/orre/ripa framför henne så stannar hon automatiskt utan kommando. Hon skiljer på lek och jakt helt enkelt.

Finns överhuvudtaget inte nåt positivt jag kan se i det programmet! Bedrövligt!

Jag halvkollade på TopDog i tisdags, tredje programmet tror jag det var.

Jag blev mkt inspirerad av träningen att gå runt en pall med korv (eller godis) på.

Provade detta med Arne, och han klarade det utmärkt!! Så stolt!:love:

Min favorit är Arne, så skön, och Walle såklart!

Sen kunde jag inte låta bli att asgarva när Majken fick tejp på ögat, som hon skulle ta bort, hon bara satt där:rofl:

Sv: Top Dog *vad tycker du om..*

hästsko skrev:
tycker alla i de där programmet inte verkar ha så normala hjärnceller

VEM F*N döper hunden till bebis , fult som stryk :angel:

hahaha min minsta hund heter Bibbis ,tycker det är urgulligt då hon är SÅÅÅÅ liten och go :p
passar henne hihi

ja håller emd dig! hade gett en FET smäll till den människan...tycker så synd om lilla Maja..å ja Majken,haha ja dom kommer itne långt,reagerade också på det när hon skulle ligga men satt istället hehe..Men man kan tänka så hära : Majken är väl 11 år..? det är väl första gången hon ens blir lydnadstränad och sen som hennes ägare sa (glömnt bort vad han heter, göran..??) men han sa att dom är där för att ha kul,det får gå som det går..en skön syn han har på det hela,helldre SÅ än som Jörgen och Maja!

haha jag undrar också hur jag klarat banan,visserligen skulle itne fåren vara ngt problem för min schäfer,men föremålsintresserad som han är skulle nog ha svårt att låta bli leksakerna..:rofl: *såvida jag itne själv skulle haft hans leksak att distrahera han med :angel: *

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 733
Övr. Hund Jag undrar hur ni som har stora hundar hanterar situationer med möte hund/hund och hund/människa(Det finns ju dom som är rädda för stora...
Svar
15
· Visningar
1 258
Senast: kvandi
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 379
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar