Tonårstrots?! (långt)

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 644
A

anja23

Suck!
Var är min gulliga valp? :confused:

Nu senaste två veckorna har det varit totalt tvärtemot beteende hemma hos oss.
Tea har varit en valp med egen vilja och som gärna går fort fram genom livet, men samtidigt väldigt mammig och gör helst ingenting utan mig.

Men nu, vid precis fyllda 9 månader, räcker hon fingret och "kan själv". Jag kommer få gråa hår innan jag fyller 25!

Hon är totalt ofokuserad på allt vi gör! Försöker vi träna något ute så är alla lukter och ljud tusen gånger intressantare än träningen (som alltid brukar vara höjdpunkten).
Försöker vi träna något inne, så ser hon spöken i fönstren.

Inkallningen har gått från 99% till ungefär 10% så där har vi nästan börjat om från början igen, och hon får alltid ha långlinan på ute om hon ska vara "lös".

Och koppeldragandet som vi äntligen fått bukt med har kommit tillbaka. Men nu är det inte ett konstant dragande, utan ett tvärskutt ned i diket direkt jag inte har full fokus på henne.

Och märker hon att jag börjar bli arg eller tappa tålamodet så fnattar hon runt runt mig och gör nästan kullerbyttor i luften. Så det gäller att hålla modet uppe.

Hon har även börjat äta på allt ute! varenda pinne, sten eller löv ska smakas på. Det fungerar ca 10 minuter att säga "nej" och "spotta ut" och hon lydigt gör som jag vill, sen blir hon som tokig och åker som en karusell runt mig samtidigt som hon ser ut som en plogbil i backen och försöker få in så mycket som möjligt i munnen.

Det som egentligen är värst, eftersom sambon är lite allergisk, är att hon i varje obevakat tillfälle skuttar upp i sängen (vilket hon blint accepterar förr att hon inte får vara i) och hoppar omkring som en tornado där.

Ett plus med det hela är iaf att jag har försökt vara jätteskojig med henne ute så hon ska vara lite uppmärksam. Det har såklart inte gett något ute. Men inne, som är tråkigare, är jag hennes största idol och hon håller stenkoll på allt skoj jag kan tänkas göra.

Jag vill egentligen bara skriva av mig lite med detta inlägg. :crazy:
Och jag hoppas att det är första löpet som kanske är på gång, det börjar ju bli dags. Annars har kanske någon smygit in på natten och bytt ut min snälla lyhörda valp mot en :devil:unghund.

Sen ska jag passa på att fråga en sak:
Tea blir som en blandning mellan clown/studsboll/apa direkt man höjer rösten eller visar med kroppen att man är arg, hur ska jag förhålla mig till det?
För det mesta brukar jag ignorera henne när jag är missnöjd, men ibland är det omöjligt att hålla masken.

Sv: Tonårstrots?! (långt)

Sen ska jag passa på att fråga en sak:
Tea blir som en blandning mellan clown/studsboll/apa direkt man höjer rösten eller visar med kroppen att man är arg, hur ska jag förhålla mig till det?
För det mesta brukar jag ignorera henne när jag är missnöjd, men ibland är det omöjligt att hålla masken.

Att spela clown är ett sätt att lugna matte när hon är arg, "titta på mig så rolig och söt jag är - bit mig inte!" ungefär.
Andas djupt, blunda i en sekund och tänk: envishet är vad jag vinner med i längden. Var lugn men bestämd och envis. Har du sagt sitt så är det sitt som gäller.
Flänger hon runt så du inte får tag på henne så stanna till, titta inte direkt på henne och säg med mjuk men säker röst sitt, stanna, hit eller vilket som funkar bäst. När hon märker att matte inte är arg eller att pajaskonsterna inte får någon reaktion så brukar de lugna sig lite.

Andra tips: ta en paus i inlärningen, träna inte på nya saker utan fokusera på det ni redan gjort och vardagslydnaden. Var konsekvent och (igen) envis och bit ihop. Var förutseende och undvik att ge henne chanser att göra fel, gör det enkelt för henne att gör rätt. (Långlina ute, stäng sovrumsdörren, världens godaste godis i fickan och träna med henne nära, inte på avstånd.)

Det går över! :) Snart är hon en trevlig vuxen hund istället och vissa pusselbitar faller på plats.

Japp, välkommen till hundarnas slyngeltid! NU börjar det riktiga arbetet :devil:

Tack för tipsen!

Det får bli en paus med lydnadsträningen osv till hon är lite mindre yr.
Och istället ta ett krafttag med passivitetsövning. Och ignorera hennes clownerier.

Det är lustigt hur olika hundar kan vara. Vår gammelhund har aldrig behövt lära sig slappna av, det faller sig helt naturligt för honom.
Men med detta yrväder känns det som att passivitetsträning är A och O. Nu har vi faktiskt kommit så långt att hon går och lägger sig och vilar när vi hälsar på folk, det hade aldrig gått för två månader sedan.

*kl*

Denna tråd skulle jag aldrig läst, nu bävar jag för framtiden... :crazy::grin::D

:rofl:

Ursäkta men gud vad jag känner igen mig. Min hund var så lydig och duktig till han var ett halvår, då blev han ganska jobbig men det gick över.

Sen när han var runt 11 mån så var det någon som bytte min hund mot ett monster! :devil:

Kan lugna dig med att han efter 1-2 månader faktiskt blev lydigare än innan och jag känner hopp om framtiden. :D

Så blev min unghund när hon blev 6 månader. Sedan kom första löpet och hon blev fantastisk.
(Sedan har hon blivit hemsk igen, men det är mitt fel och en envis hältas fel, inte hennes)

Jag håller hunden kort i kopplet eller i halsbandet när "fjanterierna" för att blidka matte sätter igång.
Jag säger inte så mycket utan håller stilla så hunden inte får så mkt "fjant-utrymme", väntar tills det blir lugnt och upprepar sen kommandot.

Och tänkt att det bara är under en period, de går över (förhoppningsvis innan hunden gett dej gråa hår):D

Jag håller med Skogstrollet, fjanteriet är en lugnande signal.

Jobba mycket med kontaktövningar, det är hunden som ska söka din uppmärksamhet inte tvärtom. Superviktigt!

Börja varje promenad med att ha hunden kopplad, släng ut en godbit framför hunden som den precis inte kan nå. Det får gärna vara något supersmaskigt, så hunden stretar lite. Du håller klaffen medans hunden stretar mot biten, så fort hunden ger upp och tittar dig i ansiktet, så ger du "varsågod" till gobiten.

En till: Visa hunden att du minsann har korv i din knutna näve, ställ dig framför hunden med korv-armen rakt ut. Så fort hunden kollar på dig istället för att fokusera korven så ger du hunden korven.

En annan grej som vi ofta glömmer är leken. Kampa med hunden nära dig, på så sätt så gör du utrymmet runt matte så jäkla kul. Här är det viktigt att du säger starta och stanna.
Gör inkallning på korta avstånd som slutar i en rejäl kamplek så kommer du aldrig få problem med inkallningarna i fortsättningen.

Tjata inte på hunden, stå inte lutad över den och visa ett pekfinger det ger ingenting. Försök strunta i när den gör fel och beröm när den gör rätt.
Andvänd "Nej" med förnuft - så att ett "Nej" verkligen betyder "Det du håller på med slutar du upp med omedelbums"
Jag ser så många ekipage som går och "smånejar" en hel promenad igenom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 888
Senast: fixi
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
935
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 926
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 490
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023