Mina söner röker. Den ena är 17,5 år och den andra är strax 16. Jag har fyra syskon varav jag är den enda som inte röker. Min bror slutade dock för ett halvår sedan, min mamma slutade för 16 år sedan, det är alltså en rökande familj/släkt och bara jag har varit motpolen här. Pratat om hur dåligt rökning är för oss, både passiv rökning och för den som röker, att man inte behöver bli sjuk omedelbart utan kan bli det på lång sikt, allvarliga och till och med dödliga sjukdomar. Vi har pratat om att jag inte tål röklukten, den är jobbig för min hals och gör att jag hostar, och det luktar gräsligt med röklukt.
De vet att det finns en viss risk att de har ärvt sin pappas sjukdom och då är rökning mycket dumt. De har fått massor av information. Jag lovar och svär, mina söner var så smarta och förnuftiga fram till de var runt 13 i det här (och mycket annat)! De höll med, de rynkade på näsan och de skulle ALDRIG någonsin börja röka!! Nähä? Tills kompisarna började och de inte kunde säga nej. Det är en grej kompisar emellan.
Det är förbjudet att röka hemma. Inte ens på balkongen får de röka, där får vuxna röka, men inte mina barn. De är inte vuxna. De får inga pengar till cigaretter, jag köper inte ut till dem och kommer inte ens göra när de är vuxna. Jag vill inte se mina vettiga barn röka, jag vill inte se dem förstöra sig själv. Äldsta sonen rökte ofta när han pratade med mig (gillar att ha längre samtal i telefon, det är lättare att prata känslor då), men jag bad honom sluta för jag vill inte veta, vill inte vara med om det liksom och det har han nu gjort. Ingen av dem röker i min närhet. Den äldsta sonen luktar ofta rök eftersom han är i ett hem efter skolan och spelar där det röks och ibland när jag tycker det är för mycket ber jag honom att byta kläder och det är inga problem. Son nummer två har ännu inte riktigt kommit dit ännu så han är fortfarande sur över att jag har åsikter över hans rökning, att han inte får röka var och hur han vill, att jag ber honom byta kläder pga röklukt som får mig att må dåligt osv, han är på väg att ändra inställning dock.
Jag har gjort ALLT för att de inte ska röka, de har fått all information. Jag tar varje tillfälle jag får att sticka in med lite information om rökningens hälsorisker, att lära dem något, svara på några av deras frågor som de faktiskt ibland har, berätta om något som någon vi känner råkat ut för (en bekant fick en stroke, jag passade på att berätta om riskfaktorerna för det och den äldsta lyssnar och tar faktiskt till sig allt jag berättar och har följdfrågor medan den yngre sonen himlar med ögonen och tycker att jag är sååååååååååå fucking dum i huvudet och har sååååååååå fel i allt just nu). Och ändå röker de. Man kan inte kontrollera ungarna helt och hållet, man har inte makt över dem när de är i tonåren. Jag väntar och hoppas på att de snart kommer ur tonårsbubblan och det förnuftiga och vettiga kommer åter. Den äldsta har redan ena foten ute ur tonårsbubblan och har fått tillbaka mycket av "sitt rätta jag".
För innerst inne är de två smarta grabbar! De gör bara som alla andra tonåringar.
Och ja, jag är en hemsk mamma som inte har kunnat förhindra mina barn att börja röka. Jag trodde jag kunde, de fattade allt, var med på allt. Men sedan blev kompisarnas åsikt viktigare än min. Det är bättre att gå emot mammas röst och göra henne besviken för mamma har man alltid kvar, än att göra kompisarna besvikna. Dem kan man förlora. Jag vet inte, men tror det kan handla lite om det. Tonåren är en svår period att förstå sig på alltid, tycker jag.