Jag verkligen hatar cigarettrök. Lider dessutom av kronisk hosta som förstås blir sämre av rök. Jag har länge misstänkt att dottern har börjat röka men hon har hela tiden skyllt på att kompisarna röker men inte hon. Men nu är jag 100% säker på att hon ljuger mig rätt upp i ansiktet när jag har undrat över stanken.
Vad gör man? Dottern är 17 år. Jag vill inte bo undet samma tak med någon rökare.
Jag kanske är korkad, men får du mer hosta av att någon luktar cigarettrök?
Enda sättet att få henne att inte röka torde vara att låsa in henne. Och det känns kanske inte aktuellt.
Jag började röka som 14-åring. Mina föräldrar misstänkte det länge, men vad skulle dom göra åt det?
Det spelade ingen roll vad mina föräldrar sa, hur noga informerad jag var kring hälsofarorna kring rökning och att det senare dök upp äckliga bilder på lungor och bensår på paketen. Jag rökte i 16 år innan jag slutade när jag och mannen började försöka bli gravida.
Hot och skrämsel funkar inte. Indragen skjuts till stationen känns rimligt. Att försvåra för henne i vardagen med sådant du inte behöver göra för att vara en god förälder tycker jag är ok. Sluta ge skjuts, sluta ge pengar?