Jag skulle faktiskt inte göra någon stor grej av det och jag skulle absolut inte kasta ut eller andra dumheter som vissa föreslår. Jag skulle inte heller prata om hur det påverkar mig utan hur det påverkar din dotter. Att hon inte får röka hemma eller inne är ju självklart men att dra upp för en tonåring att hon kommer behöva försörja sin förälder om hon fortsätter riskerar att verkligen ge motsatt effekt. Vilken tonåring orkar ha det oket på sina axlar? Låt henne få vara ung och dum, även hon kommer hitta sin väg om hon bara får utan att en massa skuld läggs på henne.
Att unga testar är som det är och att göra en stor grej av något som faktiskt är lagligt ger ofta motsatt effekt och kan effektivt förstöra den relation man har. Jag sa till mina barn om rökning precis som med alkohol att jag inte är så naiv att jag inte tror att de provar men att jag hoppas och utgår ifrån att de tar kloka beslut och de vet att det inte är något jag stödjer och inte är något jag ser som okej eller tillåtet. Självklart gav jag inte heller några extrapengar för sådant. Det fick rymmas i den budget de hade om de nu ville lägga pengarna på sådant. I ditt fall skulle förklarat att jag vet och att jag inte går på lögnerna om du nu verkligen verkligen vet, dvs. har sett henne röka. Har du inte sett det själv så skulle jag inte gå på alls, att anklagas för något som inte stämmer är alltid vidrigt men att anklaga en tonåring kan förstöra enormt mycket. Fortsätt informera om att det är farligt, dyrt och oändligt svårt att sluta när man väl har fastnat i beroendet för fastnar gör man och var tydlig med att det inte är tillåtet men att du inte heller är naiv.