Tonåring och internet

Sv: Tonåring och internet

Min son är 11 snart 12 och min dotter är 9 snart 10.
Han har börjat tjata om dator på rummet och klagar på att min är för slö (trots bredband). Jag har deklarerat tydligt att någon egen dator blir det inte på tal om, och absolut inte på rummet. Vi har datorn i tvrummet och jag vill ha uppsikt över vad de surfar någonstans. Inte så att jag kikar över axeln -absolut inte. Men det går inte att sitta och titta och surfa på vad som helst! Jäntan sitter mest och skriver brev och på msn med sina klasskompisar, och grabben spelar på något internetspel -som han nu vill köpa abonemang på. Därför tjänar han nu guldstjärnor. Det får man när man städat rummet, läser läxorna, och övar läsning eller gör annat som mamma tycker att en stjärna är förtjänad. (elak va)
De får inte sitta flera timmar vid datorn, och absolut inte om det är fint väder. Då går man ut och leker.
Jag tycker att 1 timme är ok. 2 om det är dåligt väder.
gulan
 
Sv: Tonåring och internet

vad trevligt att ni lyckas lösa det så bra.

så tror jag dock inte att det är för alla. jag kan t.ex. se hur mina fd klasskompisar fr gymnasietiden har/hade det... de lever i princip framför datorn och sina dator/pokerspel etc... inte mkt produktivt där inte.
 
Sv: Tonåring och internet

Fördelen med att alla har egna datorer är att alla kan surfa samtidigt.
Och så kan alla skippa datorn samtidigt så att man träffas också.
Det blir liksom inget "passa på" när datorn är ledig.

Om man alltid har tillgång - så kan man enkelt gå och göra något annat.
 
Sv: Tonåring och internet

tycker att du generaliserar lite med ditt "man".
visst KAN man, det är du och din familj uppenbarligen exempel på. dock tror jag att ni är i minoritet, tror inte alls att det funkar så i de flesta familjer där alla har egen dator.

i min fd pojkväns familj (4 yngre småbröder kvar hemma) hade alla egen dator. killarna tränade visserligen alla någon sport, men satt i övrigt framför sin dator från det de vaknade (med undantag av skolan) tills de gick och la sig, någon gång fram på småtimmarna..

datorspel som tog ALL tid, att de kom ner till maten 25 min efter utsatt tid var standard, likaså om man skulle åka någonstans, så bev man ofta sen pga att de inte kunde slita sig...

det TROR (och det är bara vad jag tror, baserat på vadj ag sett där oc i andra famijer) jag är mycket vanligare...
 
Sv: Tonåring och internet

När jag var yngre och bodde hemma så hade vi modem och då fick jag helt enkelt betala för tiden jag satt vid datorn vilket begränsade användandet betydligt eftersom min inkomst bestod av barnbidrag/studiebidrag och det skulle räcka till rätt mycket. Då var inte datorn prio ett :p
När vi skaffade bredband så lösenordsskyddade mina föräldrar datorn så de var tvugna hjälpa mig för att komma in och så ställde vi en timer på hur länge jag beräknades sitta vid datorn. Jag var också tvungen att säga vad jag skulle göra och att säga "jag vill sitta på internet" dög inte utan jag var tvungen säga "Kan jag få vara på internet? jag ska kolla lunar och min mail". På så sätt blev det ytterst lite "slösurfande"...

Min "lillasyster" sitter väldigt mycket vid datorn (14 år) men sköter sin ponny och hjälper till med de andra hästarna. Dock så hörs det mer än en gång "***** STÄNG AV DATORN NU ANNARS RYCKER JAG KABLARNA!!" :angel:

Vet en familj som koppalde ur modemet och gömde det för sina barn. Likaså så drog de ur anslutningskabeln och gömde den så barnen inte kunde surfa medans föräldrarna fortfarande var på jobbet. När barnen kom hem från skolan kl.14.00 och föräldrarna från jobbet kl.17.00 så var det ju rätt mycket tid att sitta på internet annars...
 
Sv: Tonåring och internet

datorspel som tog ALL tid, att de kom ner till maten 25 min efter utsatt tid var standard, likaså om man skulle åka någonstans, så bev man ofta sen pga att de inte kunde slita sig......

Då så tror jag att man har andra problem.
Problem som inte löses av datorförbud.

T.ex. hänsyn till andra vid tidspassning.
 
Sv: Tonåring och internet

Om inte jag och sonen hade varsin dator med internet tror jag vi skulle bli väldigt osams.
Dels om tiden dels märker jag direkt om nån gått och rört min dator och det är lika okej som att olovandes ta en häst i hagen och rida iväg på.Helt oacceptabelt.Behöver man egen huvudkudde behöver man egen dator.
Han har en på sitt rum den rör inte jag och jag har min nya som bara är min.Kommer någon utifrån och vill låna så får de låna den bärbara för den har jag bara till trädgårdssurfande, mannen tyckte att jag behövde lite sol ibland också.:D
 
Sv: Tonåring och internet

Jag håller faktiskt med dig. Folk slösar bort fruktansvärt mycket tid på dator och tv, tid som man egentligen hade kunnat använda till vettigare saker. När jag och min sambo bodde i stan hade vi var sin dator och kabeltv. Nu bor vi på landet och har inget internet alls och bara TV 1 + 2. Umgås på ett helt annat sätt numera, och får vettigare saker gjorda. Det räcker väl att kunna surfa i skolan eller på jobbet? Varför ska man sitta och häcka framför datorn hemma när det finns en miljard andra saker att göra och en familj att umgås med??

Jag tycker det är ganska förmätet att uttala sig om vad man tycker att andra bör ägna sig tid åt faktiskt.
 
Sv: Tonåring och internet

Det är intressant det här att olika fritidssysslor har så olika status, vissa är nästan omoraliska. Tex att sitta inne och surfa när solen skiner.

I bägge fallen handlar det ju om vad man gör på sin fritid, för nöjes skull.
 
Sv: Tonåring och internet

Jag håller faktiskt med dig. Folk slösar bort fruktansvärt mycket tid på dator och tv, tid som man egentligen hade kunnat använda till vettigare saker. När jag och min sambo bodde i stan hade vi var sin dator och kabeltv. Nu bor vi på landet och har inget internet alls och bara TV 1 + 2. Umgås på ett helt annat sätt numera, och får vettigare saker gjorda. Det räcker väl att kunna surfa i skolan eller på jobbet? Varför ska man sitta och häcka framför datorn hemma när det finns en miljard andra saker att göra och en familj att umgås med??

Det var nog det knasigaste jag läst på buke någonsin.
Jag tycker att internet och även slösurfande är otroligt givande.Det är helt obligatoriskt för att hänga med i mitt jobb att söka artiklar på nätet och det hinner jag inte på arbetstid.
Sedan är det praktiskt att ha vänner på buke,då är man vänner för att man har saker gemensamt och inte bara för att bor nära.
Idag har jag bokat en resa över nätet imorgon ska jag betala räkningar. Det spar ju tid.
Vi har även flera Tv kanaler för att ha valmöjligheter. Vi bor också på landet och är ute mycket, det ena utesluter väl inte det andra.Tvärtom.
 
Sv: Tonåring och internet

Det är intressant det här att olika fritidssysslor har så olika status, vissa är nästan omoraliska. Tex att sitta inne och surfa när solen skiner.

I bägge fallen handlar det ju om vad man gör på sin fritid, för nöjes skull.

Hehe, och den sortens moraliska betänkligheter lider jag inte av.
 
Sv: Tonåring och internet

De gnäller inte nej, och jag tar det med jämnmod att vara förevigt fördömd av andra föräldrar.

Kommer förresten ihåg en tvist med en annan mamma angående att låta barn titta på Star Wars. Hon blev nästan panikslagen när barnen vid ett kalas drog sig in i ett rum och tittade på sagornas Saga. "Oh, det är en massa pangpang, det ska inte mina barn se".

Öhh... replikerade jag: Men den är ju underbar och en riktigt klassisk saga. Har du sett den själv?

Nej, det hade hon ju inte. Apropå moral och omoral.
 
Sv: Tonåring och internet

Nu har jag äntligen lyckats komma intill datorn :angel:
Skämt åsido, SÅ illa är det inte, och jag håller med flera här i tråden att internet är bra på många sätt. Och jag har inget emot att hon sitter och slösurfar, och håller kontakt med kompisar via msn, tvärtom. Men lagom är ju som alla vet alltid bäst.

När jag nu läser igenom tråden och tänker efter så kanske det inte i första hand är tiden hon sitter framför datorn som bekymmrar mig mest, utan mer attityden om hon tvingas lämna den. Kanske inte som när man tar flaskan från en alkoholist, utan mer som om man tar godis från småbarn........... Ett himla liv......

Häromdagen så funkade inte internet, och jag kunde inte låta bli att reagera att då satte hon igång att baka sockerkaka, städa rummet och allt möjligt kreativt. Det är det jag menar, att datorn inte ska behöva ta all den vakna tiden när hon inte är i skolan eller hos hästen.

Har fått en inbjudan från skolan om en föreläsning som heter "har din dotter en främmande karl på sitt rum" och den handlar just om vad ungdomar egentligen har för sig på internet. Ska bli jätteintressant att gå på den. Någon som varit på den?
 
Sv: Tonåring och internet

När jag nu läser igenom tråden och tänker efter så kanske det inte i första hand är tiden hon sitter framför datorn som bekymmrar mig mest, utan mer attityden om hon tvingas lämna den.

Där håller jag med dig. En tonåring i min närhet (inte min) uppvisar samma beteende.

Själv sitter jag alldeles för mycket framför datorn, och skulle behöva en "mamma" som sade till ibland.
Mest för att jag själv inte alltid inser hur mycket jag sitter framför datorn. Timmarna har en tendens att flyga iväg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 163
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 865
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 339
Senast: Wonna
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 095
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp