Tonåring och internet

K

Kelda

Nu börjar jag känna att det bara är för mycket internet in min 15 åriga dotters liv. Förutom det praktiska problemet att vi i övriga familjen har väldigt svårt att komma intill datorn (vi är så omorderna i vår familj att vi endast har en dator) så tycker jag att hon faktiskt inte ska sitta där jämt. Vi har bestämt att den som har något viktigt att utföra, tex skolarbete, betala räkningar osv ska ha företräde till datorn, och det accepterar hon. Men ibland så vill ju vi andra också "bara" surfa lite. Direkt när hon kommer hem från skolan så är det direkt till datorn, och så sitter hon där tills det är dags att åka till hästen. (hästen sköter hon fö utan anmärkningar, och hon får ta det mesta av vardags ansvaret för den) Och sen är det hem till datorn igen. Skolarbetet sköter hon som tidigare, visserligen med en del övrigt att önska:crazy: , men det är liksom ingen skillnad mot tidigare. Hur gör ni andra med tonårsbarn? Reglerar ni tiden där? Har verkligen "alla" andra egna datorer på sina rum? Det hon gör vid datorn är msn, och i viss mån lunarstorm. Tips om hur man praktiskt hanterar en sån här sak mottages tacksamt.
 
Sv: Tonåring och internet

Kanske ett schema så alla får rättvist med "slösurf-tid".

Jag och exet (innan barnen) bråkade typ 80% mindre när vi skaffade oss varsinn dator :-)
 
Sv: Tonåring och internet

Ja, jag tänkte om man kunde mota olle i grind :D
 
Sv: Tonåring och internet

Hrm... vi har alla en varsin dator. Förresten fel, tonåringen har två på sitt skrivbord och vuxna har varsin. Så vår familj är nog ett dåligt exempel, jag skulle bli frustrerad om jag inte kunde surfa eller göra det jag ville på datorn, när jag ville.
 
Sv: Tonåring och internet

*Smiter in från U*

Skulle dock vilja påstå att din dotter inte sitter onormalt mycket framför datorn. Och så länge hon kommer ut och pysslar med hästen tycker jag att det är OK, värre är det med många killar som inte har något fritidsintresse (som kan utföras utomhus) och inte gör annat än sitter vid datorn.
 
Sv: Tonåring och internet

ger henne en egen dator?
Så mycket kan hon inte sitta där ändå om hon har en egen häst som hon sköter om själv samt går i skolan om dagarna.
 
Sv: Tonåring och internet

Här har alla minst varsin dator, så vi har inte det problemet med att dela dator, men innan vi fick möjlighet att ha det som vi har det idag så gjorde vi scheman över vem som satt när. Det fungerade ganska bra, eftersom sonen då var så mycket yngre.


Idag skulle det inte fungera tror jag, då han dels gör en hel del av sitt skolarbete på datorn, dels umgås med många kompisar över msn. Jag vill hellre att han sitter på internet och msn, än att han sitter vid tvn eller något spel, då han han har problem i sin sociala kompetens IRL. Jag ser det som att han ändå ÄR social då han sitter vid msn då, och att vara social över msn är bättre än att inte vara social alls....




Men rent praktiskt, gör ett schema, där alla får sin egen tid, eller skaffa henne en egen dator. Hon verkar ju ändå vara en tjej som sköter det hon ska och så mycket kan hon knappast ha tid att sitta om hon sköter det hon ska för övrigt.
 
Sv: Tonåring och internet

Vi har bara en dator och sonen (13) har 7 timmar i veckan att spendera vid den.
Nu är jag så elak att jag har lagt in lösenord i den så jag måste logga in honom när han vill sitta vid den :cool: :cool:
 
Sv: Tonåring och internet

Vi kör varianten att vi har fler datorer än vi behöver.
Och alla är kopplade till internet.

Det är billigare och bättre än de telefonräkningar som skulle bli annars.
 
Sv: Tonåring och internet

Vi kör varianten att vi har fler datorer än vi behöver.
Och alla är kopplade till internet.

Det är billigare och bättre än de telefonräkningar som skulle bli annars.


Just det där slog mig här om dagen. Mina tonåringar pratar ytterst sällan i telefonen! Det beror naturligtvis på att de är uppkopplade och har kontakt med sina kompisar via msn och skype. Telefonen var ett typiskt trätoämne hemma när jag var tonåring.
 
Sv: Tonåring och internet

in smiter än ÄUare och tycker inte alls att dottern behöver egen dator, iaf inte baserat på min egen uppväxt.

jag fick ingen egen dator förrän jag köpte en själv vid 20 års ålder. hemma hade vi en till hela familjen. periodvis stod den först i föräldrarnas sovrum, sen hos min bror, sen hos mig ett tag i sänder (alla fick naturligtvis använda den) tills vi inredde kontor i källaren o satte ner den där.

vi hade dessutom bara modem så mitt internetanvändande var starkt begränsat, men det var inga problem ändå. som mest kanske jag satt 4-5 timmar om dagen(natten) men då var jag 18-19 år och tyckte nog själv att jag satt för mkt... hästen hann jag medä ndå, liksom skola/jobb.

poängen är att man inte BEHÖVER sitta så mkt vid datorn som man gör, och jag önskar att jag hade disciplinen att sluta. en dator borde räcka gott och väl, med schemalagd tid så att alla hinner med både jobb och lite slösurfning. jag pratade inte heller mer i telefon fast jag inte fick sitta så mkt vid internet, och när jag gjorde det använde jag mobilen som jag betalade själv...

hårda bud kanske, men man kan ju faktiskt göra något annat istälet för att sitta vid datorn. läsa böcker t.ex.
 
Sv: Tonåring och internet

jag fick ingen egen dator förrän jag köpte en själv vid 20 års ålder

På den tiden hade vi också bara en dator med modem.
Då kostade internet-tid mera än telefontid.

Du är redan omodern.
Nu kostar internet en fast summa/månad och då blir det billigare att de surfar än att de pratar i telefonen.
Och så behöver vi inga betalkanaler på Tv heller på det viset.
Eller veckotidningar.
Eller uppslagsböcker.
Eller en massa andra dyra saker.
Allt finns på nätet.
 
Sv: Tonåring och internet

Håller med om att bredbandskostnaden ersätter många andra utgifter. Det finns, t. ex., de som tycker att bredband är SÅ dyrt, men så köper de i stället en kvällstidning varje dag. Då kommer man upp i samma, eller mer, kostnad per månad som för bredbandet...
 
Sv: Tonåring och internet

kalla mig omodern om du vill, jag har bredband idag och visst är det billigare än modemet...

MEN jag klarade mig fint under uppväxten även utan att prata i telefon flera timmar i veckan, utan betalkanaler på tvn, veckotidningar och uppslagsböcker (det finns bibliotek)


bredband/internet är jättebra, men du missar nog min poäng... jag tyckeri nte man behöver sitta o slösurfa så mkt som TS dotter verkar göra, eller som jag gjorde/ibland gör nu heller för den delen. det har inget med ekonomin att göra.
 
Sv: Tonåring och internet

Jag vet inte om hon sitter för mycket, men jag kan berätta hur det var med min dotter. (13år)
Hon var alldeles för datorberoende, men jag har tagit itu med det.
Allt annat än datorn hade en tendes att bli bortprioriterat.

Hur gör ni andra med tonårsbarn? Reglerar ni tiden där?
Ja, om jag inte begränsade henne så kunde hon sitta många timmar i sträck, inte vilja röra på sig alls utan bara sitta vid datorn och häcka.
Dessutom så att få henne därifrån gick inte bara med lite övertalning


Har verkligen "alla" andra egna datorer på sina rum?
JA, det har hon, men jag har satt en timer till datorn, så att hon blir tvungen att stänga ner när klockan börjar bli slagen.
Kopplar hon förbi timern så åker datorn ut alt jag aktiverar Syskey. (Windowsmaskin)
Min dator kan hon inte komma in i utan hjälp från mig.
 
Sv: Tonåring och internet

bredband/internet är jättebra, men du missar nog min poäng... jag tyckeri nte man behöver sitta o slösurfa så mkt som TS dotter verkar göra, eller som jag gjorde/ibland gör nu heller för den delen. det har inget med ekonomin att göra.

Jag håller faktiskt med dig. Folk slösar bort fruktansvärt mycket tid på dator och tv, tid som man egentligen hade kunnat använda till vettigare saker. När jag och min sambo bodde i stan hade vi var sin dator och kabeltv. Nu bor vi på landet och har inget internet alls och bara TV 1 + 2. Umgås på ett helt annat sätt numera, och får vettigare saker gjorda. Det räcker väl att kunna surfa i skolan eller på jobbet? Varför ska man sitta och häcka framför datorn hemma när det finns en miljard andra saker att göra och en familj att umgås med??
 
Sv: Tonåring och internet

njaa. ofarligt och ofarligt..
man blir stillasittande, kan få problem med både synen och övriga kroppen av att häcka framför datorn för mycket.

och som Druvan säger - varför inte UMGÅS med folk/familj irl istället?
 
Sv: Tonåring och internet

njaa. ofarligt och ofarligt..
man blir stillasittande,
Här sitter ingen stilla särskilt länge.
Hästarna skall ridas och skötas.
Fiolen skall spelas på.

En del av tiden framför datorn går åt till att hitta noter och speltillfällen.
Varför tar alla för givet att nöje framför datorn = icke produktiv tid?

Min äldsta son gör egen animerad film.
Det tar mycket datortid.
Men inte är det meningslöst för det.

och som Druvan säger - varför inte UMGÅS med folk/familj irl istället?

Men det hinner man ju med också.
Det ena roliga utesluter inte det andra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 163
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 865
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 339
Senast: Wonna
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 095
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp