Tomta åt andra

Cambrie

Trådstartare
Hej, dottern brukar ha lite ponnyridning på marknader och så när andan faller på (hon har i år för första gången skattat för de pengar hon tjänat) men har nu fått en förfrågan att komma och tomta med ponny. Hon funderar lite på att ta med brorsan sin som tomte och själv vara nisse och ta med ponnyn. Vad skulle ni betala, om ni skulle hyra in tomte, för en sådan grej? Deras tanke är alltså att de går runt i byn med lyktor och ponny som ligger på liten B, att sonen tar julklappsutdelningen och att det sedan ingår lite ponnygos och en sväng på ryggen på ponnyn, alternativt i vagnen beroende på väglag (släde har vi inte). Tänkte om någon här hyr in tomte, vad betalar ni? Jag har varit så fullständigt tråkig som förälder att vi faktiskt aldrig haft tomte.

Jag har sett priser på runt 500kr för en tomte. Men då är det ju en person utan häst förstås.

Har ingen input på pris, men en sak avseende upplägget: När de delat ut klapparna vill nog de flesta barn stanna inne och öppna dem. Så hon inte blir besviken om ingen vill gosa eller rida.

När vi tomtade med ponny och släde för ungefär hundra år sedan betalade folk glatt mellan femhundra och tusen spänn, och då levererade vi bara förberedda säckar till dörren. Det ingick egentligen ingenting annat än häst och släde och bjällerklang med utklädd tomte.
Jag kan tänka mig att folk betalar från åttahundra upp till femtonhundra idag i alla fall?

Häromkring har jag sett att det kostar ca 500 kr för en tomte som dyker upp med en säck paket och bara lämnar av vid dörren.

Så två tomtar inkl ponny och ev ridning, förutsatt att det är i samma by som ni bor i, ca 500-1000 kr ?
Mer om ni ska frakta er med transport någonstans.

Har ingen input på pris, men en sak avseende upplägget: När de delat ut klapparna vill nog de flesta barn stanna inne och öppna dem. Så hon inte blir besviken om ingen vill gosa eller rida.

Jag, det blir nog bara de mest inbitna hästälskande barnen som kommer vilja rida/mysa med ponny efter att klapparna är utdelade. Jag vet inte ens det skulle gå till logistiskt. Först ut och titta på när ponny och flickor anländer med säcken. Sen in och dela ut? Och sen ut igen? Eller stå kvar ute och rida/mysa medan julklapparna ligger i säcken och pockar på uppmärksamhet?

Jag, det blir nog bara de mest inbitna hästälskande barnen som kommer vilja rida/mysa med ponny efter att klapparna är utdelade. Jag vet inte ens det skulle gå till logistiskt. Först ut och titta på när ponny och flickor anländer med säcken. Sen in och dela ut? Och sen ut igen? Eller stå kvar ute och rida/mysa medan julklapparna ligger i säcken och pockar på uppmärksamhet?
De tänker nog att de får rida när de vill. Om de vill. Men hjälmar var en bra input. Är kanske bättre som @Sel säger att ta ponny och vagn (ponnyerna aldrig körda med släde och oklart om det är snö till jul här också). De tre som hört av sig vill dock alla gärna ha lite ridning med och det är inga hästfamiljer.
Häromkring har jag sett att det kostar ca 500 kr för en tomte som dyker upp med en säck paket och bara lämnar av vid dörren.

Så två tomtar inkl ponny och ev ridning, förutsatt att det är i samma by som ni bor i, ca 500-1000 kr ?
Mer om ni ska frakta er med transport någonstans.
Det är samma by, vi fraktar dock ponnyn från stallet om de inte kör vagn, då det är ca 5 km väg genom en mörk skog med för tillfället flera strövargar som vandrar. Dottern är inte så rädd att stöta på dem med ponnyerna när hon rider dagtid men ska de gå båda två i mörker tror jag de lägger in veto.
Om ridning ska ingå, tänk på hur ni gör med hjälmar. Barn kan ju ha väldigt olika storlekar. Ska ni ha med eller ska familjen fixa det?
Bra input, vi får fundera på det. Tänker oavsett att någon vuxen ska vara dold och med hela vägen. Klövjeväskor med hjälmar kanske, hon har ett gäng som hon tar med sig när hon frågas om ponnyridning.
Tror säkerligen de inte bryr sig noga, vill man inte rida är det ju ingen som tvingar ungarna liksom ;-)

Tre familjer har bokat på hörsägen från den första familjen, ingen av de är hästfamilj alls och mina barn har sagt att de tar 800 spänn för konceptet. Då har de inte lagt ut annons i gruppen men har sett att det är många som söker tomte. Mina ungdomar tycker de lika väl kan ta ett tiotal hus på julafton om de ändå ska in, och om tycker de kan tomta på juldagen och nyår också om någon vill.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ska kanske börja ha lite "lektioner" för en flicka på min ponny. Inget bestämt än men det har nämnts, och mamman har sagt att hon då...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 212
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 982
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka