A
Anders
Symbolisk summa: 10 kr/h.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du skulle kunna byta tjänster som ersättning också. Lite stalltjänst kan vara mycket bättre än en liten slant.
@Problematisk ang lämpligt pris så många svarar ju här utifrån vad utbildade tränare samt verksamheter tar betalt. Precis som du själv skrivit tydligt är det ju inte likvärdigt med din situation.
Vad priset må vara beror ju helt på tänker jag, vad du själv utifrån läget känner är rimligt . Vill du lägga mycket tid på ekipaget/tar det mycket tid från dig där du annars velat göra annat?
Eller ser du det som en grej du vill göra som gynnar både dig, den lilla ryttaren och din ponny som du vill att den lilla tjejen fortsätter rida/bättre osv?
Hoppas du fattar hur jag menar.
Mina tränare (utbildade och mkt renommerade) tar runt 250 för 30 minuter.
Jag ser inte riktigt att ”marknadspriser” osv är så relevant i din sits, så jag hade funderat på vad du själv som sagt tycker du vill ha ut av läget.
Den springande punkten brukar vara att det är mot betalning inte hur mycket eller hur ofta. Ur försäkringshänseende då vad gäller försäkringar för privathästar med tillhörande försäkring för de som hanterar hästarna på något sätt eller rider dem. Men enklast är väl att ringa ditt försäkringsbolag och höra exakt vad de har för regler jag har inte erfarenhet av alla försäkringar och försäkringsbolag på marknaden.Räknas det som professionell verksamhet om jag håller "lektioner" för en bekants dotter en gång i veckan/varannan vecka?
Räknas det som professionell verksamhet om jag håller "lektioner" för en bekants dotter en gång i veckan/varannan vecka?
Tycker 100-150kr är alldeles lagom för det upplägget.Först och främst tycker jag att det är kul Jag tycker det är roligt att få vara med i början av flickans ryttarkarriär.
Sen, såklart, så självklart "tar det" tid och energi av mig. Jag är inte en sån som kan göra saker halvdant utan ska jag ha lite lektioner för henne så kommer jag lägga ner tid på att hitta på bra övningar osv, utöver den riktiga "lektionstiden". Och så tid för att göra iordning ponnyn före och efter. Det tar självklart längre tid för mig att förbereda, hjälpa och hålla lektion än att sadla och rida själv
Men jag tycker det är kul och det är skönt för ponnyn att få "skruttrida" med ett litet barn på ryggen. Jag skulle inte säga ja "för att vara snäll" om jag inte kände att vi alla tre (ponny, barn, jag) skulle få ut något av det, så det är ju en win-win situation.
Jag tänker ju som sagt inte att jag ska börja tjäna pengar på det direkt. Men en liten slant för det det ändå "tar" liksom, i form av tid och eventuellt att jag inte orkar rida min häst (ordentligt) den dag jag har lektion för flickan osv.
Funderat lite utifrån alla svar här och så. Kan 100-150 kr typ vara rimligt?
Jag har ett barn som rider min shettis, gratis. Men då rider de (mamman är alltid med och det är ett krav från min sida) själva, och hjälper mig att motionera en ponny som jag har svårt att motionera tillfredsställande själv på grund av hans storlek. Flickan får en ponny att rida på och pyssla om, jag får hjälp med att röra på honom och hästen får ridas av en ryttare som är lämplig i storlek.
Hade vi däremot pratat en regelrätt ridlektion (idag behöver ju inte jag ens vara hemma när de rider) där jag både tar hand om barnet och tillhandahåller hästen hade väl någonting mellan 150-250 kronor känts relevant. Jag betalade 200 för privatträning på egen häst för utbildad ridlärare (dock inte certifierad tränare), och det är lågt pris.
Jag tror ts måste bestämma sig för om detta är ngt ts tycker är kul och ser som ngn form
av win-win typ ’jag har kul, får dela med mig av min kunskap och får min ponny motionerad samtidigt som barnet får en ridlektion’ eller om det är mer av en ’ kan jag väl ställa upp på om jag får vettigt betalt’-grej.
I det första fallet är ju ersättningen mest symboliskt , men i det andra fallet bör ju ersättningen motsvara ung vad man får betala för en motsvarande tjänst på en ridskola .
Personligen hade jag inte tagit betalt alls i det första fallet och tagit motsv ridskolan i det andra.
Va? Antar att du missade en nolla, dvs menade 100 kr eller så?Symbolisk summa: 10 kr/h.
Menar du att man ska ta svarta pengar på samma nivå som skattade, försäkrade och med alla andra utgifter som det innebära att ta betalt för vita tjänster? Det låter helt bisarrt för mig, snacka om att ta betalt för sig![/
I grunden tycker jag inte att man ska ta svarta pengar alls, men du kan ju vända på det och säga att den som hanterar vita pengar ju får dra av alla sina kostnader inkl moms på allt som köps in och bara skattar på ev vinst i verksamheten, medan den som tar emot svart inte heller kan dra av ngt av t ex alla kostnader f foder, utrustning mm till hästen, inte lyfter moms och betalar allt med sin redan skattade lön ...