tömmkörningsinlärning.

V

vickis-pajala

ja vänner :rofl:
jag har ju både läst och hört att tömmkörning ska vara såå bra för hästen såå jag tänkte oxå ge mig in på detta.
men för mig som aldrig har gjort något sådant behöver ALL hjälp jag kan få.

vad för grejor behövs?
hur går man nu till väga :confused:
hjälp med övningar mm

ja skriv rita och berätta så jag blir klokare
 
Sv: tömmkörningsinlärning.

Enklaste sättet är att du går en kurs, eller åtminstone är åskådare till en sådan för att få en uppfattning. Det finns även bra och informativa filmer i ämnet!
 
Sv: tömmkörningsinlärning.

Enklaste sättet är att du går en kurs, eller åtminstone är åskådare till en sådan för att få en uppfattning. Det finns även bra och informativa filmer i ämnet!

bor man i värdens ände:devil: såå är inte kurser direkt att tänka på ,
men filmer och grejer vore ju något att tänka på:bump:
 
Sv: tömmkörningsinlärning.

sökfunktionen här på Buke, samt en duktig person som kan hjälpa dig rent praktiskt! :D
 
Sv: tömmkörningsinlärning.

Vi har haft tömkörningskurser här tidigare så intresset för fler finns säkert. Det är ju bara lägga upp intresseanmälan och prata med tjejen som hållt kurserna tidigare!:idea:
 
Sv: tömmkörningsinlärning.

Vi har haft tömkörningskurser här tidigare så intresset för fler finns säkert. Det är ju bara lägga upp intresseanmälan och prata med tjejen som hållt kurserna tidigare!:idea:

du är ju klok som en uggla :idea: :idea:
men då ska vi ordna något sådant på vår klubb tycker ju jag :smirk:
 
Sv: tömmkörningsinlärning.

Det är så grymt kul och givande att tömköra sin häst så det överträffar nästan att rida, och det trodde jag aldrig att jag skulle säga för vad är egentligen roligare än att rida...

Jag tog ut en tjej till mitt stall som är duktig på tömkörning som samtidigt utbildar mig och min häst. Hon tömkör min häst och jag går bakom och lyssnar, hon visar och berättar, hästen gör framsteg för varje gång, och verkar tycka det är lika skoj som jag. Man ser så mycket mer hur hästen rör sig och reagerar för hjälper och korrigeringar. Vi har på några gånger fått en framåtbjudning (min häst hade "handbromsen" i vid framridning, det har försvunnit pga tömkörning) vi har fått in höger bog så att hon inte belastar sitt högerframben onödigt mycket och nu fattar höger galopp varje gång, det hade vi problem med tidigare. Allt sådant kan man få ordning på från marken istället för att man sitter på hästryggen, inte ser på samma sätt vad man gör och kanske motverkar istället. Sen har vi börjat med sidvärtsrörelser, öppnor och slutor, i skritt o trav. Så småningom skall jag börja ta över tömmarna och min tränare går bakom och korrigerar.

Du behöver en tömkörningsgjord helst i läder, med flera ringar, tömkörningstömmar samt en långpisk. Handskar och en inhängnad, helst med sarg för att ta hjälp av i början.

Gör slag i saken om du tycker det verkar intressant med tömkörning, ett toppenalternativ till ridningen några gånger i veckan. Du kommer inte att ångra dig. Lycka till!
 
Sv: tömmkörningsinlärning.

det går bra atta använda bal snören oxå aknske inte till unghät men jag tömkörde in gammel manen på en månad med bal snören och två noslud:angel:
 
Sv: tömmkörningsinlärning.

ja vänner :rofl:
jag har ju både läst och hört att tömmkörning ska vara såå bra för hästen såå jag tänkte oxå ge mig in på detta.
men för mig som aldrig har gjort något sådant behöver ALL hjälp jag kan få.

vad för grejor behövs?
hur går man nu till väga :confused:
hjälp med övningar mm

ja skriv rita och berätta så jag blir klokare

Håller med dig!, tömkörning är inte bara ett bra sätt att få en lydig häst på, det är även roligt! :D

Det jag skulle rekomendera dig att skaffa är följande;
*Tömmar (minst 16m)
*Longergjord (Börjes säljer en som är både billig och bra tt börja med)
*longerspö (fast d uhade väl ett?;) )

När jag tömkör en häst för första gången brukar jag börja med att gå bredvid, när hästen börjar "fatta vinken" brukar jag ställa mig snett bakom hästen (många hästar upplever jag lära sig lättare om man håller sig lite närmare i början än långt bakom). Innan jag börjar arbeta hästen bakifrån vill jag att den ska kunna höger, vänster, rygga, halt och igångsättning.

När jag sedan tömkör på volt ser jag alltid till att yttertömmen ligger på hästens haser, något som jag upplever är det bästa sättet att kunna påverka hästen på. Första gångerna en häst känner tömmen mot hasen kan du ge dig tusan i att det kommer bli en riktig rodeoshow (i alla fall 9 av 10 fall), något som dock brukar gå över väldigt fort (de behöver bara få lite tid på sig att trycket som uppstår inte är farligt).

Det jag nu skrivit är det jag tycker att du ska börja med;
1, gå bredvid hästen och lär den förså dina komandon

2, flytta dig längre bak och gå snett bakom och börja kräva lite mer

3, fflytta dig helt bakom hästen (så långt bak att du inte riskerar att kunna bli sparkad, räkna gärna med nån extra meter ifall hästen plötsligt börjar rygga)

3, börja träna på volten med yttertömmen bakom haserna, i skritt och trav (galoppen kommer inte förrän hästen orkar bära upp sig på ett korrekt sätt i traven)

Sen så kan jag ju tillägga att bommar alltid är ett bra inslag ;)

Lycka till!
 
Sv: tömmkörningsinlärning.

När jag tömkör mina hästar första gångerna tar jag alltid hjälp av någon ledare som kan visa dom vägen och hjälpa hästen lite på traven.
Nu ska sägas att jag pratar om unga hästar (åringar) som jag börjar tömköra för att lära dom kommandon och att lära dom att ta "styrning"
Oftas är det två ledare på var sin sida, men som går en bra bit ifrån hästen. Jag går bakom med tömmarna och när jag vill styra hästen så svänger jag, hästen kan första gångerna självklart ha svårt att förstå detta och då hjälper ledaren till på den sidan att leda hästen åt sitt håll, medans den på andra sidan följer med med sin tygel. Så blir det lättare för unghästen att förstå, eftersom den är van att bli ledd med grimma och föla den tygeln sedan den var föl. träns van är den självklart oxå men den måste få hjälp med att föstå kommandon.

Sedan är ledarna på sidorna bra för att om den ovane unghästen skulle få för sig att ställa sig på bakbenen eller kasta runt (då är det svårt att hinna med om du är bakom) då kan ledarna snabbt hjälpa till att korregera detta från båda sidorna samt att jag kan driva på bakifrån.
Självklart får man vara extra aktsam om man har en häst som verkar bakrädd, men för mig har det aldrig varit något problem.

Detta är kanon hästen lär sig ta styrning, gå framåt och ta drivningen bakifrån. :banana:
Sedan som andra nämnt när hästen blir äldre och starkare kan man börja lära den flyttningar och även träna den lite för det jobbet som skänkeln sedan ska göra. Det finna otroligt mycke nyttigt du kan göra med tömkörning.
men ha bra grejjor riktiga tömmar INGA balsnören :o som någon sa. Och en bra longerings gjord som inte snurrar runt och något skulle häna tex att hästen snor runt för dig.

Mvh
 

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 057
Senast: Piaff
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 779
Senast: SiZo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 575
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp