Sv: tömmkörningsinlärning.
ja vänner
jag har ju både läst och hört att tömmkörning ska vara såå bra för hästen såå jag tänkte oxå ge mig in på detta.
men för mig som aldrig har gjort något sådant behöver ALL hjälp jag kan få.
vad för grejor behövs?
hur går man nu till väga
hjälp med övningar mm
ja skriv rita och berätta så jag blir klokare
Håller med dig!, tömkörning är inte bara ett bra sätt att få en lydig häst på, det är även roligt!
Det jag skulle rekomendera dig att skaffa är följande;
*Tömmar (minst 16m)
*Longergjord (Börjes säljer en som är både billig och bra tt börja med)
*longerspö (fast d uhade väl ett?

)
När jag tömkör en häst för första gången brukar jag börja med att gå bredvid, när hästen börjar "fatta vinken" brukar jag ställa mig snett bakom hästen (många hästar upplever jag lära sig lättare om man håller sig lite närmare i början än långt bakom). Innan jag börjar arbeta hästen bakifrån vill jag att den ska kunna höger, vänster, rygga, halt och igångsättning.
När jag sedan tömkör på volt ser jag alltid till att yttertömmen ligger på hästens haser, något som jag upplever är det bästa sättet att kunna påverka hästen på. Första gångerna en häst känner tömmen mot hasen kan du ge dig tusan i att det kommer bli en riktig rodeoshow (i alla fall 9 av 10 fall), något som dock brukar gå över väldigt fort (de behöver bara få lite tid på sig att trycket som uppstår inte är farligt).
Det jag nu skrivit är det jag tycker att du ska börja med;
1, gå bredvid hästen och lär den förså dina komandon
2, flytta dig längre bak och gå snett bakom och börja kräva lite mer
3, fflytta dig helt bakom hästen (så långt bak att du inte riskerar att kunna bli sparkad, räkna gärna med nån extra meter ifall hästen plötsligt börjar rygga)
3, börja träna på volten med yttertömmen bakom haserna, i skritt och trav (galoppen kommer inte förrän hästen orkar bära upp sig på ett korrekt sätt i traven)
Sen så kan jag ju tillägga att bommar alltid är ett bra inslag
Lycka till!