Tussilago

Trådstartare
Vill veta vad ni har för tömmar när ni kör/ tömkör. Läder, "vävribb" rep, vävribb med gummi i? O vad det nu mer finns för några.. Gärna inköpspris o plats. Kan va kul o veta. Varför har ni just det ni har? Fördelar?

Sv: Tömmar

Tärnsjös tunna 16 meterstömmar. Bättre o bättre år för år. Bruna såklart. Har kört med väv nån gång och rekommenderar det inte.

Har använt olika tjocklekar av rep och tyg (vävband?). Bestämde mig för att göra ett par tömmar i nylonband som matchar draglinor (nylon) och vagn men har inte kört mkt med dessa än, men de är nog lite för lätta kanske. (Fast det gör mindre då det är ett shettisekipage :D)
Till fjordingen har jag kört med rep men även i brukskörnings sammanhang tycker jag dom bara är klumpiga :o
Tycker helt klart bra lädertömmar är bäst (när jag lärde mig klassisk körning hade man ju bara lädertömmar :D) men har inte införskaffat mig det än.
Inte långt till Tärnsjö så det är iof lockande men jag tänkte prova de jag får med den selen jag har tänkt köpa först :)

http://www.tarnsjogarveri.se/index.asp

Använder bara lädertöm, kan inte tänka mig något annat. Det är tyngden i tömmen jag vill åt. Mina tömmar är något breda som jag har nu, men underbart mjuka och sköna! Köpta på Börjes för ett antal år sedan. De är nog 14 meter skulle jag tro.
Till tömkörning har jag tunnare smalare tömmar och längre, 16 meter.

Mina tömmar är läder och vävband med gummitrådar. Nu är dom nog närmre 10 år gamla och gummitrådarna är smuliga så planen är att byta vävbandet till vanligt bommullsvävband.
Jag gillar dom annars och dom är lagom långa och lagom tunga för tömmkörning.

På önskelistan står givetvis ett par tärnsjö tunna men det får vänta tills vi skall syssla med mer finlir:D .

Jag tömkör den lilla med ett par svarta lädertömmar, och om det regnar väldigt mycket brukar jag ta ett par vävribbstömmar i stället. Den stora tömkörs med vävribbstömmar, synd att dom svarta i läder inte räcker till, hehe.

Själv har jag precis fått köpa ett par med invävda gummitrådar av min tränare. Han ville ha 800 för dem, det kändes lite dyrt, är det det? Har aldrig sett sådana förr o har ingen aning om vad de kostar o vart man får tag i dem.. Har dock inte använt dem än eftersom jag inte kan tömköra djuret själv ännu. Men hon lär sig med stora framsteg, så snart så!

Vävribbtömmar här. Extremt irriterande att köra med vid blåst,men lädertömmarna tycker jag är så otympliga... Svarta då jag tycker brunt är så fult ..:smirk:

Jag har tänsjö lädertömmar, blir bättre och mjukare hela tiden, dom skll ej smöjas utan dom blir mjukare asjälv, jag fick dom i present av en tjej i mitt stall som jobbar på garveriet, (bor o tärnsjö) och jag ekomenderar dom verkligen! har en longerlina också!!:rofl:

Synd man inte har en sån kompis.. Vill oxå ha! Man kan inte få körpa ett par lite billigare?*ler*

Tycker det låter dyrt faktiskt. lägg till några hundra så får du lädertömmar från tärnsjö.
Låter som de tömmarna man får med idealselarna, och alla andra maratonselar nuförtiden. Jag föredrar mina tärnsjö istället.

2 par Tärnsjö bruna självklart.
1 par smalare och ponnylängd medan det andra paret är några mm bredare och 16m.

Funkar ypperligt till allt. Det längre paret har vi när det dras med saxen/tömkörning och körning med den större maratonvagnen.

jag kör med ett par 12m vävribb o tömkör med ett par vävribb med snöre längstfram mot hästen såna som tex. hööks har..16m

skulle vilja ha ett par i läder men då jag inte har råd med det får det gå bra utan...

Lädertöm när jag kör, vet ej var de är inköpta då de är ett par väl användna.....
Tömkör med vävribbstöm som har typ rep i änderna. Funkar suveränt. Inköpta från Hööks för ca 300:-

jag ha svarta vävribb från börjes som följde med selen, inte de bästa men duger när man bara motionskör en liten ponny för nöjes skull...

Lite uppgiven undrar jag såklart vad du kör med för sele, eftersom inga bra selar har vävribbstömmar med. Även om man bara rider eller kör sin ponny nån dag i veckan ska man ha bra utrustning, annars njuter inte nån av motionen.
Gå in på equilex.se och kolla vad de har för selar. Alla deras selar fungerar att köra med, och njuta av.
Reserverar mig mot att du har en loksele, det är bra selar om baksele och draglinor kan användas.

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18