I

Ingrid och Lukas

Hej,

Ska köpa nya tömmar. Vart har ni köpt era och vad tycker ni man ska tänka på vid inköp?

~Ingrid

Sv: Tömmar

Vi köpte på en liten hästsportaffär. Globus tömmkörningstömmar som vi har både till tömkörning och körning (körtömmarna är typ en meter breda och hemska att hålla i, från hööks eller börjes tror jag). Dom kan jag rekomendera. Relativt billiga men bra kavlitet och mjuka.

Kolla att dom är hyffsat mjuka, eller att man kan mjuka upp dom lite. Du kan ju släpa dom i gruset eller liknande ;) Att dom är sköna att hålla i, att dom känns hållbara och att det är rätt längd, i alla fall inte för korta.

Oj, här kommer du nog att få många olika svar från alla.
Jag tex vill ju gärna ha rep tömmar. Gubben köpte dom i en båttillbehörs affär eller om det var i Norge,minns ej så noga.
Dom vanliga tygtömmarna har jag bara vid tömmkörning.

Tar gärna emot de synpunkter och råd som kan tänkas komma upp. Även om dom är olika. Jag tar sedan russinen ur kakan så det passar mig. Tack för de svaren som kommit hitills.

Och här är en som bara och endast vill ha lädertömmar :love:

Självklart med handstroppar så att man inte slinter om lädret blir halt..

Rep!
Dom är det lite tyngd i, och dom blir inte hala när dom är våta.
Längden beror på körningen, ska du köra i skogen tror jag att 16 m behövs, mina är iallafall för korta.
Kör man vagn eller rockard kan dom ju vara mycket kortare.
Bra reptömmar tycker jag har läder längst ut, lädret ska vara lika långt som hästen, ungefär. Repet slits hårdare där det går genom
selen, något som lädret klarar bättre.
Riktigt fiffigt är det om det är ett spänne i slutet på lädret, och också i början på repet. Då kan du ha en "framdel" i läder till allt, och så knäppa på olika långa rep beroende på vilka körslor du ska göra ;)

Kul förresten att du hittat även detta forum, Ingrid.
Jag känner igen dig från "nordsvensken"!
Lotta

Läder. Lite smalare, ca 18 mm. De ska vara mjuka och kännas bra i handen. Ljusbruna eller bruna. Hansbo har sådana.
Jag vill ej ha med handstroppar...

Att de inte är för tjocka tycker jag är viktigt.Läder för tyngden samt att det är snyggare. Smala spännen längst fram för tömkörning då man kanske vill använda olika tömsättningar, annars kanske inte tömmen kommer igenom en ring.Har hänt mig när jag kört med kapson.

mellis skrev:
Läder. Lite smalare, ca 18 mm. De ska vara mjuka och kännas bra i handen. Ljusbruna eller bruna. Hansbo har sådana.
Jag vill ej ha med handstroppar...

18mm? Jag tycker att 12mm reptöm är tjockt nog.

Ja, 18 mm och nedåt anser jag vara tömmar av nättare modell. Det finns många lädertömmar som är bredare än så....
Men reptöm och lädertöm är ju inte alls samma sak, så jag tycker inte att man kan jämföra de två så.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: ameo
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka