Tömmar och pisk

moiran

Trådstartare
Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen (haha :p) och anmält mig och Kapten Hårfager till en inkörningskurs. Men innan vi dyker upp där behöver vi skaffa oss tömmar och pisk. När vi tömkört hemma har vi använt mina hemmagjorda reptömmar och en dressyrpisk, och det funkar väl nöjbart, men det är dags att uppgradera till riktiga grejer..!

Frågan är nu bara: vad sjutton är det jag egentligen vill köpa? Tömmar hittar jag i prisklasser från enkla bommulsvävstyglar på Börjes för 233:- till fintömmar för tusentals kronor. Kapten Hårfager är ett 150cm litet och nätt halvblod, selen är en loksele från kronan - hur långa tömmar och hur lång pisk ska jag sikta in mig på? Vad är för och nackdelar med olika material?

Jag har sökt runt lite på forumet, men jag tycker det är svårt att få någon vettig överblick över just dessa områden även om jag hittar små korn av information här och där. Finns det en tråd om detta som jag misslyckats med att finna i mitt sökande så hänvisa mig mer än gärna dit!

Sv: Tömmar och pisk

Lädertömmar är ju det absolut bästa du kan ha, men kostar det så smakar det förstås.

Vi har en körpisk ifrån Piskmakaren i Lund och den är oslagbar, men där är det också smakar det så kostar det som gäller. Den är verkligen skön och lätt att hålla i utan att bli trött.

Lädertömmar är mycket skönare att hålla i tycker jag, mer "levande tyngd" om man kan säga så? Svårt att förklara känslan. Syntet blir så lätt och fladdrigt tycker jag.
Och så är det snyggare dessutom om man ska ha fler fördelar.

Vi har en körpisk från Ullared som kostade 49 kr som är 2 meter lång och lätt att hålla i. Du ska kunna nå fram med pisken till däckeln och inte använda den på rumpan på hästen.

När det gäller tömmar är det ju lite beroende på vilken sorts körning man ska hålla på med. Är det bara vagnskörning eller vill du hålla på med tex skogskörning (alltså dra hem ved etc)? Det finns ju tömkörningstöm som brukar vara omkring 16 m och i skogskörning så använder man också en sådan lång töm. Om du bara ska köra vagn och sitter relativt nära så behöver du inte ha en så lång töm. Du kan ju mäta lite hur mycket som går åt till just ditt ekipage.

Sedan var det ju vilken sorts töm du behöver. Jag vill rekomendera dig att inte lägga pengarna på vävbandstöm eller reptöm. När det gäller läder så är det ju så att priset ofta är kopplat till vilken kvalité det är på tömmen. Det finns numera många prisvärda gummitömmar som funkar kanonbra. Vi har en töm från Zilco som är suverän med bra grepp ialla väder och hållbar. Har också provat gummitöm (eller plasttöm eller vad det är) från ett annat märke, som jag inte vet vilket det var, som också kändes bra. Lädertömmarna blir ju inte roliga när de har varit med om ett regnväder medans gummitömmen kan tvättas av med en svamp och sen hängas upp för torkning och efter någon timme är den som ny igen. Vi tycker vi får samma känsla med gummitömmen som med lädertömmen och vi använder den även för dressyrkörning.
Ring eller mail till Gunilla på http://www.selar.se/butiken/

Gummitöm låter intressant, är det såna med invävd gummi i typ antiglid du menar?

För visst blir det synd om lädret efter en tur i regnet :crazy:

Nej det finns det ju också men våra är helt i gummi eller plast eller vad det är ;) Vår par töm i sån där invävd gummi som du menade men den är ine jättemycket använd.

Tackar för den informationen!

Jag har som första mål att köra med vagn så att vi lär oss hur det fungerar och får lite känsla. Men tycker jag och hästen att det är kul och vi får någon snits på det så kommer det absolut hända att han får ge mig ett handtag i skogen då och då. Men han får bli helt fullvuxen innan dess (2 år nu).

Vi har dock ingen vagn än, så jag har inte något att mäta på, och jag har dålig koll på hur långt bakom man 'brukar' sitta. Men jag får dra till med en okvalificerad gissning helt enkelt!

Ang lädertömmar:
För mig handlar det om känslan i handen. Med lädertömmar får jag en mjuk och "levande" känsla i handen, det känns som att jag har en kontakt hela vägen till hästen och som att hästen känner av även mina finaste kramningar. Lädrets vikt gör även att små korrigerar känns "snabbare" hos hästen.
Med t ex longerlinor och tömmar i samma material blir känslan...ja, obefintlig, stum. Reptömmar kan funka, om de har läder närmast hästen. Rep är oftast lite mer "levande", men inte i närheten av läderkänslan. Rep blir inte heller av samma vikt som lädertömmar.

Ang kursen; jag tror att det är samma kurs som jag skulle vilja vara med på med min 2-åring, men inte har möjlighet till (saknar transport och är inte ledig varje helg) så jag ska försöka att vara med som fotfolk, så vi kanske ses där. :)

Lädertömmar är helt klart att föredra. Jag har 12 och 16 m, 12 har jag i skogen och 16 när det är dressyr på schemat.
Lädertömmar snurrar inte ihop sig på samma vis som annat material och dessutom så är det bättre känsla på dem. Jag har också ett pat nylonreptömmar som jag fullkomligt älskar, mycket lättare än läder men ändå nästan samma känsla i tömmen. Fördelen med dessa är att de kostar mindre än hälften av vad lädertömmarna kostar (mina i nylonrep är 14 m).

Pisk finns inget bättre än Piskmakarens, hans saker är värda pengarna 10ggr om.

För några år sen köpte jag min på mässan i Globen för 600 spänn. Den är lagom lång för stor häst, enligt piskmakarn själv, men jag har ingen aning om hur lång den är. Lagom. :D

Fast det är ju det som är sà fifigt med välskött läder, du kan använda det när det är rengn och rusk, bara mna smörjer in det ordentlig, bàde innan och efter.

Se upp med hur och när du smörjer lädertömmar. Och med vad!
De kan bli hala av medlet, och det vill man ju inte...
Så jag försöker smörja mina ordentligt när jag vet att jag inte ska använda dem på några dagar...:D
/blacksmithfarm

Ang lädertömmar:
För mig handlar det om känslan i handen. Med lädertömmar får jag en mjuk och "levande" känsla i handen, det känns som att jag har en kontakt hela vägen till hästen och som att hästen känner av även mina finaste kramningar. Lädrets vikt gör även att små korrigerar känns "snabbare" hos hästen.
Med t ex longerlinor och tömmar i samma material blir känslan...ja, obefintlig, stum. Reptömmar kan funka, om de har läder närmast hästen. Rep är oftast lite mer "levande", men inte i närheten av läderkänslan. Rep blir inte heller av samma vikt som lädertömmar.

Ang kursen; jag tror att det är samma kurs som jag skulle vilja vara med på med min 2-åring, men inte har möjlighet till (saknar transport och är inte ledig varje helg) så jag ska försöka att vara med som fotfolk, så vi kanske ses där. :)

Mina reptömmar är som sagt hemmatillverkade av ett rep som jag tycker är rätt lagom att hålla i, och sen läder närmast hästen. Det enda problem jag upplevt med dem är att de lätt snurrar sig i den bit 'som blir över', de är ju inte riktigt tillräckligt tunga. Men jag tänker nog investera i ett par 'riktiga' tömmar i alla fall. Jag har 'alltid' haft släta lädertyglar när jag rider eftersom jag tycker det ger bäst känsla, ofta med en tunn gummiremsa på insidan för greppets skull, för svettiga lädertyglar kan bli ganska hala... :crazy: Så jag får väl bita ihop och köpa mig ett par dyra lädertömmar då... :p

Och kursen då. Det passar mig egentligen inte över huvud taget att binda upp hela den ljusa delen av både lördag och söndag flera helger framåt - jag bygger ju hus..! :crazy: Men tja, det är ju lite 'nu eller aldrig', för det kommer inte bli av att jag kör in annars, så husbygget får stryka lite på foten... :angel:

Så ser du ett talangfullt ytte-pytte-halvblod med loksele med en talanglös kusk bakom när du är på kursen så vet du att det är jag... ;)

Vi ses på lördag! Jag kommer, utan häst! :D Jag kommer ha på mig min gula reflexjacka eller min oranga varselväst eller min svarta stalljacka med ofärgade reflexer på ärmarna...så jag blir lätt att känna igen! :rofl:

:banana: Det här ska bli så skoj (även fast jag inte tar med mig nån häst).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka