Tömmar/körspö?!

R

RebeckaKihlberg

Jag ska köpa nya tömmar till shettisen och sitter som väldens frågetecken...hur långa ska man ha?..10,11meter? :confused:

Sen undrar jag var ni som kör shettis har köpt era körspön!...jag fick ett spö förra året,men det är så lååångt..kan nästan kittla pållen på mulen med de :crazy: :D

Sv: Tömmar/körspö?!

Vad bra att du startade en sån här tråd. Har också funderat på att köpa nya tömmar :)

Ska mäta dem jag har, de är lagom långa men alldeles för tunga och klumpiga. Jag har köpt mitt körspö på Granngården.

Jag köpte en pisk på Hööks faktiskt! Perfekt längd för shettis, bra avvägd och hyffsat pris! ca 200kr. Om du har möjlighet att åka till någon butik...

Inte för att verka taskig eller så. Men funkar inte ett dresyrspö? Eller blir det för kort?

Jag använder faktiskt ett låångt dressyrspö! :D Funkar utmärkt. Skall dock köpa en riktig körpisk så fort jag får pengar och hittar en till rimligt pris. :)

Jag använde också ett dressyrspö med lite längre snärt när jag körde min shettis. Var alldeles lagom långt! :D

Jag använde det faktiskt ibland för att komma åt mer bakifrån, kanske blev mest för att jag först körde med ett suuuuperlångt och tränaren ville ha ett kortare, och kortare var det ju allt!! Satt lite framåtlutad i vagnen också :D Men med körpisken ska man ju gärna komma åt vid bogen, och det räcker inte de dressyrspöna jag sett iaf till. Kanske om man har en lite mindre shettis!

Mina tömmar är 8 m, jag känner inget behov av att ha längre... Mitt ekipage är dock mycket kort så med 8 m så har jag ändå en bra bit över "att sitta på" :smirk:

Jag gillar inte körspön som är obalanserade, blir så trött i handen! *lat* Det bästa spö jag någonsin haft var ett från Piskmakaren i Lund :love: , det var dock anpasat för stor häst men en dröm att köra med. Jag har nu gjort så att jag kör med ett travspö som jag satt på ett vitt "snöre" (vad kallar man det? :confused:) fram på. Längre än ett dressyrspö, kortare än ett körspö och lätt! Räcker fram till däckeln vilket jag tycker är lagom!

Piskmakare i Lund??...var finns den/dom/det??

Sätt dig i vagnen och mät från din hand till däckeln på hästen så vet du hur lång pisken ska vara. Sedan ringer du piskmakaren i Lund och beställer en bra körpisk i glasfiber. Den kostar ca 400kr och håller många år vid varsam hantering. Tömmar till shettis för körning bör vara 8m längre till tömkörning.
/M

det bästa är ju att ha ett riktigt körspö då det har en långt snärt (min har en snärt på ca. 50 cm) dressyrspön har inte det....

Liknande trådar

Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
392
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar