Tömmar i läder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare zana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 810
Z

zana

Jag har precis köpt en ny tömkörningsgjord och är nu på jakt efter ett pat bra billiga tömmar i läder. Kan ni komma med tips?! Var har nu köpt dom och vad kostade de?

Sv: Tömmar i läder

Tömmar i läder är inte billiga. Däremot håller de hur länge som helst om du sköter om dem så det är nog värt att lägga ut lite pengar på dem. Prova hur de ligger i handen innan du bestämmer dig för det finns många tömmar som är för breda för att vara sköna att hålla i.

Jag köpte mina tömkörningstömmar i fint läder från Granngården. Dom är långa och smala så de är sköna att hålla i. Minns inte priset exakt men tror dom låg på ungefär 600-700 kr.

Det hör väl kanske inte hit, men jag hade sån tur att jag hittade ett par svarta flätade (runda) lädertömmar på gården där vi hade min förra häst. Jag fick behålla dem, det var ingen som brydde sig. Jag tror att jag lade de in en spann olja och de blev hur fina som helst. Just att de är runda tycker jag känns väldigt trevligt i handen, men såna finns kanske inte att få tag i längre. Ingen aning hur gamla de kan vara, någon som vet?

ett par släta lädertömmar som kostade 900:-. Bra läder. 14m långa (16m kostade 1400 tror jag) kommer inte ihåg märket.

När jag var på Hööks i Borås i lördags så hade dom halva priset på sina!!!!
Och halva priset på en hel del annat oxå.
1300 minus 50% och då är dom i råläder.....

vilka bredder finns det, vilken bred räknas som "bred"..
har sett tömmar som ä 25 mm breda på en hästshop på nätet, 650:- typ för 11 m svarta lädertömmar

Jag har köpte ett par billiga i läder för 395:- på Knights läder när dom var ute och åkte dom brukar ju finnas med på stora tillställnigar som Strömsholm i pingst och scandinavium mm. Kolla med dom, dom kanske kan skicka med post om du ringer och frågar.

Tumregeln är väl att bredden skall passa dig, d.v.s. så breda som möjligt samtidigt som de får plats på den del av fingret du skall ha dem över. Om jag inte minns fel så blir det i praktiken typ 20-22, möjligen 24mm för killar, 18-20 för tjejer. För fyrspannstömmar får du gå ner ett par mm för att få plats med flera tömmar över samma finger, men man brukar inte vilja göra hela tömmen alltför smal utan skär i så fall ner den bakre delen som du kan tänkas hålla i till 16-18mm och låter resten vara lite bredare (både för hållfasthet och tyngd så den inte flaxar som en vävbandstöm?).

Det var några år sedan, så jag minns inte exakt vad det kostade, men det blev inte så dyrt om man var några stycken som behöver tömmar och man åker till sitt lokala garveri (finns fyra i Sverige) och köper en halv kohud (22-25kvf) som man skär till och syr ihop till tömmar. Tror vi fick ut tre tömmar till stor häst och fyra ponnytömmar ur en hud. Har en vag känsla av att priset låg på 70-80 SEK/kvf för prima vara då på tiden, men det varierar ganska mycket över tiden.

Ekohallen har till hyfsat pris har jag för mig.

Men när jag skkulle köpa var jag rätt pank som vanligt så det fick bli vävband för min del.

11m är väldigt kort för tömmar... Hästen ska ju kunna gå på en volt och du ska ha nog med läder för att kunna spänna in dom på olika sätt. Går ju åt mellan 0,5 till 1,5-2m tilldet vid den ena tömmen (den som är på utsidan) helt beroende på hur du spänner in den. Mina 14m tycker jag är korta, hade helst haft 16m. Det är faktiskt en stor skillnad.

Jag har faktiskt vävbandstömmar till min tömkörningsgjord. Jag tycker dom är smidigare än läder att hålla ordning på när man går efter. Stor skillnad mot när man sitter bakom i kärra av något slag. Då vill jag absolut ha läder.

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Islaend
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208
Utrustning Startar ny tråd igen då andra är över 100 sidor nu. Köpte teddy fodrade från Zaczess till slut, hade beställd från Alequi men fick dom... 25 26 27
Svar
533
· Visningar
30 250
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka