Stå ut med tygtömmarna några månader till tills du har råd med TärnsjöNågon som har tips på bra tömmar? Har idag tyg ömmar och tycker de är lite korta, så vill köpa nya i läder. Men budgeten är inte obegränsad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stå ut med tygtömmarna några månader till tills du har råd med TärnsjöNågon som har tips på bra tömmar? Har idag tyg ömmar och tycker de är lite korta, så vill köpa nya i läder. Men budgeten är inte obegränsad.
Har inte testat själv men Drive out har lädertömmar till bra pris. Finns också tömkörningstömmar med svirvel på mitten så de inte blir snurrade lika lätt.Någon som har tips på bra tömmar? Har idag tyg ömmar och tycker de är lite korta, så vill köpa nya i läder. Men budgeten är inte obegränsad.
Det är längden på tömmarna som är problemetHar inte testat själv men Drive out har lädertömmar till bra pris. Finns också tömkörningstömmar med svirvel på mitten så de inte blir snurrade lika lätt.
Jag kör med mjuka tygtömmar med snabbhake, vid byte vill jag främst få mer tyngd i dem eftersom de kan fladdra i vinden. 16 m långa, det är mycket viktigt för mig att de är riktigt långa. Har varit på träning för en duktig kusk i loksele och tygtömmar, det gick bra det med.![]()
Ja, jag tycker det behövs 16 m. Iaf om man ska kunna variera tömsättning och även kunna ha hästen på stor volt.Det är längden på tömmarna som är problemettror de är åtta meter. Känner att jag inte kan komma tillräcklig långt från hästen.
Ja 8 m fungerar inte till tömkörning skulle jag säga, 16 m funkar bäst.Det är längden på tömmarna som är problemettror de är åtta meter. Känner att jag inte kan komma tillräcklig långt från hästen.
Om hästen är van är det nog ganska lugnt att prova, framförallt inne i ridhuset
Sen är det ju alltid bra med kurs eller träning också såklart, jag har dock inga tips i Skåne..
Haha! Så var det när jag skulle tömköra min förra medryttarhäst. Han är van men jag fick honom inte att gå framåtJag provade! Jag hittade inte gaspedalen alls. Hästen försökte så gott hon kunde att lista ut vad jag ville men rörde sig knappt framåt. Verkade tro att vi skulle jobba som vi gör när vi jobbar med henne lös typ akademiskt och började snurra och vända sig. Som tur är är hon lugn så inget hände. Lyckades gå lite framåt och svänga lite men det hade gått så mycket enklare om jag hade hittat gaspedalen. Jag tror att hon knappt gick framåt som ett svar på att jag är ovan vid tömkörning.
Var är gaspedalen?
Haha! Så var det när jag skulle tömköra min förra medryttarhäst. Han är van men jag fick honom inte att gå framåt
Är hästen van vid longering? Då kanske du kan starta på volt och sedan ta dig ut på rakt spår?
Ha med en pisk som du kan vifta med också![]()
Även om du har en pisk och viftar ut henne och sätter fart på henne?Longering funkade innan men numera kommer in till mig i mitten och börjar flytta sig i sidled runt mig som i övningen klockan. Som om det är för tråkigt med longering och hon hellre vill göra nåt annat... sto med mycket personlighet och humör.
Tidigare kunde jag löslongera henne väldigt enkelt med sen betet förra året har hon strejkat i longeringeb... pigg och glad i ridningen däremot.
Även om du har en pisk och viftar ut henne och sätter fart på henne?
Ja, hon ignorerar pisken.
Då låter det som att du får bli lite tydligare med pisken. Jaga på rejält tills hon rör på sig! Du kan ju springa och jaga framåt även när du har henne på lina.Eller rättare sagt, hon ignorerar den som framåtdrivande och ställer sig parallellt med pisken och rör sig i sidled.
Då låter det som att du får bli lite tydligare med pisken. Jaga på rejält tills hon rör på sig! Du kan ju springa och jaga framåt även när du har henne på lina.
Haha! Om hästen står kvar sakta i mitten så är du nog lite för mesig i drivningenJag kan se det framför mig
Jag springer runt och hon står och snurrar sakta i mitten![]()
Haha! Om hästen står kvar sakta i mitten så är du nog lite för mesig i drivningen![]()
Jag hade blivit skogstokig om min häst inte tog framåtdrivande direkt..
Varför skulle du inte kunna slå henne med pisken om hon inte reagerar? Hur gör du när du rider om hästen inte svarar för hjälpen? Viftar du med pisk i luften?Exakt vad ska jag göra? Jag kan ju inte slå henne med pisken. Jag kan bara springa tills jag kommer fram till henne sen måste jag stanna om jag inte vill springa in i henne.
Tidigare kunde jag löslongera henne och styra henne enkelt med rösten och lätt göra övergångar mellan gångarterna osv. Hon har upptäckt att hon kan komma undan och jag vet inte vad jag ska göra som inte går över gränsen.
Exakt vad ska jag göra? Jag kan ju inte slå henne med pisken. Jag kan bara springa tills jag kommer fram till henne sen måste jag stanna om jag inte vill springa in i henne.
Tidigare kunde jag löslongera henne och styra henne enkelt med rösten och lätt göra övergångar mellan gångarterna osv. Hon har upptäckt att hon kan komma undan och jag vet inte vad jag ska göra som inte går över gränsen.
I ridningen är hon lyhörd och pigg och framåt! Små hjälper!
Även om du har en pisk och viftar ut henne och sätter fart på henne?
Härligt! Bra jobbat!Jag provade igen med löslongering igår. Jag gav mig inte och hon blev visserligen sur men gick ut i en volt runt mig och började galoppera i bra fart och det kom till och med nåt litet bocksprång. Men vid de första varvbytena så fick jag börja från början. Men efter några stycken så gick det bra! Hon var pigg bjöd framåt fint när jag väl övertalat henne att det var longering vi skulle hålla på med. Det såg ut som att hon tyckte att det var rätt skönt att jobba lite och få springa.