Jag brukar tänka att min sits ersätts av min position (var går jag?) samt mitt spö ersätter skänklarna (hur använder jag det?).
Jag tränar hästarna till att flytta baken från min pisk. Lägger jag till den "bakom" ska hästen fram, lägger jag den åt sidan skall den flytta baken från pisken (gå snett).
För att få min häst att gå sidlänges så gör jag en förhållning (halvhalt) på yttertöm och lägger ut pisken åt höger (tex) för att få hästen att flytta bakdelen åt vänster.
Jag lär in det genom att styra hästen snett mot en vägg/sarg/staket och låta väggen bromsa medan jag driver "snett". Hästarna brukar fatta rätt fort. Efter ett par gånger så lägger jag till pisken till hjälp (för att lära in hjälpen). Några gånger senare testar jag att bara använda min position, pisk och tömtag för att se om hästen lärt sig hjälpen. De brukar lära sig väldigt fort.
Sen finns det lite olika skolor (självklart). Jag använder rösten, MASSOR. Har olika ljud för olika gångarter, avsaktningar och halt. Pratar, berömmer osv. Pratar väldigt mycket med oerfarna hästar (iom att jag vill att de koncentrerar sig på mig) och lite mindre med mer erfarna hästar. För att det var så jag lärde mig. Andra pratar mindre.