tömkörningsgjord från hööks

S

Sellan

Någon som har denna

420117.jpg

och/ eller dessa?
420125.jpg

visst, inget slår läder, har tidigare haft en annan gjord som tyvärr har gett upp. tömmarna likaså. och jag tömkör inte så ofta, och en läder är väl svårare att ha på olika storlekar på hästar?

jag har tänkt använda den på allt från B-ponny till storhäst, är det samma "överdel" men olika gjordar på cob-full? kan man isf byta gjorden till en sadelgjord om man vill ha mindre/större omfång?

Sv: tömkörningsgjord från hööks

Såna nylonstroppar är inte att rekommendera men eftersom du inte kommer att använda denna varje dag så tror jag inte det ska vara någon fara. Sen är de ju förstärkta med ringar vid hålen så jag tror inte det ska vara några problem.

I övrigt vet jag inte så mycket!

Plus att man kan använda vanlig dressyrgjord (om jag ser rätt), stort minus att den inte ger ordentlig ryggradsfrihet.

jag har ett tjockt däckelunderlägg, då borde det väl inte störa så mkt?

Däckelunderlaget har ju ingen ryggradsfrihet, den gör ju bara att det är något emellan det som trycker och ryggen...

men det borde väl bli bättre än utan? på hästen jag tänkt tömköra mest är ryggraden "nedanför" musklerna, fastnar smuts där jättebra ;)

Jag skulle snarare säga att det förmodligen blir sämre med än utan. Den lilla kanal där är försvinner ju med ett stort underlägg.

jag lånade en sån förut av en kompis. Tyckte den hade många minus, tex, at den låg dåligt ( glider runt), trycker på manken om hästen inte är helt "platt", och ringarna ligger ner vilket tömmarna gärna fastnar i. Hade även dessa tömmar och idén med rep är ju god men de fastnade ändå när tömringarna låg ner så det blev svårt med eftergift och så.

Jag köpte en tömkörningsdäckel i läder, med stående ringar för tömmarna samt inspänningsmöjligheter utöver det, för 989 kr på Aubiose i Borlänge. Den fanns i svart och brunt och är en däckel som importeras av Aubiose. Den är rejäl och stadig, ger fint med ryggfrihet och är snygg. Dessutom bad jag Anders Eriksson klämma på den när jag var på kurs, och han sade att det var ett riktigt kap - det bästa på budgetmarknaden.

Priset är givetvis högre än för höks nylongrej, men jag tror man har igen det på kvaliteten. Jag köpte 16-meters Globus-tömmar till, men jag känner mig rätt ok med reptömmar också, bara de svarar på eftergift ordentligt (vävbandstömmar borde alla brännas upp omgående, de är ju värdelösa).

Läder? Vad gav du för dom?

Japp läder. Tror jag betalade 669:-. Känns som ok kvalisort, det är ju inte Tärnsjö, men jag har helt enkelt inte råd att lägga 2000 bagis på ett par tömmar. Sen är de lite för mörka (nästan svarta - begravningstömmar) men det spelar ju ingen roll när jag bara tömkör i skogen och lite på bana.

Jag har den gjorden till våra hästar, jag tycker att den funkar för det priset! (men det finns ju såklart de som är bättre, en i läder är nog att föredra, på min nordis så glider den runt)

Dock så höjer jag fingret för tömmarna, jag har sådana också. Vet inte hur många gånger jag haft dem inne för lagning. Sömmarna/läderbitarna är skitdåliga rent utsagt.

Jag har den (har haft) gjorden på min C-ponny och den passar nu men när hon var mindre (nu är hon 2 år) så passade den inte. Därför tror jag att den kan bli för stor till en B-ponny men du kan ju alltid testa. För övrigt har jag köpt en ny gjord för jag tyckte bara att den gjorden gled runt och satt konstigt. Det kanske beror på hur hästen är byggd men min häst kunde i alla fall inte ha den.

Har den :( tycker den är inte mycket att hurra för :( ligger konstigt och gliderrunt! Får ha ett shabrack eller däckel underlag om jag vill kunna använda den! Som plus är ju att den är i nylon.. Tömmarna har jag med, men de duger om man tömkör 1 gång i veckan ;)

Mvh
Eran Emma

Vi har både gjorden och tömmarna till medryttarhästen, gjorden är helt okej faktiskt, jag gillar den rentav. Tömmarna är världelöst skräp som tömmar, men funkar rätt bra som longerlinor. De slänger och trasslar sig när man ska tömköra och på våra gick båda pistolhakarna sönder vid fästet med en timmes mellanrum. Jag släppte dem från knähöjd till marken :smirk:

Jag gar både gjorden och tömmarna. Har fungerat bra under det året jag har haft dem. De ser fortfarande som nya ut även om jag har använt dem 1-2 gånger i veckan under ett års tid. Fungerar utmärkt om man inte tömkör så ofta MEN inget går uppimot ett per riktiga lädertömmar och en riktig tömkörningsgjord i läder :love:
Dock tycker jag detta är ett OK alternativ om man inte tömkör så mycket och/eller inte har råd med något annat.

Jag köpte gjorden men den trycker på ryggraden. Inte bra. Måste spänna jättelöst.
Kanske funkar (vet inte) om man har en häst med rejäla ryggmuskler. Men annars skulle inte jag rekomendera den alls.

Har gjorden och har använt den på både smalt fullblod och tjock 2-åring, har funkat bra på båda. Klart att en lädergjord är att föredra, men den här duger så länge. Har också tömmarna och de har funkat ok, men har investerat i lädertömmar och de är bra mkt trevligare...

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 483
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 910
Senast: nullo-modo
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 523
Senast: nejlica
·
Utrustning Ni som har mindre ponnies, vad använder ni när ni tömkör dem? Jag hittar bara tömkörningsgjordar i stl Cob eller full size och de passar...
Svar
11
· Visningar
1 237
Senast: bambi82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka