Tömkörningsbilder

MadicDomino

Trådstartare
Jag har fått lite folk som har frågat om jag skulle kunna ta lite bilder när jag tömkör. Så nu har jag fotat lite. Hade ingen fotograf så jag fick fota samtidigt som jag körde villket inte är helt lätt. Därför tömmarna ät lite slappa, piskan mitt i bilden eller bildens vinkel är väldigt konstig :rofl:Bry er inte om den ena tömmen saknar kabin hake xD Den skall lagas. Jag använde Hööks longerings gjord, sadel svanskappa ( inte delad i början), däckel underlag och hööks tömmar.

Iallafall här kommer lite bilder. Nästa gång kanske på fredag skall en kompis fotografera.

15476033.jpg

Ökad skritt

15476034.jpg

Skritt

15476035.jpg

Trav, pisken mitt i bild och jag höll på tappa ena tömmen om detta märks :angel:.

15476040.jpg

Ökad trav, nästan galopp.

15476037.jpg

Galopp ^^ nästan lite nöjd med den bilden.

Lägger kanske in mer bilder i morgon! min pixbox är konstig :( .
95% säker att jag kommer med lite hoppbilder och sånt på fredag !

Mvh
Emma

p.s Länk till mitt album -> http://www.pixbox.se/usr_show_id80031_page0_order1.html

Senast ändrad:
Sv: Tömkörningsbilder

Jättejättefina bilder.

här får du ett tips gratis :): att aldrig ha tömmen högst upp på iallafall innertömmen. Endast högt skolade hästar klarar av att hålla formen med den tömsättningen.

ett plus för benskydden förresten, jag bara älskar shettisbenskydd!!
minns små gummiboots:love:

Fint. Skall tömköra våran buse för första gången i dag spännande. Gärna fler bilder det är kul!

En tömsättning jag gillar också är igenom bettringen och bak på mitten av gjorden. Mycket lättare att arbeta med ställningne och få dem att jobba i en bra form. Hade nog också flyttat bak gjorden lite om det hade gått.
Supersöt shettis *avis* gil.lar klyftan uppe på rumpan :love:

I bland dra tömmen genom betringen och sedan haka fast i gjorden då arbetar hon i form :) Men jag vill att hon skall lära sig gå i form utan detta så någon gång inspänd!

Tack för tipsen :D!

Tack för kommentarerna hon är faktiskt ett shetlands korsning :D. Mellan welsh och shettis. Så hon är ungefär 117 cm i manken .

Mvh
Emma

I bland dra tömmen genom betringen och sedan haka fast i gjorden då arbetar hon i form :) Men jag vill att hon skall lära sig gå i form utan detta så någon gång inspänd!

Tack för tipsen :D!

Tack för kommentarerna hon är faktiskt ett shetlands korsning :D. Mellan welsh och shettis. Så hon är ungefär 117 cm i manken .

Mvh
Emma

Aha, därför jag inte fick ihop det hela... Brukar bli superläckra korsningar med welsh shettis...
Fast jag ser inte att dra tömmen från handen genom bettringen och fäst i gjorden som någon typ av inspänning utan använder det helt enkelt för att lätt kunna ställa hästen på volten vilket jag tycker är svårt om tömmen går från gjorden till bettet...

En tömsättning jag gillar också är igenom bettringen och bak på mitten av gjorden. Mycket lättare att arbeta med ställningne och få dem att jobba i en bra form.

Måste bara fråga...så jag uppfattat det rätt! Jag är makalöst förkyld o min hjärna funkar inte riktigt som den ska! Första gången jag läste detta fick min hjärna frispel o jag fatta ingenting...idag trillade polletten ner. Men undrar bara så jag tänker rätt nu.......
Tömmen blir alltså omvänd?? Om man står på volten o tittar mot hästen så går tömmen (närmast dig) från din hand GENOM bettringen o SEN fästes i gjorden, och tömmen på "utsidan" är fäst som "vanligt"!!.......eller? :crazy:

Måste bara fråga...så jag uppfattat det rätt! Jag är makalöst förkyld o min hjärna funkar inte riktigt som den ska! Första gången jag läste detta fick min hjärna frispel o jag fatta ingenting...idag trillade polletten ner. Men undrar bara så jag tänker rätt nu.......
Tömmen blir alltså omvänd?? Om man står på volten o tittar mot hästen så går tömmen (närmast dig) från din hand GENOM bettringen o SEN fästes i gjorden, och tömmen på "utsidan" är fäst som "vanligt"!!.......eller? :crazy:

Precis. På så sätt så kan man enkelt ställa hästen och använda ledande tömtag. Men man måste vara lätt på handen annars drar man lätt ihop halsen på hästen.

Efter en lätt utskällning av anders eriksson använder jag numera sällan gramninspänningen när jag tömkör, utan bara mellanringarna på gjorden, det blir en ärlig framåtbjudning och en ärlig respons på ett tömtag. Alternativ direkt i bettringen bara. det blir riktigt ärligt.
Upplever mest att hästen blir irriterad på gramaninspänningen och jag stum och svår att få snabb i eftergiften Kräker fint gör hästen men hur ser bakdelen ut?

Använder ibland gramaninspänning på yttersidan för att få en stadig hand där, men går senare ner på att ha tömmen mitt på gjorden istället när hästen förstår.

Vilken gullig ponny:)
Nu vet jag inte mer om din ponny än att jag sett dessa bilder. Men jag tycker inte att det är något fel på formen. Låt ponnyn gå lång och låg till en början. Styrkan kommer med tiden.
Det har tagit mig två år med min ponny från lång och låg till hög samlad form. Det tar tid att bygga styrka men det blir bättre och bättre.
Jag tycker att man ska ha tömmarna där du har dem.
När ponnyn har styrkan att "gå iform" gör den det.
Bara ett tips,
Lycka till!

Tycka får man :)

många har svårt att gå lång o låg med tömmarna i tygelläge. Därav alla gramaner i detta landet...

Åååå va sööt :love:

Får man fråga var du har köpt benskydden letar som en dåre till min shettis ;)

Hööks ponny avdelning :) XS - extra små :) !

Det är inte jag som har köpt dem men de har det märket. :d
Finns i blå,grön.rosa och svart !

Mvh
Emma

Okej :smirk: Dom har jag redan testat men va för stora ;) Han är väldigt liten min shettis :rofl: Så det va synd men tack ändå :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286
Ridning Jag letade efter den gamla hederliga igångsättningstråden men hittade den inte så jag skapar mig väl en egen. Hjälp mig o allvetande...
Svar
2
· Visningar
1 636
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka