Tömkörnings-övningar

G

Gullungen

Har inte hittat någon vettig tråd som enbart är till förtömkörnings-övningar så nu startar jag en istället :smirk:

Vill ha MÅNGA tips på tömkörningsövningar som man kan köra både ute i naturen och på ridbanan, och som får hästen att arbeta ordentligt. Har mest tömkört mitt varmblod för att han ska få omväxling men vill nu rikta in mej på att göra övningar som får honom att arbeta under sig och bygga muskler :D Så fram med övningarna ni har. Väntar spänt på dom;)

Sv: Tömkörnings-övningar

jag tömkör i princip som jag rider, öppnor, slutor, skänkelvikningar. Tempoväxlingar. Samlande övningar för min häst är att flytta bakdelen på volt och i öppnan sedan gå över i trav och då sätter hon sig bra. Bommar är alltid bra o ha med, upphöjda som liggande...man kan bygga en bana av bommarna som man ska tömköra mellan, vända i osv...
en bra början iaf

Det här var en intressant tråd, jag behöver själv ha lite ideer!

Har nyss börjat göra planerade övningar med min unghäst. Har inga bommar ännu (får hugga slanor nån dag) men jag ställde upp en radda med koner. Först 2 koner som en "port", sen 3 koner på rad och sen en port till. Jag kör ett varv i trav, saktar av till skritt i porten kör serpentiner och sen genom sista porten. Låter henne trava ett varv runt mig och sen sakta av till skritt i porten igen. Uppsättningen av koner fungerar i andra varvet också, så det är bara att byta.

Den här övningen fungerade bra med min häst, hon verkade uppskatta omväxlingen. Hon har en förmåga att ifrågasätta en del annars, men här fann hon tydligen motivation att jobba :D

ÅTTVOLTER är superbra både för ens egen övning att koordinera händer, pisk och ens mjukhet i kontakten med hästen och toppenbra för hästen som måste byta balans och vara lyhörd för kuskens signaler som ska vara små men tydliga. Lägg gärna in halvhalter innan bytet. Denna övning kan göras i alla gångarter.

Jag brukar lära in att hästens ska svänga för pisken. Då blir allt så enkelt. :) Jag bytar bara sida på pisken och då bytar hästen varv.

Man kan ju göra en massa saker.
Träna tempoväxlingar,stanna,backa,volter mm.
Sen kan man tömköra på volt också.
Ut och klättra i skogen kan man med göra.Köra sick-sack mellan träden.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 317
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 746
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka