Tömkörning

Jate Volim

Trådstartare
När ni börjar med tömkörning, hur går ni till väga?
Jag började med min lilla igår och gjorde somså att Maria, medhjälparen, fick gå framme vid hennes huvud och leda henne medan jag höll i tömmarna.

Vi höll oss i skritt och tränade på att styra och stanna. Det gick jättebra och var inga problem, hon förstod inte riktigt till att börja med men det blev bättre.. :)

Mitt problem är att min lilla tjej tenderar att vara en liten bråkstake och jag vet inte riktigt om jag vågar låta medhjälparen släppa och gå därifrån. (Hon har tidigare påvisat att hon både kan resa sig, sparka och dra iväg och det är inget jag vill att hon ska göra när jag är så nära bakdelen.) Nu vet jag ju inte om hon kommer att reagera såhär men om hon gör det kommer jag ju inte att kunna hålla henne.

Nästa grej är hur ni gör när ni övergår i att börja trava, hur gör ni då? Springer medhjälparen brevid? Galopp?

Mitt slutliga problem är att hon inte accepterar pisken. Hon är inte rädd, nej absolut inte, men hon blir fullkomligt vansinnig om man går på henne med den. Hur löser jag det? Tips tack!
:smirk:

Sv: Tömkörning

Jag började tömköra min när han var två lite drygt.Från början gjorde jag som du att jag hade en medhjälpare som ledde hästen samtidigt som jag gick bakom.Han fattade rätt snabbt så medhjälparen kunde släppa redan andra gången.Till att börja med körde vi mest på raka spår i skritt.

När han skulle börja trava och galoppera körde jag på voltspår och gav samma kommando som när jag longerar.Det gjorde det lätt för honom att förstå vad det var jag ville och allting gick jättelätt.Det är bar om man förbereder hästen genom att lära in specifika röstkommandon för respektive gångart-tycker jag.

Angående att det finns en risk för att hon ska bråka och dra iväg;du kanske kan prova att tömköra med longerlinor eftersom de är rätt långa.Det är inte lika stor risk att du tappar henne då, och du kan även komma en bra bit bakom henne om hon skulle sparka.Det är lite krångligt att köra med longerlinor och finns en större risk att häste trasslar in sig om hon skulle vända tvärt, sen är ju longerlinor väldigt lätta så det kan vara svårt att köra med dem...

Sen vet jag inget mer, hoppas att det löser sig för dig!

Tack för svar!
Jo, linor är ju längre och har tömkört mkt med linor tidigare så det får nog bli det när det blir dags att tömköra ensam..

Problemet med henne är att hon funkade att longera till att börja med men när longering inte längre var nytt för henne så började hon bråka.

Eftersom hon har noll respekt för pisken är det svårt att göra något åt det. Min tanke var att när jag tömkör har jag åtminstone bättre koll på båda sidorna så att hon inte kan vända. Kommandona fungerar bra så jag behöver ingen pisk för att få henne att lyssna men när hon är dum vet jag inget annat sätt att gå på dem och det fungerar ju uppenbarligen inte på henne :(

Nästa grej är hur ni gör när ni övergår i att börja trava, hur gör ni då? Springer medhjälparen brevid? Galopp?
jag använder ingen medhjälpare, och jag brukar själv springa efter lite, om nu inte hästen ifråga ska gå på en volt.

Mitt slutliga problem är att hon inte accepterar pisken. Hon är inte rädd, nej absolut inte, men hon blir fullkomligt vansinnig om man går på henne med den. Hur löser jag det? Tips tack!
:smirk:

måste du ens ha spö på henne? jag använder aldrig spö, och ändå är mitt vbl sto ganska slö :angel:
inte heller på min arab använder jag spö.

Ja tömmkör nästan alltid på volt till att börja med, dock på unghästar ligger ja aldrig länge på volt.
Då min kille blir stark i traven tar jag in han på volt ett varv då han måste tänka till.

Jag måste nog ta in henne på volt om jag ska kunna börja trava eftersom hon är benägen att sparka. Då vill jag helst inte springa snett bakom henne.

Nej jag behöver inget spö just i den aspekten. Men om hon inte lyssnar måste jag ju kunna göra ngt annars lär hon sig ju att slippa undan. Pisken är ju också en hjälp när du tömkör och longerar och för att du sedan ska kunna börja arbeta och flytta hästen behövs den ju. Överlag är hon en snäll häst men hon är väldigt kaxig.

Hon är ju som sagt longerad men jag tänkte att det ju inte är fel att tömköra istället/också eftersom det gör att hon kan gå aningen längre pass eftersom man kan tömköra på rakt spår samt såsmåningom i skogen. Dessutom får jag ju lättare att kontrollera att hon vänder/backar/reser sig när jag har koll på både inner och yttersida.

Någon som har tips på vad man kan göra för att hon ska acceptera pisken btw?

Tack för svar :)

hej. det är spännande att börja tömköra, men hade jag varit du, så hade jag tränat mer ledarskapsövning med henne, eftersom du upplever att hon tjafsar med dig. när det "sitter", så bör hon inte bråka så mkt med dig. lycka till.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar