Tömkörning

the_connemara

Trådstartare
En enkel fråga: Hur gör man?

Min häst är inkörd och tam men jag är kass på att hantera tömmar och hästen känslig i munnen. Rakt fram på hängande töm går bra i alla gångarter men på bana brukar svängradien bli stor och ibland felvänd :-P

Vi har således låtit bli det helt men nu vill jag ta tag i det! Har knallat lite snett bakom bakbenet fast nära med bara tömmar i väntan på gjord men nu har gjorden alltså kommit.

Hur börjar man mest pedagogiskt?
Vad fokuserar man på?
Hur placerar man sig om man tex vill öka eller minska en volt om man går på voltspår?
Vad gör man om hästen till falla inåt?
Och vad gör man om den till falla utåt?

Som sagt, hästen är tam och snäll så att rasta honom på en/två linor eller för all del utan lina är inga problem men på sikt vill jag lära mig lite enkelt dressyrjobb på töm (om det går att lära mig :-D) och jag hade gärna klämt in träningar för tränare oxå på töm. Men hur börjar man om man vill testa lite själv? :-)

Sv: Tömkörning

Jag är verkligen igen expert, men kan ju berätta hur jag gjort med min häst kall fall :)

Varken hästen eller jag var van vid töm när jag började, så för oss var ju första steget bara att lära oss svänga, stanna och bara fästa grunderna.
När vi fattade dom stack vi ut över stock och sten, befäste röstkommandona starkare och fick lite styrketräning på köpet.
Sen började vi prova oss fram, vilken tömspänning som passade OSS bäst, vad som hände om jag höll emot i en töm lite mer, vad som hände om jag bytte position lite.. Upptäckte att hon hade vääääldigt lätt för sidförande jobb på töm bland annat.
Fick tag på en gammal körräv som utbildade oss en hel del i arbete på volt, vilket vi inte nosat så mkt på innan.

Så mitt råd är väl att prova, prova, prova, ta hjälp av kunniga och mer erfarna runt dig :)
Och om nu hästen kan sedan innan, utnyttja det och testa dig fram, vad den lyssnar på, vad den reagerar bra på :)

Jag tjatar igen, men tömkörning är mitt hjärteämne så jag får bli en tjatmoster ;)
Volten är lättast att jobba på, hästar med känslig mun kan ju vara lite svåra att få tag på och man kan kolla av lite med vilket tömsättning som passar bäst. En del med känslig mun vill ha gramansättning på ytter för att den blir stadig och sen enkel i inner så man kan ställa dem och greja lite, en del behöver en ställare på inner för att ta ytter och istället ha enkel på båda.

Kan en häst longeras kan den tömköras på volt och det är lättast att börja där. Tänk alltid ytter även i tömkörning och lek ställande, försiktigt med inner. Din ställning är längre fram än i longeringen så du ska stå mitt för bogen med tömmarna i ett A mot mun och gjord. Fart är viktigt i början tills du får en känsla för det. Det ska kännas som att stå i en centrifug och hästen vill utåt.

Börja med basic, ni ska hitta vilka kommandon som ni ska köra med. Sen ska de gälla. Träna mkt lydnad i början, det har du igen sen när du börjar jobba hårdare och på 4kanten. Träna även lite 4kantsspår på volten, är det en rund volt du tränar ska du som mål stå så still som möjligt å hålla volten men när du tränar 4kantspår på volten så får du ju följa med ut i hörnen, men det är också en bra lydnadsträning som öven får ut hästen på volten. Allt en häst kan med ryttare kan den från marken, det den har svårt för med ryttare är oftast svårt från marken med men om hästen inte vill suga sig utåt så är det lydnad: sakta av och skänkelviknig ut på spåret, samma signaler som du ger från ryggen men justera din position lite, en del hästar vill att du tar steg mer mot dem och en del bara stegar åt sidan ändå. När hästen tagit stegen och lagt sig på ytterbogen ska den fram igen, faller den in så repeterar du. Det är ju lika viktigt i tömkörning som i ridning att den inte ska falla in på innebogen eller tvärtom. Faller den på ytter så rekommenderar jag en ställare på innertygeln.

Börja prova saker, men grunderna ska alltid funka. Varje gång måste man kolla dem annars blir det som i ridning- ett jäkla styrkeprov. Tömkörning harndlar så mkt om samspel. Du måste känna av hästen och vara lyhörd för hur den reagerar samtidigt som ditt mål ska vara att den är lyhörd och reagerar snabbt på dina kommandon. Det som jag ser oftast gör ryttare osäkra i tömkörning är att de hamnar där de står när de longerar och då har du inte yttersidan och risken är att du tar för mkt i inner. HÄnder ngt då så har du 500 kg i knäet. Och jag tror många känner det och blir försiktigta. En annan grej är att ryttaren börjar gå för mkt, det är ok i början men inte när hästen och ryttaren kan det.

Sen 4 kantens arbete, för mig är det viktigt att allt fungerar, drar den iväg ska jag veta hur hästne reagerar och hur jag måste göra för att få stopp. Har provat mkt och ett antal gånger hamnat släpande efter i mina dar men man får ju pröva sig fram. grunden med arbete på 4 kanten eller rakt fram i skog om du så vill ör ju att du ska kunna gå, måste du springa har du inte samma kontroll. Hästen ska kunna trava så pass långsamt med så pass mkt "umpf" i kroppen att den samlar sig och hårdtränar så det är ju något man får ta succesivt.

Sen upphöjda bommar på volt. Mkt bra. tänk bara på att ha första bommen upphöjd på innersida, ett tips i början. Och när hästen är på väg in så måste du följa med annars drar du i munnen i sista och risken är att du inte får en mjuk sväng över.

Åååå, det är så kul med tömkörning!!! Prova och fixa och dona! Va schysst mot hästen men säker på vad ni har för överenskommelser och se till så den lyder dem.
Lycka till!

Är inte med pånamnet på fler tömsättningar än graman, hur menar du med enkel - hand, gjord, bett? Ställande - hand, bett, töm?
Direkt i bettet på inner, hur funkar det?

Är inte riktigt med på att stå längre fram än longering, blir man inte väldigt bromsande då? Trodde man skulle vara mer bakom :-P

Fart är vi bra på när vi rider, i töm känns det sådär. Mest för att han lätt hamnar bakom lod och då finns ingen ihopkoppling alls nånstans och jag blir bara hängande i tömmen, jag är sämst på att hinna ge efter! Nödbroms finns dock alltid i alla lägen men det är så trist att hamna i det där jagade läget. Därför tänkte jag inte stressa nu utan lista ut något bra sätt att hålla oss båda alerta på eftergifterna och försöka hitta en lätt men stadig kontakt. Det där som tog typ 7 år från ryggen och brukar vara en av mina bättre sidor :o

Du bor inte långt i från mig ju, kanske hör av mig när min duktiga inack har gett upp hoppet om oss :-P

Hur gör just du sidförande? Behövde du "lära" din häst det eller vad reagerade den mest på?

Min är väldigt lyhörd om han bara inte lägger all fokus på att krångla med bettet. Men jag har kanske kommit på ungefär hur jag ska få upp o fram nosen. Kanske efter våra två försök hittills, får se om det går att överföra till med gjord oxå :-P

Väldigt basic. Är det tex viktigt/bra/dåligt att kunna göra halt ute på voltspåret tex? Dvs att hästen inte vänder sig åt något håll? Eller är det prio jättesent?

Vi började tex med att stå stilla och ta kontakt med tömmarna utan att backa eller greja. Något jag aldrig gör när jag rider (jag hatar bettpill) men utan att sitta på känner jag mig utelämnad åt att "känna" något i tömmarna. Vill känna att det finns ett sug framåt liksom. Rätt eller fel? Från ryggen börjar jag alltid trava men det är ju lätt däruppe :-P det löser jag ju inte alls på ett bra vis med tömmar i händerna.

Tillägg: Med tömmar känner jag mig typ som ståendes i lätt sits med benen rakt ut och utan att alls hålla i tyglarna utan i bästa fall i manen - och då har man ju ändå en visserligen extremt instabil men ändå en lätt sits som direkt påverkar hästen, haha!

Senast ändrad:

Hmm, har för mig att jag fick hålla emot lite extra i yttertöm, plocka liite, försiktigt i inner samtidigt som jag flyttade min position till lite mer snett mot bakdelen och drev lite med rösten. Vi provade oss mest fram vad som hände på alla möjliga sätt och plötsligt klickade det och det satt sen :)
För oss vart allt sånt mest en känsla tillslut, som när man rider.

Kan dock tillägga att jag upplevde det som lättare i början att vara rätt nära hästen, kommer ihåg att jag ibland tömkörde med en graman istället för tömmar för det var enklare att få precisionskänslan när man kom närmare. Ju säkrare vi blev desto längre töm kunde vi jobba på :)

Och som skorpannorpan sa, viktigt att ha lite driv och bjudning :) hästen ska själv "fylla upp" tömmen.

En enkel fråga: Hur gör man?

Min häst är inkörd och tam men jag är kass på att hantera tömmar och hästen känslig i munnen. Rakt fram på hängande töm går bra i alla gångarter men på bana brukar svängradien bli stor och ibland felvänd :-P

Vi har således låtit bli det helt men nu vill jag ta tag i det! Har knallat lite snett bakom bakbenet fast nära med bara tömmar i väntan på gjord men nu har gjorden alltså kommit.

Hur börjar man mest pedagogiskt?
Vad fokuserar man på?
Hur placerar man sig om man tex vill öka eller minska en volt om man går på voltspår?
Vad gör man om hästen till falla inåt?
Och vad gör man om den till falla utåt?

Som sagt, hästen är tam och snäll så att rasta honom på en/två linor eller för all del utan lina är inga problem men på sikt vill jag lära mig lite enkelt dressyrjobb på töm (om det går att lära mig :-D) och jag hade gärna klämt in träningar för tränare oxå på töm. Men hur börjar man om man vill testa lite själv? :-)
Det är säkert väldigt opolitiskt att säga detta högt men om man inte vet något om tömkörning och inte klarar av att hantera tömmarna låter man antingen bli eller så går man först en kurs i ämnet så den egna hästen slipper användas som försökskanin medan man försöker lära sig. Vet inte hur många skenande häst jag sett genom åren där tömföraren inte haft en susning om vad de hållt på med och därmed tappat kontrollen.

Fast just det är ju som sagt inte problemet med min. Han körs med både vagn och drar div grejer hemma inkl sådant han inte heller orkat dra loss. Han är dessutom extremt känslig/lydig för huvudlag/röst så den som lyckas få honom allt regelrätt slita sig är riktigt skicklig ;-) det jag inte kan hantera är kontakten i tömmen, det blir aldrig farligt i vårt fall. Och vi har upplevt ett gäng situationer där ovanstående testats genom åren (har haft honom sedan liten). Ang tömkörning så har han vandrat många mil i skritt på töm oxå och oavsett vad som hänt har han alltid skött sig (jag går tex inte fram till huvudet bara för att vi ska förbi något läskigt eller möter läskiga fordon utan han har från början lärt sig att hålla sin linje och lyda stannakommando och stå stilla kommando oavsett vad som händer och det har räddat oss många gånger).

Idag testade vi :-D typ alla möjliga tömsättningar och graman var uteslutet på båda sidor, han sträckte inte ens tömmen. Bäst funkade i vänster varv enkel genom mittringen på yttersidan och direkt i bettet på insidan. I höger varv vill han gärna trilla lite inåt och då satte jag innertömmen enkelt genom översta ringen, ytter samma som vänster.

Lilla hästen var sjukt tålmodig och hade tydligen fattat att när jag går in lite bakom så vill jag att han gå utåt så bitvis kom han faktiskt lite fram till yttertömmen :-D och var mestadels rund och med nosen framme, duktig pålle!!! Vi kunde gå lite rakt ut med rak häst och öka lite oxå utan att det blev serpentin, haha! Sjukt kul!

Tar dock gärna emot massa mer tips! :bump:

Gjorden låg helt still till och med med täcke (det gör knappt sadeln) och låg en bred handsbredd bakom bogbladet hela tiden vad jag kunde känna. Fast vi galopperade inte med mening heller iofs :-P

Har testat o rida med Micklem med clips på (och en geltunnel över nosen) och det var ok så det är vad vi tömkör med nu. När han körs med vagn har han delta mellan bett o engelsk nosgrimma och när han drar grejer hemma har han inget bett utan en högt spänd remont. Målet är väl ändå bett o vanlig engelsk som vi rider på men det får vi se om matte löser i framtiden kanske.

L

Senast ändrad:

Tack för bra beskrivningar! Jag har jättesvårt att beskriva hur jag rider, är ju som du säger mest en känsla. Jag tror jag glömmer inner lätt och då åker bogen in och hästen efter - motsatt vad jag menade! Måste tänka på det.

Ja släpper man inner så blir det en sväng istället, för mig funkar det att plocka lite försiktigt med fingrarna :)

Kul att testat dig fram lite, JAG tyckte det funkade bra men jag kanske har en ovanligt snäll och stadig pålle ;) sen skadar det givetvis inte att ta hjälp av någon mer rutinerad framöver, men jag tyckte det var skönt att ha börjat få lite känsla för tömmarna innan.

Lycka till framöver :)

Hmmm, jag försöker svara på allt men minne guldfisk tillsammans med lathet gör att jag antagligen inte minns allt. ;)

Halt ute på volten är en kanonbra träning! Dels för att hästen inte ska hålla på, om ngt händer måste den kunna stå still och dels för att det är, precis som i ridningen, ett bevis på att den lyssnar och respekterar.

Ang tömmarna. Enkelfattning ytter: tömmen sitter fast i bettet och går genom översta stående ringen till din hand.
ENkelfattning inner: Tämmen sitter fast i gjordens D-ring genom bettet till din hand.
Graman ytter och inner: från d-ring på gjorden till bettet till stående ring till din hand.

Med ställare på inner: tygeln dras som i enkel fast sen har du en ca 35 cm lång läderflärp med snabbspänne på ena sidan och en ring på andra. Den sätter du i en d-ring lite högre upp och drar tömmen genom ringen innan den går från bett till hand så det blir som ett ledande tygeltag. Hänger du med? Känner den pedagogiska ådran i mig bubbla :banghead: kass på detta, jag ber om ursäkt.

Placeringen på tömkörningen är för att det är som att rida från marken. Precis som hästen är mellan skänkel och hand... hamnar du bakom så har du inte hästen mellan "skänkel och hand". HAha, skitsvårt att beskriva men utan den placeringen så har du inte suget och kontrollen som om du red. Du kan inte snabbt justera dig beroende på vad du ber om.

Iom att han knäpper av lite i nacken skulle jag satsa på att driva fram fram fram ett bra tag tills han får känslan för töm och bett. Det blir ju lite mer tyngd och så länge du inte "sköter tyngden" så blir det ju lite gung i tömmen som en del hästar tycker är jobbig. Då är farten ngt som underlättar för dig att hålla tömmarna sträckta vilket gör att pållen får en chans att prova lite mer hur mkt den vågar sträcka fram nosen. Det ska vara lite som att pyssla med en unghäst tills den känner att den förstår. Och håll det enkelt, ytter stadig och still, inner kan du prova lite hur du vill göra. För inner tömmen rakt ut åt sidan och ber hästen länga sig tex. Mina hästar som jag tömkört länge vet att när jag går med mer så är det mer fritt och de får länga sig, men stannar jag till å håller mig stilla så är det dags att samla sig och börja jobba. Min kropp säger jättemycket till dem om vilket arbete som gäller.

JAg tömkör helst också med micklem och din pålle gynnas nog av det låter det som!

En annan bra träning är att gå bakom, placering för arbete kring 4 kanten är utgångspunkt ca 1 hästlängd bakom hästen och knappat en halv meter ut mot mitten. Där ser du när du ställer, om hästen får en räv bakom örat och om den ballar ut borde du hinna undan. Ett arbete du kan göra i skritt är ta långsidan i öppna, du kan hjälpa känslan av hur du går in i öppna med en lite volt och se sen hur mkt du behöver i ytter gentemot ställande i inner. När du kommit ca 3 m innan kortsidan leder du in den i en skritt piruett och låter den stanna upp med nosen mot sargen snett stående. Du placerar dig rakt mot hästens kropp och leder den in i skänkelvikning. När du kommer ca 3 m från kortsidan gör du en framdelsvändning genom att mana på rumpan (gå mot den, håll i ytter och driv steg för steg lungt å fint lätt ihanden, ta och ge) och sen börjar du om igen.

Säg till bara om du behöver hjälp!

Övningen på slutet är fram o tillbaka längs en långsida eller? Isf är jag med :D

Då skrev jag fel ang innertömmen! Jag hade den bett, stående ring, hand i högervarvet. Är det fel? Det funkade bäst just nu men kan ju vara bra att veta om det är något att sträva emot eller ifrån :p Det var i det varvet där han gärna trillar inåt lite.

Får man inte "lov" att ha tömmen i den mittersta stående ringen på yttersidan? När vi tömkört rakt fram i skogen har jag alltid haft tömmarna i den mittersta av de stående ringarna (hööksgjord vi delade med mor min i förra stallet) just för att få lite mer "inramad" känsla och för att han gärna går med huvudet högt om han spänner till.

Ah, ställare, den där remmen ja. Vad ger den för effekt? Jämfört med att istället ha tömmen direkt till handen?

En liten ynklig sak svarade du inte på och jag är nyfiken :D Vad tycker du om att ha innertömmen direkt i bettet? Jag testade det efter att ha tittat på den där videon jag länkade till i förra tråden (http://www.youtube.com/watch?v=i87w5v2m0aA) och i ena varvet verkade det vara populärt (det varvet han vill flyta ut lite).

Delvis kl

Tips på något läsvärt förresten? Jag känner bara till det lilla häftet av Anders Eriksson :)

du börjar precis som uppsuttet, grunderna är gas, broms, och svänga ;)

Tömkörning är faktiskt rätt okomplicerat bara man känner sig nog trygg med grunderna och att det faktiskt är precis samma principer i fråga om hur man kör från backen som när man dressyrrider uppsuttet.

fanns en jättetrevlig tömkörningstråd för ett år sen som var gedigen, men den är tyvärr borta.
finns dock jättebra tips från etablerade källor överallt på nätet, ridsport har för övrigt haft en serie nu sista 2 månaderna om grunderna och sen avancerandet i tömkörning a la dressyr.

din position är avgörande när du tömkör, utifrån det du vill åstadkomma.
När man är helt grön och vill lära sig så brukar jag peppa med att anse att första + 20 gångerna är det rätt drygt, då det bara handlar om att själv få koll på knapparna osv. Men det är värt varenda minut, för när du sen blivit varm i kläderna och behärskar det, har du ett arbetsredskap för livet!

Jag håller INTE med den som skrev att enklast om man är ovan tömkörare är volt. Man behöver få koll som körare först på mindre avancerad nivå hur man ställer och formar hästen i bålen och nacken med rätt bjudning i handen, innan man börjar med volt! ser alltför ofta ovana tömkörare som kört in sig på volt och tycker hästen går jättefint men i själva verket halar man runt hästen som går utåtställd i bålen och mest spänner sig, även om den sköter sig på pappret så att säga.

svar ang. yttertömmen: den ska alltid vara kopplad oavsett tömsättning så att tömmen till sist kommer genom översta ringen så den kan löpa över ryggen . annars halar och drar man i hästen. på töm blir varje förhållning/tömtag fördröjt och även skarpare än uppsuttet. ska man öht jobba hästen på böjda spår och i regelrätt dressyrarbete är detta en förutsättning för harmoni och genomsläpplighet hos hästen. dock finns det många som tipsar om att låta spänna yttern lägre så att man tex kan ta tag med tömen bakom rumpan och "böja till den". Det är inte ngt jag förespråkar, behövs det har man andra problem.

Senast ändrad:

Ja det var längst med långsidan jag menade! :)

Jag föredrar att ha innertöm gjord-bett- hand. Jag har provat andra hållet som du beskrev men för mig blir det fel med min position och hur jag påverkar hästen. Jag kan inte ställa hästen runt mig om du förstår hur jag menar. Jag känner att jag lätt fördröjer eller inte känner hur mkt jag tar. Många tömkör så då de lättare får över hästen och kan variera mellan varven på så vis. Jag måste ju stanna hästen och göra om sättningen och sen byta varv. Jag vet inte vad som skiljer skolorna emellan eller vem som kommit fram med vad och varför men jag gillar min bäst :D. Men jag tar ett varv i taget. volt å 4kant först i ena varvet sen stannar jag, sätter om och tar nästa varv. Så jag har lärt mig helt enkelt.

Yttertöm på volt ska som mackan skrev helst gå i översta. Det blir en för hård böjd på tömmen från den ringen till din hand. Den löper inte och stoppar dina signaler. Sen om jag tömkör i skogen eller liknande och jag vet att jag tänker hålla mig bakom så kan jag sätta båda lägre. Knäpper pållen av så driv först och främst. För innertömmen rakt ut på sidan från dig och visa vad du vill, blir samma som ett understödjade som om du vill "lägga ner" hästen.

Ställaren är som om du sitter i sadeln och för handen rakt ut, ner vid ditt knä. En renodlad hjälp för att få hästen rund. Jag är alltid lugnare i handen på ytter när jag använder ställaren då man får vara noga med att ge renodlade hjälper även här och den inverkar ju lite hela tiden om du förstår. Med ställaren får du lägga hästen på yttertöm å när du tar i ställande släpper du ytter å låter hästen följa ställaren runt, lätta och plocka upp ytter igen. Går tygeln rakt till handen så är det som om du rider en häst som har lätt att släppa igenom i sidorna och böja sig runt. Det är en hjälptygel för att du inte ha dina skänklar på samma sätt.

Jag har inte hört om att ha innertömmen direkt i bettet så det har jag aldrig provat. Men för mig låter det som att du inte har en förhållande möjlighet utan att ta i båda tömmarna å på sätt bli väldigt hård i handen. Tar du bara i den tygenl så dras ju bettet bara mot dig, in mot dig. Tar du inte då i ytter samtidigt så kommer ju hästen mot dig och inget av de scenariona vill du. Men det kanske är jag som tänker fel, som sagt, aldrig hört om det. Funkar det så funkar det ju.

Lästips.... hmm... inte som jag kommer på men jag har inte koll på vad som finns på nätet. Häftet av AE finns ju som dvd med, kan ju vara bra att se också.
:-)

Var tvungen o leta upp denna tråden! Är så glad, mitt lilla troll har börjat fatta grejen efter några pass med stallkompisen! Idag fattade han galopp såhär lugnt o börjar bli lite påverkar även i galoppen. Och hon kan länga ut tömmarna riktigt mycket på slutet o han kan trava lite fritt utan att direkt falla in, han har liksom förstått. NU börjar jag se möjligheterna med att tömköra honom, min tur o lära mig. Det gick verkligen horribelt dåligt när vi försökte på egen hand, suuuper stressat till slut och han som är livrädd för handen försökte tom fly framåt, eh dålig tömhand på matte check....

https://instagram.com/p/2LOA-gC3ML/

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 830
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar