Sv: Tömkörning.
Jag har gjort så att jag har lagt på gjorden, satt dom remmarna på plats, spänt gjorden så att den sitter som den ska. Sen har jag tagit hästen i grimma och gått lite promenader ett par ggr, för att dom ska få vänja sig vid den. Det handlar alltså om unghästar som haft täcken och ev. täckesgjord innan.
När den verkar lugn så har vi tagit hjälp av en av landets bästa enbetskuskar, och han har satt tömmarna i grimman (de flesta gånger har vi haft träns under, men hästen har inte vetat vad ett tygeltag betyder.) och så har han gått undan en bit medan han håller i tömmen, och jag har gått bredvid hästen, pratat med hästen och hållt den lugn, samtidigt som jag försöker inverka så lite jag kan. Våra hästar har varit väldigt lyhörda för rösten sen de va små och lyssnade väldigt mkt när vi pratade med dom, sansade sig väldigt fort, trots framförallt den ena, var mkt bakskygg och tyckte det var läskigt med tömmen på rumpan.
Succesivt har jag förflyttat mig bakåt mot T som håller i tömmen, tills vi har gått bredvid varandra (jag håller i en longerlina) men verkar hästen inte förstå helt så går jag framåt och guidar den.
Har fungerat kanon!!