Tömkörning.

S

_smirnofff_

Hur gör ni första gången en häst (unghäst.) ska tömköras? Hur vänjer ni den vid gjorden & tömmarna osv?

Sv: Tömkörning.

Jag har gjort så att jag har lagt på gjorden, satt dom remmarna på plats, spänt gjorden så att den sitter som den ska. Sen har jag tagit hästen i grimma och gått lite promenader ett par ggr, för att dom ska få vänja sig vid den. Det handlar alltså om unghästar som haft täcken och ev. täckesgjord innan.

När den verkar lugn så har vi tagit hjälp av en av landets bästa enbetskuskar, och han har satt tömmarna i grimman (de flesta gånger har vi haft träns under, men hästen har inte vetat vad ett tygeltag betyder.) och så har han gått undan en bit medan han håller i tömmen, och jag har gått bredvid hästen, pratat med hästen och hållt den lugn, samtidigt som jag försöker inverka så lite jag kan. Våra hästar har varit väldigt lyhörda för rösten sen de va små och lyssnade väldigt mkt när vi pratade med dom, sansade sig väldigt fort, trots framförallt den ena, var mkt bakskygg och tyckte det var läskigt med tömmen på rumpan.

Succesivt har jag förflyttat mig bakåt mot T som håller i tömmen, tills vi har gått bredvid varandra (jag håller i en longerlina) men verkar hästen inte förstå helt så går jag framåt och guidar den.

Har fungerat kanon!!

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 411
Senast: Cs218
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 993
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38