tömkörning vad

E

etmoria04

tycker ni? försöker va mjuk med handen .. hon e överpigg ... berätta nu vad jag ska ändra på och vad jag gör för rätt eller fel..

etmoria


om inlägget ligger fel får M gärna flytta den rätt
 
Sv: tömkörning vad

lätta innerhanden och håll kontakt ytterhand precis som om du rider. Om hon är pigg öva mkt i skritt och mkt haletr med ryggning. Igångsättningar och avsaktningar. Annars såg det bra ut utom möjligtvis stället att tömköra på... =/
 
Sv: tömkörning vad

hmm.. varför tömkör du runt trädet och på ett sådant stället? :s
Är 1000 ggr lättare att göra det på plan mark.. om du inte har en paddock, gör det i hagen..
Blir mkt lättare att se hästen och hur hon rör sig osv..
 
Sv: tömkörning vad

Jag tycker det är bra att du tömkör runt buskar och träd. Eftersom hon är pigg blir hon ju tvungen att tänka på var hon sätter fötterna samt att det blir naturligt att svänga när det står något i vägen :D . Så länge man har kontroll bara, och det ser det ju ut som du har.
 
Sv: tömkörning vad

Stadiga händer! Syns inte så bra på filmen om du har det eller ej.
 
Sv: tömkörning vad

Jag tycker det är bra att du tömkör runt buskar och träd. Eftersom hon är pigg blir hon ju tvungen att tänka på var hon sätter fötterna samt att det blir naturligt att svänga när det står något i vägen :D . Så länge man har kontroll bara, och det ser det ju ut som du har.

hmm.. jag skulle aldrig personligen tömköra på ett sådant underlag med min flicka. hon är väldigt, väldigt het och hon har inte full koll på sina fötter, så hon skulle väldigt lätt vricka sig eller trampa snett. men det e ju min häst.
din kanske är säker på fötterna och då är det ju bara bra.
 
Sv: tömkörning vad

Hur gör du då när du rider ut i skogen? Att rida ut/promenera med hästen/alt. tömköra den i skog och mark gör ju jag just för att den ska bli säker på foten och vänja sig vid olika sorters underlag. Men självklart skall svårighetsnivån i allt man gör med hästen anpassas till individen och dess "utbildningsnivå". Om jag hade en väldigt stissig häst skulle jag inte i första läget tömköra den i skogen utan kanske börja med att bara promenera med den, men jag tycker fortfarande att det är en bra övning såsmåningom.
 
Sv: tömkörning vad

Bor i princip ute i skogen med henne då hon blir myyycket lugnare i skog o mark än på en vanlig stig , grusväg eller paddock .... hon e som en liten bergsget med fötterna.. anledningen att jag valde just där va just att det va tillräckligt öppet och tillräckligt med grejjer hon måste koncentrera sig på och samtidigt att hon som gärna går med huvudet i vädret och sänkt rygg på grusväg:confused: ..på sådant område jobbar hon med hela kroppen det e det jag vill få ut :idea: sen har jag kontroll över situationen och gubben va med samtidigt skulle jag inte gått upp just hit om jag kände mig osäker:crazy:

sen att hon e pigg och älskar att jobba e än annan femma :banana:
 
Sv: tömkörning vad

Jag kan inte se rörliga bilder på grund av uppkopplingen.

Något som slog mig var: om du menar att hon är för pigg, skulle det vara bättre ifall du löslongerade henne före tömörningen?
 
Sv: tömkörning vad

Som någon annan sa, lite mer stadig hand behövs, men inte för mycket - då det är kuperat måste hästen hitta balansen själv också. Den får inte komma genom tömmarna.
En pigg häst behöver oftast lite mer stöd än andra, de har en viss tendens att vackla och tappa balansen annars.

En annan sak jag tänkte på var din position. Eller så såg jag fel, kan ju vara så också. Varje gång du kommer 'framför' henne blir hon obalanserad.

Ut i skogen är superbra! Bättre träning kan man knappast få. Dock anser jag inte att det är så smidigt att göra det på volt...beror iofs på underlaget. Hur är hon att tömköra på rakt spår?

Rikkan hade ett bra förslag, löslongering innan!
 
Sv: tömkörning vad

hon har inte full koll på sina fötter, så hon skulle väldigt lätt vricka sig eller trampa snett. men det e ju min häst.
En fråga: Tror du bara att hon ska vricka sig när hon trampar snett eller har hon gjort det?
:confused:
 
Sv: tömkörning vad

En fråga: Tror du bara att hon ska vricka sig när hon trampar snett eller har hon gjort det?
:confused:

hon gjorde det precis innan hon kom till mig, så jag vill absolut inte att det ska hända igen..
kan tillägga att nu har vi börjat att tömköra ute i skogen, då inte på volt, men på rakt spår och flickan min är såå lättlärd.
 
Sv: tömkörning vad

tycker ni? försöker va mjuk med handen .. hon e överpigg ... berätta nu vad jag ska ändra på och vad jag gör för rätt eller fel..

etmoria


om inlägget ligger fel får M gärna flytta den rätt

För det första så går hon inte framåt. Hon har ingen bjudning över huvudtaget. Sen är det du gör inte tömkörning utan longering på volt med två linor. Du måste få hästen mer på yttertygeln och tänka mer på din position. Det bästa vore om du kunde ta lite lektioner tömmkörning är så mycket mer än en häst som springer runt en på en volt varv efter varv.

Mvh

Tora
 
Sv: tömkörning vad

men det är väl självklart att man kan tömköra på volt :confused: förstår inte riktigt hur du menar nu..
 
Sv: tömkörning vad

Ja självklart kan man tömköra på volt det jag menar är när man varv efter varv står och snurrar runt sin egna axel och hästen springer runt dig på en volt.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: ameo
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
713
Senast: SiZo
·
Hemmet Har försökt mig på att rita en bild av vårt sovrum (obs att fönster- och dörrplacering är ungefärliga). Det är alltså ett pyttesovrum på...
Svar
16
· Visningar
730
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp