Tömkörning - utrustning

Z

zingvone

Ska börja tömköra min häst, som rehabilitering i första hand men tanken är att sen fortsätta tömköra som komplement till ridningen. Har tänkt mig en rejälare gjord och lädertöm men skillnaden i pris mellan t ex tärnsjö/globus är stor...
Någon som har tips på utrustning?!

Sv: Tömkörning - utrustning

Globusgjordarna är inte anpassade för att ligga på en hästrygg. Formen på undersidan av gjorden är "äggformade", det är ingen häst med muskler på ryggen.

Jag har en tärnsjögjord och är mer än nöjd med den. Har du väl köpt en så håller den i evigheter, den ligger stilla och bra och låter hästen använda sina muskler på rätt sätt. Visst kostar den lite mer men lädret är helt oslagbart och kvalliten återfås inte på något budgetmärke!

Man kan ju verkligen undra varför man GÖR en sån form på bossorna i däckeln till tömkörningsgjorden!?!? Det kan väl inte kosta mera att göra dom plana på undersidan?

Undrar om nån har frågat.... :angel:
Lotta

Globusgjorden är skit. Den nya med bågdäckel tycker jag nästan är ännu värre.

Tärnsjö är kvalite. Jag tömkör relativt mycket, jag har köpt gjord för 150 kr (bra lädergjord dock ej stående ringar). och tömmar för 260 (rep 14 m) respektive 600 kr (tärnsjöläder 16m) och klarar mig ypperligt. Det behöver inte kosta multum.

Bild på gjorden:

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 013
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka