Tömkörning och longering

I

Instant

Jag ska i veckan tömköra och longera min medryttarhäst, har aldrig gjort detta förut. Kom igen nu alla, tips, råd, förslag, idéer och erfarenheter tack ! :)

Sv: Tömkörning och longering

Någon måste väl ha nån erfarenhet ? :confused:

Finns det ingen omkring dig som kan visa dig? Hästens ägare tex?
Lycka till!

Lucsy skrev:
Finns det ingen omkring dig som kan visa dig? Hästens ägare tex?
Lycka till!

Jodå, hon ska vara med. Men jag vill ändå ha lite tips och råd tills jag en gång ska göra det själv. Hur länge brukar ni tömköra, vilket underlag m.m ?

Hur du ska göra beror mest på hur hästen är. Om den är van eller ej?

Skriv upp några frågor som du har så ska vi se om jag kan försöka svara :)

(jag gick tömkörnings kurs hos Anders Eriksson)
jag både tömkör och longerar mina hästar, tömkörning tycker jag mest om eftersom du kan påverka hästen så mkt med hjälp av dom två tömarna du håller i, när du har fått in tekniken kommer du kunna tänka "rida" när du tömkör, min d-ponny kan bla både skänkelvikningar och (på börjad) piaff med bara hjälp av röst och töm, jag tycker det e facsinerade att se hur hästen jobbar och rör sig när man tömkör, det är jätte nyttigt och hästen får så väldigt fina rygg och rump muskler. :) jag tömkör både på volt och rakt spår, tänk på att galopp väntar man med tills hästen verkligen är stark och kan bära sig själv i en bra form utan att springa iväg.
Och se till att tömkörningsgjorden har många ringar så du kan testa dej fram till vilken töm höjd som passar just din häst, så svagare desto lägre töm psetion desto mer tränad häst desto högre töm posetion!

Longering gör jag inte lika offta som tömkörning eftersom det görs på böjt spår och därmed sliter mer på hästen, jag själv och folk i min omgivning tycker att ska man longera ska det göras med Longering/tömkörningsgjord med lätt inspänning, (ex chambon eller snodd) som hjälper hästen att balansera och tänka "rätt form" det blir då inte lika stora påfrestningar för hästens ben, annars kan man longera för att man bara vill träna hästen på ryttares kropps språk och röst.. men det är inget arbete i sig, så longering utan inspäning är samma som att låta hästen vara 10 minuter extra i hagen, ger ingen effekt bara slita ben.

Hoppas det går bra nu! lycka till! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar