tömkörning / longering

F

FingalZonett

Hej!
får hem en ettåring till augusti/september . när börjar ni att tömköra/longera hästarna ?
mvh
 
Sv: tömkörning / longering

Att lära dem grunderna i tömkörning och longering är väl lagom att börja med när de är 1-1½ år eller nått. Men då är det alltså grunderna det handlar om, att hästen ska förstå konceptet och förstå vad som förväntas av den. Rimligen börjar man med att bara fästa longerlinan/tömmarna i grimman.

Men det beror också på hur mycket hästen är hanterad sen innan. Är det en åring som knappt haft grimma på sig och knappt går att leda eller hantera får man ju vänta lite.
 
Sv: tömkörning / longering

Och själv skulle jag aldrig göra det innan 2 års ålder. Innan dess ska de enligt mitt tycke bara få vara ungästar, helst i flock och på lösdrift.

Börjar man redan vid ett års ålder är det bara risk för att det blir uttröttade psykiskt.

Lättast att hantera är de ungästar som bara fått vara just ungästar fram till att det börjar närma sig inridning.
 
Sv: tömkörning / longering

Beror ju på vad man begär. Jag ser inte det som något problem att man börjar med väldigt basic övningar, som att hästen ska skritta på volt i båda varven i longerlina, inledningsvis med att någon leder den. Grunden i tömkörning, att skritta längs fyrkantspåret i paddocken med longergjord, någon går bak i tömmarna och någon leder framtill.

Gör man något av detta någon enstaka gång i veckan utan större krav än så har jag svårt att tro att en häst som är 1-1½ skulle bli speciellt psykiskt uttröttad. Man får ju börja långsamt, man sätter inte en helt grön åring i tömmarna det första man gör när man ska börja.
 
Sv: tömkörning / longering

Jag började med min när hon var drygt året gammal och gick snällt att led på prommenader. Min sambo fick leda henne och jag gick bakom med tömmarna fästa i grimman, inget avancerat alls utan bara så hon vande sig med jord och tömmarna. Som 2-åring lämnades hon iväg på inkörning utan några som helst problem, aldrig varit bakskygg eller rädd för tömmar.
 
Sv: tömkörning / longering

Jag börjar det året som hästarna blir 3. Börjar under sommaren med longering och grundläggande markövningar & rider in hästen sen under hösten.
 
Sv: tömkörning / longering

Jag började med min på hösten när hon var ett. Började med att vänja vid gjord och sen vid bett. och tömmar. Sen kopplade jag tömmarna i grimmans ringar och i bettet så att det var nästan bara grimman som påverkades. Sen lärde jag henne att gå framför mig och bli styrd av tömmarna och att göra halt och komma fram i skritt igen. Jag tömkörde lite i ridhuset och lite ute på tur med sällskap och lite själv. Bara i skritt eftersom fart sliter och jag personligen inte tror att det är så bra för dem att trava på volt så tidigt.

Jag tror att om man jobbar i korta pass och tar väldigt lite åt gången, jobbar kanske 1gång / v. generellt och kanske 2 dagar på raken någon gång när man introducerar något nytt och ibland ger några veckor ledigt så lär de sig mycket i en lagom takt utan att det behöver inkräkta på deras liv som unghästar och man slipper stressa med hantering och utbildning senare om man t.ex. har ett mål som 3 års. Det är i alla fall så jag har resonerat med min som nu är två.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp