Tömkörning/körning på hack?

Sv: Tömkörning/körning på hack?

Gör jag bort mig nu? :angel: Men menar du hackamore?

Jag skulle i allafall aldrig varken köra eller tömköra med hackamore.

Däremot så vet jag en tjej som gjorde det med sin häst när han hade rivit upp en del av munnen (på en spik).

Dessa två kände varandra väldigt väl och hon var en erfaren kusk.
Men en dag spratt hästen till och automatiskt blir det en "fördröjning" i tömmarna och automatiskt höll hon in honom och drog "för hårt i tömmen..:(

Däremot har jag kört i grimma och en slags variant av side-pull.
Detta med en häst som nästan enbart var röst-styrd.

Men du kanske menar någonting helt annat med ponnyhack?:confused: :angel: :crazy:

Jodå jag menar hackamore. Nu är det kanske jag som gör bort mig :angel: men jag har för mig att ponnyhack är det där med korta skänklar som sitter ungefär vid munnen. Sen finns väl "ordinarie" (eller vad det kallas) hackamore med långa skänklar som går långt nedanför munnen och med nåt slags gummigrej?

Kan tänka mig att risken finns som du beskriver; att man relexmässigt kanske tar i för hårt om nåt oförhappandes händer. Antar att det är bett som är det "alla" använder vid tömkörning/körning?

Vi har kört med ponnyhack och sidepull med våran f.d. varmblods travare. Gick helt perfect, vi använder mest bett vid körning men det gick alldeles utmärkt. Vid ridning så är det bettlöst som gäller så han är van vid att följa tygeltagen "via näsan". Så jag tycker att du ska ut å prova att först tömköra och när det funkar 100% så sätt vagnen bakom.

annars finns det ju speciella bettlösa träns anpassade för just körning. jag kommer inte ihåg vilken sida jag såg att de sålde såna på...

Det fungerar att köra på hackamore, de gjorde så på skolan med en häst ett tag, en väldigt het häst som klarade sig fint enligt Yngve :)

Se där..man kan köra på hackamore.

MEN (jag kan inte sluta använda detta förnämliga ord, det har blivit mitt signum!:p ) jag skulle faktiskt inte göra det.

Har du en häst som drar iväg och du inte har vikthjälperna på ryggen så tycker jag att det kan bli konsekvenser efter hacket som..nää, urs, jag vill inte tänka på det!

Trygg som börjar låta som snigelfarmor..:smirk: :angel:

Jag kan bara hålla med. Hack hör hemma i ridsporten om du frågar mig.

Nej, snälla, det är mitt signum att vara den kloka.

Jag har tömkört på hack, när hästen hade lite munproblem och det funkade bra, men övergick till bett sen då det blir tydligare och man kan ställa lättare. Man vill ju att hästen ska ta stöd på bettet, på yttertömmen och det blir fel på bettlösa alternativ. Bättre då att tömköra på kapson.

Att köra på bettlöst kan jag inte rekommendera. Min travare hade jag noll koll på med hack från ryggen..hur hade det då blivit från vagn?

Att man kan bryta nosryggen med ponnyhack är en myt, hacket går sönder före hästen kan jag lova.

Vet ett fall där flickan trasslade in sig i tygeln då hon föll av. Hästen knäckte därför nosryggen på ponnyn.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
625
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård