Tömkörning av dressyrhästarna

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

henrietta

Hur mycket tömkör ni era hästar? Jag är ganska dålig på att göra det tillräckligt mycket själv. Därför tänkte jag att det här verkar vara ett bra sätt att få tips och inspiration och komma sig för med att tömköra mer. Unga hästar tömkör jag mycket men sen blir det inte så ofta när de är lite äldre, utom vid eventuella igångsättningar och så.

Hur tömkör ni? Det här sättet lärde jag mej av en kompis för många år sen:

http://www.youtube.com/watch?v=kS13ZqP5ztA

Det är oftast så jag tömkör yngre hästar och oftast även min egen, för att i första hand få lösgjordheten och lite stretch av överlinjen. Man kan fästa tömmarna på lite olika sätt, men det blir oftast rakt igenom som han gör. Då kan man även ha sadeln på och fästa stigbyglarna i lagom höjd om man vill och dra tömmarna igenom dem. Det ger lite flex så att tömmarna inte sitter helt fast igenom en ring. Jag brukar fästa ett snöre löst under magen mellan stigbyglarna så kan de inte åka ut hur mycket som helst, men det blir flexibelt. Istället kan man förstås ha en snokrem på varje sida i sadelgjorden till exempel.
Det här rekommenderas bland annat till hästar som har lite svårt att spänna av och få ut överlinjen.

Nu ser jag fram emot fler tips!

Sv: Tömkörning av dressyrhästarna

Jag tömkör alltid mycket och ofta oavsett ålder.

Jag gick en helgkurs för Anders Eriksson i höstas, och efter det tömkör jag minst 2 gånger i veckan. Eftersom min häst blir uttråkad av vila är ett kort tömkörningspass perfekt för att få honom att bränna lite krut, men samtidigt får andra muskler jobba än i vanliga fall.

Jag skulle verkligen tipsa alla att träna för en tränare åtminstone nåt pass med tömkörning. Det är skitkul och så himla givande.

Grundidéen jag fick från kursen var att på volten sker stretchande arbete i rund form i bekvämt joggingtemp och på ganska långa tömmar. Hästens överlinje ska tänjas och få sträckas ut. När man sen kortar tömmarna (flera meter kortare) och går ut på spåret ska man kräva viss samling, och då kan man kräva rätt mycket mer än vad man hade gjord om man själv sitter på - hästen har ju ingen ryttare att balansera. Min häst har STOR trav, men AE sa att jag ändå ska tänka att jag ska kunna gå 1½ m bakom honom - inte småjogga. Sen ur det gör jag skolor och skänkelvikningar. Alltid 4 snabba halvhalter på tömmarna och sen förflyttar jag hästen utifrån min position, vilken sida av rumpan tömmarna läggs på och ev tryck från en viss töm, samt lättare tygeltag. Målet är ju att hästen ska bli så uppmärksam på position och tryck från tömmen att man knappt behöver ta igenom tygeltagen alls.

Sen varvar man stretchande voltarbete med samlande arbete. Både hästen och jag tycker att det är skitkul, framförallt nu är vi börjar bli lite bättre på det!

Tack för ditt svar! Ja så jobbar jag också när jag tömkör! Jag växlar mellan kraven och att stretcha ut, det kan innebära att ändra tömsättningen ett par gånger också.

Med det sättet som han visar på filmen kan jag få hästen att gå i en fin lång och låg form och endast hålla med ena handen och ett par fingrar!
Särskilt unga hästar och hästar som behöver hjälp att spänna av och sänka nacken ska gärna tömköras så till att börja med.

Vad roligt, jag får genast mer inspiration här!

Hur gör du då? Vill du berätta det? Har du olika sätt du varierar mellan?

Jag slår ett hårt slag för tömkörning som komplement till ridningen!
Stoet tömkör jag en gång i veckan just nu. Det är ett bra sätt att komma åt henne utan att jag behöver sitta på, hon har en del humör och är dessutom rätt taggad. Oftast tömkör jag dagen efter vila, det ger också möjligheten att bedöma hennes energinivå s.a.s. Jag tömkör dock aldrig med yttertömmen bakom rumpan eftersom hon bockar hej vilt i tid och otid både med och utan ryttare. Jag vill inte att hon ska trassla in sig. Just nu jobbar vi med övergångar och jag vill att hon ska ta mer stöd på bettet. Tar också en del fighter från marken där vi inte är överens.

Valacken tömkörs mer sällan, han är rädd för tömmarna trots att han är tömkörd en del och har hunnit bli 7 år. Han får panik och sliter sig så man får tar det väldigt försiktigt. Av den anledningen blir det inte så mkt arbete i töm eftersom det inte ger så mkt.

Ponnyn tömkörde jag MASSOR. Det var ett perfekt sätt att få honom att slappna av och arbeta lång och låg. Det kändes stor skillnad i ridningen efter att han blivit tömkörd.

Mvh JV

Jag tömkör så himla mycket. Kan plocka fram småhinder, bommar. tar fram koner, tränar halter mellan koner. för två veckors sen drog jag fram dressyrstaket och domarbord o tränade på det med tömmarna då min häst tycker det är lite läskigt. har tränat massor på sådant under vintern så hästen ska få eget självförtroende och våga gå fram av egen motor och lita på sig själv och det hjälper!

tömsättning kan vara olika, ibland fri töm, dvs bara sätta på bettringen och ej genom ringar på ngn tömkörningsgjord, ibland bara sätta löpande från bettring till ring på gjord ut i hand och ibland annan tömsättning lite beroende på vad man tränar på. Just nu när min kära pålle är inne i en vild trotsperiod så använder jag mig lite av en gramansättning på yttersidan och en lägre insättning på innersidan så det även inbjuder till att variera formen...för att orka ha kontroll när han bockar iväg.

finns så otroligt mkt man kan göra med tömkörning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 805
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag håller på att sätta igång min häst efter skada och igångsättningschemat föreslår tömkörning 2-3 gånger i veckan. Eftersom hästen vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 418
Senast: ylvalill
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 516
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar