tömköra VS longera

_jeanette

Trådstartare
jag är inte så hajj på dessa två ämnen men min häst har lite ont i ryggen och behöver helt enkelt bygga muskler innan ja börjar rida honom igen.. han är vbl på 9 år... har gått på travet så han har säkert varit med om bägge två sakerna..

det jag undrar!

vad är skilnnaden egentligen? kollade på filmer på youtube och där tyckte jag det verkade vara samma sak i stort sett fast jag som trodde att tömkörning var när man gick bakom hästen och longering när man stod i mitten o hästen sprang runt (lätt förklarat hehe)..
min hästmassör tyckte jag skulle börja longera och tömköra för att bygga och muskler och kanske använda en halsförlängare litegran för att gå ner huvudet så han kopplar in ryggen...

hoppas ni förstod frågan för jag inser själv att det verkar lite rörigt=) bilder är välkomna om ni har något =)

Sv: tömköra VS longera

Vid tömkörning har man en särskild gjord och tömmar som man sätter i bettet och sen via tömkörningsgjorden går till handen. Det är lättare att korrigera formen tycker jag bland annat.När du tömkör kan du tömköra på volt och då står du också i mitten precis som vid longering.

Har inte tid att skriva något längre uttömmande svar så jag hoppas att någon annan gör de!

Om man endast tömkör på volt blir det lätt så att det blir som longering ändå. För att få hästen att jobba rätt och bygga muskler så måste ju hästen vara ordentligt på tömmen, och då är det bättre att man växlar raka spår med voltarbete (precis som vid ridningen). Du kan t ex köra på en "fyrkantsvolt" ibland, åttvolter ibland etc. Detta kan du inte uppnå med longeringen.

Dom som är bra på att longera kanske kan få till en bra form, men jag tycker iaf att det är lättare med tömkörning

Genom att tömköra rätt så rakställer du hästen, då du longerar så går hästen snett vilket kan leda till andra problem. Du kan tömköra ut en runda i skogen kanske där din häst mår bra av att gå i mark och natur. Det kan också hjälpa väldigt mycket med att sko hästar som har ont i ryggen då det vanligtvis kan gå ner till benet också.

Har ett varmblod som hade ont i ryggen då jag köpte honom. Nu mår han hur fint som helst och guttar sig i solen :)

Lycka till!
:D

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 785
Senast: Maoam
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar