tömköra utan erfarenhet?

I

isan_love

hej! Undrar hur svårt det är att lära sig tömköra.. har ju hört att det är bra och nyttigt att göra det omväxlande med ridningen. Men jag har inte så mycket egen erfarenhet av det tyvärr.
Visst jag har tömkört min shettis då och då, men då är det ju bara "rakt fram" på vägen med lite halter/ökningar och så. Kan man förstöra hästen mer än vad det gör nytta om man gör på "fel sätt"?
För det jag funderar på just nu är att läsa allt jag kan hitta om tömkörning, både på internet och böcker och sen försöka praktisera det. Är det en dumm idé? behöver man en tränare som visar hur man ska göra för att det ska vara någon mening med det?

Sv: tömköra utan erfarenhet?

Att bara tömköra "normalt" är ju något som alla kan göra, bara man har lite vett i huvudet. (Vissa sliter och drar alldeles för mkt :crazy: )
Har man en väldigt känslig häst så gäller det ju att man är blixtsnabb i eftergift osv så där kanske det krävs lite rutin, men om hästen är lugn och säker så kan man säkert lära sig på egen hand.

Ska man köra mer dressyrtömkörning så tycker nog jag att man ska ha lite mer vana så man inte förvirrar hästen.
Jag kunde tömköra min förra häst jättebra, men den nya är bätte utbildad så där sker det missförstånd ibland när jag gör fel :p

Det viktigaste är nog att man inte vimsar och är hårdhänt, eller gör olika hela tiden.
Jag har lärt mig själv (hästarna har lärt mig) i dressyrtömkörning. Ibland blir det fel, men då är det viktigt att man ger efter jättefort så man inte förstör något..

Känner du själv att du inte har tillräcklig kunskap - ja då tycker jag du ska be någon hjälpa dig.

Det är inte så svårt att tömmköra, så länge du håller dig det grundläggande. Kan du rida kan du säkert lära dig på egen hand.
Tänk på att ha väldigt mjuka och avslappnade händer och axlar. Håll ner händerna under armbågshöjd, annars är det lätt att du spänner dig. Ta små tag i tömmarna och använd pisken som skänkel.
Börja med att köra samma vägar som du rider, så kommer du säkert in i det rätt snart.

Såklart man kan förstöra hästen om man tömkör på fel sätt.

Jag anser att det är lika självklart att ta lektioner i tömkörning som det är i riding. För om man kan lära sig tömköra på egen hand lär man ju kunna rida/köra/what ever på egen hand också. O ska man bara tömköra rakt ut i skogen på långa tyglar kan man lika gärna ta en promenad om det är så att man inte kan tömköra.

Är hästen tömkörd innan?

Vill du att det ska bli en positiv träning för dig och hästen skaffa tränare.

hästen som jag isf tänkt tömköra är en f.d. travare så ja hon är tömkörd... :)
Själv har jag ju som sagt tömkört min shettis så viss erfarenhet har jag ju. Sen har jag (för ett par år sedan) även kört vagn med våra fjordingar vi hade då. Men det är nog som du säger att jag ska leta reda på någon som kan lära mej för jag vill verkligen inte förstöra min häst.
Men det är ju så svårt att hitta någon bra tränare som inte är svindyr tyvärr, så då lär det nog bli att strunta helt i det här med att tömköra :( som sagt vill ju inte förstöra henne.

Jag har faktiskt tömkört en f.d travhäst utan att jag haft någon direkt erfarenhet. Var lite skeptisk i början, man vill ju inte som du säger, förstöra hästen. Men jag körde det grundläggande, skritt, trav, galopparbete, lite vägar, volter så och kände att det inte var några problem alls. Det man som sagt ska tänka på är ju eftergift, arbeta hästen på rätt sätt och så, men kan man göra det från hästryggen så kan man grunderna för att göra det på marken också tror jag, även om det är lite annorlunda. Tömkörning är ett jättebra sätt att bygga upp hästen (i långsam takt),kanske speciellt f.d travhästar? Fungerar ju optimalt om hästen är körd innan och förstår hur den ska arbeta utan att nån sitter på ryggen. Så länge du har lite hästvett tycker jag att du kan tömköra i lugn takt, men det är ju såklart alltid bra med tränare också:)

Har man lite vett i hjärnkontoret, och lite erfarenhet så ska det nog gå bra.
Jag har en f.d travare nu som jag tömkör ibland. Det är nog ca 12 år sedan jag provade på det sist...

Något som kan vara bra att tänka på (iaf med min häst) är att hästen är van/ har varit van vid att det ska gå fortare. Vi hade lite problem med att hon ville trava så fort jag var bakom henne första gången.

Andra gången gick vi bara fram och tillbaka på stallplanen för att komma överrens om ett tempo som vi båda trivdes med, numera "väntar" hon på att jag bestämmer farten och vi lär oss tillsammans.

Prova kan du göra absolut, men tänk på att hästen gör sitt bästa från det den är van vid, så kommunikationen kanske inte fungerar perfekt från början. Prova på ett ställe där ni båda känner er trygga och vana vid första gången, är ett annat tips.

Lycka till, vad du än bestämmer dig för!

hästen som jag isf tänkt tömköra är en f.d. travare så ja hon är tömkörd... :)
Själv har jag ju som sagt tömkört min shettis så viss erfarenhet har jag ju. Sen har jag (för ett par år sedan) även kört vagn med våra fjordingar vi hade då. Men det är nog som du säger att jag ska leta reda på någon som kan lära mej för jag vill verkligen inte förstöra min häst.
Men det är ju så svårt att hitta någon bra tränare som inte är svindyr tyvärr, så då lär det nog bli att strunta helt i det här med att tömköra :( som sagt vill ju inte förstöra henne.

Har du ingen körklubb i din närhet? de kanske har körkurser, grunden är ju tömkörning och lära sig mer än det är ju aldrig fel, talar av egen erfarenhet.

Annars så har Anders Eriksson gjort en dvd om tömkörning som jag tycker är hyffsat bra och som man kan få lite tips i tills vidare.

nej bor mitt ute i skogen :(

vad heter den filmen? :)

Filmen heter "Hästens arbete i töm".
Det finns även en bok med samma namn.
Jag har filmen, och den är väl OK till grunderna, men det hade varit intressant om hur han berättat mer om hur han gjorde de mer avancerade övningarna. Det är möjligt att boken berättar mer om det. Har inte läst den.

okej :) vet du vart den finns att köpa?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 079
Senast: Icfafn
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama