Tömköra på hackamore, funkar det?

kopparberg

Trådstartare
Nu blir det en tömkörningsfråga till från mig! Tack förresten alla ni som gav mig tips på hur jag skulle lära mig köra sidvärts! :bow:
Jag har nu varit på en träning för Anders Eriksson, har bara ett ord att säga om det, TOPPEN!! :bow:
Så nu behärskar jag (nåja...) att köra min häst så hon jobbar rätt.

Min häst är en som veterinär (mycket kunnig på tänder) kallar problemhäst pga hur hon är skapt i munnen. Och efter att ha varit på en föreläsning med hästtandläkare Torbjörn och ställt frågor har jag fått klart för mig hur min häst ska betslas för att fungera och må bäst. Så i mitt fall så växlar jag bett med bettlöst, och jag har då valt hackamore.

Vilket har fått mig att fundera på om det fungerar att tömköra på hackamore? Jag tömkör på bana, volter, fyrkantsspår och sidvärts i alla tre gångarterna. Skulle det då kunna fungera att göra det även med hackamore? Har någon erfarenhet av det? Gör ni ofta det? Funkar det inte alls/fungerar bra? Något annat? Eftersom jag växlar bett och hack tänkte jag?
 
Sv: Tömköra på hackamore, funkar det?

Jag tycker det låter vanskligt. Tänk om nåt händer tex hästen råkar trampa på tömmen eller nåt och du kan inte få till några böjningar.
Kan du inte prova med kapson i stället om du vill tömköra bettlöst?
 
Sv: Tömköra på hackamore, funkar det?

Jag har också tömkörningstränat för AE. Vi provade med att sätta tömmarna i remontnosgrimmans ringar så att det blev en liknande effekt som vid användande av sidepull. Funkade kanonbra!

Att tömköra på hack skulle inte jag göra, kan bli rätt läskig hävstångsstyrka med hackets hävstänger och så lite senare/långsammare reaktioner som man får genom tömmen.
 
Sv: Tömköra på hackamore, funkar det?

Jag skulle inte tömköra på hack.

välj då hellre sidepull (det har jag tömkört med) eller vanlig grimma.
 
Sv: Tömköra på hackamore, funkar det?

Har också tagit kurser hos AE (han är grym! :D)
AE har ju faktiskt tillsammans med tärnsjö tagit fram ett stadigt sidepull med en extra käkrem som gör att det inte glider upp i ögonen och rekommenderade oss att använda sidepull eller rakt bett (på den hästen vi var där med då alltså). Med sidepull kan du ju lätt ställa hästen precis som med bett.

Jag använder sidepull på min häst när jag tömkör.
 
Sv: Tömköra på hackamore, funkar det?

Ett speciellt sidepull som Anders Eriksson tagit fram? Det var verkligen högintressant! Tack för tipset!
 
Sv: Tömköra på hackamore, funkar det?

Ang sidepull och tömkörning.. Jag har provat att tömköra min häst tre gånger på sidepull (utan extra finesser) och det var bara då jag var tvungen att ta tag extra hårt i yttertömmen som sidepullet åkte åt sidan. Annars har jag faktiskt klarat mig rätt bra utan att behöva AE:s specialare.

Men innan jag köpte sidepull så började jag att tömköra i en lädergrimma som jag spände åt extra under nosen (så den inte hängde och dinglade så mycket). Provade även kapson men eftersom min häst går med huvudet i skyn så blev det ingen bra kontakt med kapsonen. Fast klart värt att prova.
 
Sv: Tömköra på hackamore, funkar det?

Jag har satt en snokrem som extra rem på mitt sidepull. Kanske inte jättesnyggt men det funkar. Jag ville gärna köpa ett nytt men det är många hål att stoppa pengarna i just nu.
 
Sv: Tömköra på hackamore, funkar det?

Jag har inte heller råd men AE:s (tärnsjös) så jag kör med superläckert balsnöre i mitt sidepull ;) Snokrem räckte inte för mig...
 
Sv: Tömköra på hackamore, funkar det?

Absolut inte tömköra i hack.

Jag vill ha ett mjukt stöd, speciellt på ytter, när jag tömkör och eftersom jag saknar skänklarna från ridningen i tömkörningen, så vill jag inte ha hävstångseffekt i huvudlaget/bettet.

Det här funkar alldeles perfekt för mig:
30782459.jpg

Jag har alltså satt sidostyckena i nosgrimman istället för i ett bett och sen trätt tömmarna igenom öglorna.


Har tidigare även kört med sidepull, grimma och kapson med mycket goda resultat.
(Och som vanligt är jag alltid noga med att gå igenom grunderna "från marken" med nya grejer, innan jag tömkör.)
 

Liknande trådar

Ridning Jag håller på att sätta igång min häst efter hennes mammaledighet. Jag har börjat tömköra henne för att få omväxling. Funkar fint även...
2
Svar
26
· Visningar
3 294
Senast: ptr
·
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 968
Senast: Mela94
·
Dressyr Har lusläst TR men faktiskt inte förstått fullt ut vilka bett som är tillåtna! Min häst har rejäla problem med att använda bett. Av...
2
Svar
27
· Visningar
4 877
Senast: kopparberg
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp