Tömköra med hack, hur fungerar det?

Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Låter klokt!

Jag hade inget ridhus och fick smaka på både Padockstaket, stenmurar och taggatråd.

Den allra mest imponerande körning jag sätt var gubben som gick före sin hingst och pekade vart hästen skulle kliva. Likväl var hästen ganska ordentligt betslad även om tömmen hängde på bogträt.

Men nu handlade det om hack. Har skälv aldrig provat det, men vissa är ju så nöjda med det. Har sett det användas till körning med gott resultat och mjukt och följsamt samspel mellan ryttare och kusk.

Ptr
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Men det är rätt stor skillnad på att köra rakt fram i skogen och sitta och svänga därute, och att tömjobba hästen i dressyr, vilket jag tolkat TS som att det handlar om. När du varken kan leda eller ställa med hacket, ska du dressyr arbeta blir varje tömtag bara ett stort tryck/drag i huvudet, samtidigt som stängerna orsakar mottryck/gör att hacket hamnar ojämnt, om du tar i det. Därav icke rekommenderat i dressyr arbete på töm.
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Att detta återkommer så ofta, är inte säker på att du får runt hästen så mycket som jag tvingas begära av mina hästar när jag kör i skogen!

Jag har inte provat att köra på hack själv, bara lyssnat på en duktig körtjej som trivdes bra med det. Men samma resonemang är det med stång.

Kan stämma att det givetvis inte funkar lika som ett bett, men sen är det ju inte samma sak heller. Misstänker att man får bete sig lite annorlunda bara. Har länge tänkt att jag skulle prova, får se när det blir av.

Ptr
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Om du inte provat själv blir det ju minst sagt lite märkligt att sitta i tråden och förespråka att det går utmärkt. Det är som sagt dressyr tömarbete vi pratar om. det är en viss skillnad mot att rent teknikalitets mässigt talat, vända runt sin häst i en snäv böj i skogen ;)
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Om det vore så väl att det bara var att få runt hästen så kunde man ju ta i grimskaftet. Men nog tycker jag det blir både lättare för både häst och kusk att växla mellan fram, bak och vad man nu ska kalla det mellendelsvändning. Allt eftersom det är lämpligt med draglinor, skacklar och annan bröte att hålla reda på. Behärskar det inte fullt ut, men ibland blir det rätt och då blir det bra.

Jag svarade på ts fråga om vad vi tror, och jag tror det funkar, dessutom utmärkt eftersom jag sett det göras. Att säga vad man tror tolkar åtminstone inte jag som att förespråka.

Inte så att jag tror att det funkar rätt av, det gör inget med hästeriet utan övning ger färdighet och förståelse för hur lite man vet och kan. Men där finns en tröst som jag tröstar mig med - hästen kan, bara det att jag ska få den att förstå att det är det jag vill.

Ptr
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Men vi får väl en rapport så småningom får vi hoppas, så vi andra slipper göra som de religiösa!

Ptr
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 730
Senast: Yrja
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Ridinglady
·
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Lindon
·
Dressyr Nu blir det en tömkörningsfråga till från mig! Tack förresten alla ni som gav mig tips på hur jag skulle lära mig köra sidvärts! :bow...
Svar
9
· Visningar
4 070
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp