Tömköra, hur tidigt?

the_connemara

Trådstartare
Hur tidigt tycker ni man kan börja med mer "träning" på bana/volter i ngt mer likt arbetsform? Dvs ta hjälp av tränare att börja "dressyr-tömköra" unghästen?

Förutsatt att hästen är tömkörd mkt ute o stabil, förstår hjälper o van vid bett mm.

Sv: Tömköra, hur tidigt?

the_connemara skrev:
Hur tidigt tycker ni man kan börja med mer "träning" på bana/volter i ngt mer likt arbetsform? Dvs ta hjälp av tränare att börja "dressyr-tömköra" unghästen?

Förutsatt att hästen är tömkörd mkt ute o stabil, förstår hjälper o van vid bett mm.

Jag skulle säga runt 3 års ålder, då man mer kan börja ställa högre krav på hästen i tömkörning, då man också börjar med ridningen.

Man kan börja tömköra vanligt en 2 åring, men tycker inte man ska "dressyr-tömköra" en så pass unghäst, den växer mkt och har svårare att bära sig rätt osv, den ska göra mer fria uppgifter. :)

Jo det är ju en avvägning beroende på hur de växer oxå. Men jag hade gärna sett mer tömkörning innan ridningen så att säga men ska hästen ridas på treårs så blir det ju inte mkt. Å andra sidan så blir det väl ingen mer regelrätt ridning förrän senare... Hmm...

jag håller med Panikie. 3 års ungefär kan man börja kräva mer dressyr tömkörning. jag har tömkört mina tidigare som 2 åringar också men då är det rakt fram, svänga och tempo växlingar från skritt och trav som har gällt, samt ute på väg/i skog och mark. Men är man vettig och kunnig så är det ju främst utifrån hur hästen är växt, hur färdig den är osv, och att man anpassar arbetet därefter. så visst - en 2,5 åring kan man nog börja lite med under de rätta förhållandena förstås. man får se till att det är bjudningen som är i fokus precis som ridningen på unghästen, dvs inga uppsamlande eller för avancerade övningar, utan bjudning och balans i främsta hand.

Inget uppsamlande eller bromsande sa du?

Då har du inte sett mig efter en nästan 180 cm häst, i galopp...:devil:
Åker som en vante.

mackan skrev:
man får se till att det är bjudningen som är i fokus precis som ridningen på unghästen, dvs inga uppsamlande eller för avancerade övningar, utan bjudning och balans i främsta hand.

Nej det är just det jag menar med att börja "dressyrtömköra", att få hästen i balans fram på tömmen eller vad man nu säger :D Handlar ju inte om ngn som helst samling eller rörelser.

Balans och samling har mkt med hästen att göra, hur mkt den växer, hur klar den är i kroppen osv, alla hästar har olika lätt och svårt för samling och liknande, men som 2 åring ska amn inte ens be om samling elelr balans, en så pass unghäst har knappt någon bra balans, men därimot en 3 åring har offtast börjat lära sig att balansera sig osv, och börjar kunna både samla sig och göra litw vårare övningar, men allt beror också på hur länge hästen tömkörts, så som den har någon rutin elelr är helt grön på tömkörnings fronten.

Min häst ska gå 3 års test nu i Maj, det är ca 2 veckor kvar tills den dagen, hästen min ska max ridas 2 gånger till, det är det enda som behövs, resten av träningen blir Tömkörning, det är så stor skillnad på henne när jag varierar veckans övningar med tömkörning, både i skritt, och trav till ich med galoppen i tömkörningen har gjort att det underlättat massor i ridningen, så Tömkörning är ett stort plus, som jag gärna annvänder mer på mina unghästar en ridning. :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka