Araminta
Trådstartare
Hur håller ni tömmarna när ni tömkör?
För egen del så har jag hela högertömmen upplindad i höger hand och hela vänsterttömmen upplindad i vänsterhand (delade tömmar). Det funkar någorlunda, kan någorluda enkelt länga och korta båda tömmarna men det blir väldigt mycket att hålla i om jag även ska pisk i ena handen. Då jag har pisken i "ytterhanden" och en häst som behöver mycket stöd på ytter så får jag verkligen blåhålla för att inte yttertömmen ska dras ur handen på mig. Vore bra mycket smidigare om jag kunde ha all överbliven töm i innerhanden och bara "en" töm + pisk i ytter men då får jag istället bekymmer med att länga och korta på ett smidigt sätt.
Hittade denna förklaring av A. Eriksson men förstår inte helt hur han menar?
Enligt bilden får han hela öglehopen i vänsterhand medan högerhanden enbart håller i "en" töm. Från hästen går tömmarna in mellan pek och långfinger medan han kniper fast öglehopen melllan vänsterhandens tumme och pekfinger.
Någon som förstår eller rent av gör likandant? Hur gör ni för att korta/länga tömmarna?
För egen del så har jag hela högertömmen upplindad i höger hand och hela vänsterttömmen upplindad i vänsterhand (delade tömmar). Det funkar någorlunda, kan någorluda enkelt länga och korta båda tömmarna men det blir väldigt mycket att hålla i om jag även ska pisk i ena handen. Då jag har pisken i "ytterhanden" och en häst som behöver mycket stöd på ytter så får jag verkligen blåhålla för att inte yttertömmen ska dras ur handen på mig. Vore bra mycket smidigare om jag kunde ha all överbliven töm i innerhanden och bara "en" töm + pisk i ytter men då får jag istället bekymmer med att länga och korta på ett smidigt sätt.
Hittade denna förklaring av A. Eriksson men förstår inte helt hur han menar?
Om man är högerhänt fattar man båda tömmarna i höger hand. Vänster töm ska löpa över högerhandens pekfinger, mellan tumme och pekfinger. Högertömmen löper mellan pekfinger och långfinger. Tömmarna ska ligga på vänster sida om kroppen. För att samla upp tömmarna på ett bra sätt tar man därefter tömmarna med vänsterhanden, med samma fattning, från andra hållet, pekfingret på samma sätt mellan tömmarna. Dra vänsterhanden så långt bakåt man kan komma för därefter vänster hand rakt fram, då börjar en ögla att bildas. Trä på det man har i vänsterhanden på högerhandens pekfinger. Höger hand måste öppna sig lite och därefter nyper tummen fast tömmarna igen. Proceduren upprepas tills man kommer ut i änden på tömmarna och på så sätt får man bort trassel i tömmarna. Lyft tillbaka öglorna ett par i taget eller hela paketet till vänster hand. Vänster töm ska ligga mellan pek- och långfinger i vänsterhanden. Antingen håller man tömmen på samma sätt i höger hand eller så använder man vanlig tygelfattning. Beroende på situation växlar man fattningen i händerna
Enligt bilden får han hela öglehopen i vänsterhand medan högerhanden enbart håller i "en" töm. Från hästen går tömmarna in mellan pek och långfinger medan han kniper fast öglehopen melllan vänsterhandens tumme och pekfinger.
Någon som förstår eller rent av gör likandant? Hur gör ni för att korta/länga tömmarna?