Tömfattning tömkörning

Araminta

Trådstartare
Hur håller ni tömmarna när ni tömkör?

För egen del så har jag hela högertömmen upplindad i höger hand och hela vänsterttömmen upplindad i vänsterhand (delade tömmar). Det funkar någorlunda, kan någorluda enkelt länga och korta båda tömmarna men det blir väldigt mycket att hålla i om jag även ska pisk i ena handen. Då jag har pisken i "ytterhanden" och en häst som behöver mycket stöd på ytter så får jag verkligen blåhålla för att inte yttertömmen ska dras ur handen på mig. Vore bra mycket smidigare om jag kunde ha all överbliven töm i innerhanden och bara "en" töm + pisk i ytter men då får jag istället bekymmer med att länga och korta på ett smidigt sätt.

Hittade denna förklaring av A. Eriksson men förstår inte helt hur han menar?

Om man är högerhänt fattar man båda tömmarna i höger hand. Vänster töm ska löpa över högerhandens pekfinger, mellan tumme och pekfinger. Högertömmen löper mellan pekfinger och långfinger. Tömmarna ska ligga på vänster sida om kroppen. För att samla upp tömmarna på ett bra sätt tar man därefter tömmarna med vänsterhanden, med samma fattning, från andra hållet, pekfingret på samma sätt mellan tömmarna. Dra vänsterhanden så långt bakåt man kan komma för därefter vänster hand rakt fram, då börjar en ögla att bildas. Trä på det man har i vänsterhanden på högerhandens pekfinger. Höger hand måste öppna sig lite och därefter nyper tummen fast tömmarna igen. Proceduren upprepas tills man kommer ut i änden på tömmarna och på så sätt får man bort trassel i tömmarna. Lyft tillbaka öglorna ett par i taget eller hela paketet till vänster hand. Vänster töm ska ligga mellan pek- och långfinger i vänsterhanden. Antingen håller man tömmen på samma sätt i höger hand eller så använder man vanlig tygelfattning. Beroende på situation växlar man fattningen i händerna

Enligt bilden får han hela öglehopen i vänsterhand medan högerhanden enbart håller i "en" töm. Från hästen går tömmarna in mellan pek och långfinger medan han kniper fast öglehopen melllan vänsterhandens tumme och pekfinger.

Någon som förstår eller rent av gör likandant? Hur gör ni för att korta/länga tömmarna?

Sv: Tömfattning tömkörning

vet inte riktigt vad han menar men det som fungerar för mig är att jag har "tömrullen" kan vi kalla det, i min ytter hand så att säga....och sedan håller jag i innertömmen enbart med den andra handen....fungerar perfekt för mig.

Men kör du med pisk då? Och i vilken hand har du i så fall den?

Sen så börjar det snurra i huvudet på mig. Kanske det ändå är smidigare att ha en "fri" innerhand? Men som sagt, ska jag ha alltihop i ytter + pisk så kommer jag inte ha någon ytter öht.... Visserligen kan jag ha pisken i inner på rakt spår när jag går rakt bakom hästen men annars blir det knepigare.

nu behöver jag inte pisk men har allltid den i armhålan, och tar fram den när den behövs, tömkör på stor volt/långt ifrån hästen och då har jag inte så mkt töm i handen, och då får min körpisk plats, longerpisk däremot är för tjock och den kan jag inte hålla i.

halvt knapp

Experimenterade lite idag och kom på att jag nästan finner det lätttast att på volt ta båda tömmarna i innerhanden á la kandarfattning och sen ha resten av tömmarna och pisk i ytter. Då kan jag vara helt stilla i munnen på hästen och ändå mixtra obehindrat med pisken (dessvärre longerpisk så det är en del att hålla i). Det blir mer dubbellongering men det får va så länge, är ju trots allt helt nybörjare på det här :)

Tömmarna har jag mellan pek- och långfinger och genom handen. Resterna av tömmarna som jag inte använder i öglor i ytterhanden. Dvs i vänster varv har jag överbliven töm i höger och i höger varv har jag dem i vänster hand. Använder jag pisk har jag även denna i ytterhanden. I vänster varv känns det helt okej, men i höger kan det kännas lite bakvänt, förmodligen för att jag är väldigt höger hänt. Dock måste man ju utsätta vänster hand för något någon gång så man blir liiite mer liksidig :)

Det här är väl typ så som Anders Eriksson menar, antar jag.

30363513.jpg

Dock är ju tömmarna lite för trassliga...och jag håller inte pisken i höger hand o s v, men det är mer var tömmarna ligger o så som bildern lite halvt visar.

Tömmarna går från hästen, genom selen, till mina händer. Mellan lång- och pekfinger och genom handen och sen tillbaka upp i ena handen, där jag samlar "resten" i "hela handen", alltså i tummens "dal". I den andra handen har jag pisken på samma sätt som tömlängderna i den första. På så sätt får jag bättre balans i handen och jag kan hålla i tömlängden eller pisken utan att få kramp och utan att störa tömarbetet.

När jag minskar längden till hästen tar jag hjälp av den andra handen. Tror jag. Eller så backar jag. Men här tänker jag inte så mycket på vad jag gör, märker jag nu. Det går mer automatiskt numera. :o

Jag vet hur han menar för jag har sett hans film... men jag kan inte förklara mycket bättre än han gör..
Jag har själv alltid gjort något liknande men har problem med att jag blir krampig i handen där jag har tömmarna. Jag får dessutom problem med att orka hålla i pisken, så jag brukar dippa över den så att den ligger och vilar på andra underarmen.

En sak som han sa i filmen var att man skulle hålla händerna väldigt lågt för att inte spänna sig i armarna. Han menade att man skulle ha dem i höfthöjd alltså ung lika som när man rider.

Själv har jag fått höra att AE tömkör mer på "kör vis" och inte på "rid vis" som KG gör. Det kom upp i en diskussion efter att jag sett AEs film och blev mycket förbryllad över hur han svängde. Det spelar så klart ingen roll när man pratar tömfattning men i övrigt.

Innan har jag trasslat med att ha en töm "uppsnurrad" i varje hand, och att ha alltihop i en hand, men ingenting blir riktigt bra. Innan har jag haft textiltöm men nu har jag läder o 16 meter lädertöm blir mycket töm att ha i handen när man inte jobbar på väldigt stora volter, och jag har väldigt små händer. Nu har helt enkelt gett uppoch samlar inte upp tömmen alls utan låter den ligga på marken efter mig (givetvis delade tömmar). Förutom att tömmarna blir skitiga funkar det överlägset bäst för mig, jag behöver inte oroa mig för att fastna i dem, o de unghästarna som har reagerat har fått nyttig träning och nu bryr sig igen längre.

Pisken har jag alltid i höger hand då jag, tyvärr, är extremt högerhänt och inte kan få till små signaler när jag har den i vänster. Skillnad mot när jag longerar när jag alltid har den i "ytterhanden", men då finlirar jag inte heller.

Senast ändrad:

knapp

Skoj att ni livar upp tråden litegrann. Måste bolla det här med tömfattning med min tränare då h*n inte alls är med på det här med att samla ihop båda tömmarna i ena handen. H*n ser en säkerhetsrisk i att man lättare riskerar trassel när man kortar och länger tömmarna. Vilket jag till viss del kan förstå, dock känner jag att jag blir känsligare i (inner)handen om jag har "enhandsfattning". Hur ställer er ni er till säkerhetsaspekten?

Malumbub: Tack för förklaring, det kändes lite mer lättbegripligt! :bow: Jag tror jag ska pröva att ha tömmen mellan lång och pekfinger nästa gång, om än med en "tömhög" i varje hand. Har just nu alltihop mellan tumme och pekfinger och tror jag missar lite i fingertoppskommunikationen.

Apollo: Tack för kloka ord! Jag håller gärna händerna för högt (stooor häst ju!) och krampar gärna både i axlar, armar och händer. Lite därför även jag startade den här tråden för jag blir så fasligt trött i händerna snabbt. Som du säger så är pisken oerhört tung att hålla i efter ett tag. Antar att men eg. borde införskaffa en ordentlig körpisk. Vem är KG? (PMa gärna om det faller för forumreglerna att skriva ut namnet)

Mumin: Tack för svar! Min tränare skulle mörda mig om jag skulle låta tömmarna hänga löst :eek: Men jag sticker inte under stol med att det är ruskigt lockande allt som oftast. Helst av allt skulle jag vilja ha teleskoptömmar som längde och kortade ihop sig självmant ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 302
Senast: Freazer
·
Dressyr Alltså rent generellt. Tror inte att min häst är nåt unikum, men ibland känns det som jag rider och rider och tränar och tränar. Men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 924
Senast: Cilva
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka