Tolvfingertarmen

G

Golden-puff

Har letat i mina böcker, frågat min lärare i foderlära men ingenstans finner jag någon information och läraren känner inte till att det finns någon funktion. Dock vill jag dra mig till minnes att det är något med bukspott eller gallan, fett upptagning eller något sådant..

All information mottages tacksamt, gärna med källreferens!:)

Sv: Tolvfingertarmen

Vad den fyller för funktion vet jag inte riktigt, säskilt inte på häst. Kollade registret i "hästens näringsbehov och utfodring" och där fanns inte ens tolfingertarmen nämnd.

Men jag vet att både bukspottskörteln o gallblåsans utförsgångar mynnar i tovfingertarmen, så bukspott o galla tillförs ju där, precis som du hade för dig.

Inga källhänvisningar, mer än till mig själv som tentar anatomi på veterinärprogrammet på tisdag ;)

Tolvfingertarmen = duodenum är den del av tunntarmen med mest kapacitet per ytenhet att absorbera lättlösliga kolhydrater. Där utsöndras också enzymer för nedbrytning av protein och absorption av aminosyror.

Panzy - hästar har ingen gallblåsa. Gallan rinner kontinuerligt via mga små gångar till duodenum. HH

Så du är på rävstadiet, din stackare... ;-)

Duodenum tas nog inte upp separat i mindre nogräknad litteratur, utan bakas ihop med jejunum och ileum till "tunntarmen". Vilket väl iofs är korrekt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
649
Senast: Caoimhe
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 616
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025