Töltsättning

JennyK94

Trådstartare
Sku behöva tips och idéer vad jag ska tänka på vid töltsättning, kanske låter ganska noobie, om detta, men det vore kul och höra vad ni tycker och vad man ska tänka på.
Jag rider ett 6 årigt sto, e. jór frá kjartansstödum (1:klass) u. Vidja (2:klass sto).
Och hon har alla gångarter bra förutom tölten, hon visar den ibland och ibland inte. Hon har flera gånger när jag varit ut och ridit farit iväg i tölt, men då har jag bara låtit henne göra det, och uppmuntra henne att fara iväg i tölt.
Men jag var på praktik hos en person i vintras, och då sa hon att man ska träna fram tölten på ett roligt sätt, att hästen ska tycka det är roligt och inte ett straff att tölta.
Så nu har jag försökt att bl.a. rida på en åker, och ridit på volter, och ridit lite här och lite där, och bara farit runt, jag har till att börja med markarbetat henne innan jag hoppat upp tills hon känns mjuk och bra, sen skrittar jag lite och försöker flytta en del tills jag känner att hon trampar under sig ordentligt, när hon känns bra så kan hon t.o.m. trampa under att bakhoven kommer mellan 10 - 20 cm förbi framhoven om ni fattar? om man kollar på spår och sånt.
Sen blir de väll lite trav och så, men sen vid tölten så gör jag halvhalter så att hon tänker tölt, sen far jag iväg i tölt och då gör jag att hon får ta 1 - 2 steg sen sänker jag ner till skritt igen, och så håller jag på med och när de känns bra ökar jag ännu fler steg, hon känns bäst i vänstra varvet, då tar hon i lite extra.
Dock har hon inte så mycket energi att hon inte ger allt, hon är inte så känslig , lite lat och så.
Men nu vill jag ha tips av er vad jag ska tänka på och tips på flera övningar man kan göra att tölten blir roligt, och stärka upp den.
Mitt mål är att kunna tölta ett halvt varv runt en ovalbana, vill inte sätta ett stort mål hehee, så ett halvt varv så är jag supernöjd.

Sv: Töltsättning

När jag töltsätter en häst brukar jag tänka att jag tar ner till skritt innan hästen faller isär. (ex kastar sig i trav). Samlar skritten en aning, ber hästen gå upp i tölt, hur lång töltsträcka beror på häst och hur lång man kommit i töltsättningen och sen nedtagning innan det blir jobbigt för hästen.

På några hästar har jag tagit tölt från galopp. Vissa har haft lättare för tölt på det sättet, när de har lite mer naturlig bjudning. :) Då har jag galopperat (obs, funkar på de hästar med runt och taktren galopp) och sen gjort en halvhalt precis i nedtagningen och då har det blivit tölt. Samma tänk där: ta ned innan hästen tycker det blir jobbigt och faller isär.

Viktigast vid töltsättning är att man själv är balanserad, tålmodig och ger beröm i rätt tillfälle.

När jag töltsätter en häst brukar jag tänka att jag tar ner till skritt innan hästen faller isär. (ex kastar sig i trav). Samlar skritten en aning, ber hästen gå upp i tölt, hur lång töltsträcka beror på häst och hur lång man kommit i töltsättningen och sen nedtagning innan det blir jobbigt för hästen.

På några hästar har jag tagit tölt från galopp. Vissa har haft lättare för tölt på det sättet, när de har lite mer naturlig bjudning. :) Då har jag galopperat (obs, funkar på de hästar med runt och taktren galopp) och sen gjort en halvhalt precis i nedtagningen och då har det blivit tölt. Samma tänk där: ta ned innan hästen tycker det blir jobbigt och faller isär.

Viktigast vid töltsättning är att man själv är balanserad, tålmodig och ger beröm i rätt tillfälle.

Inte säga BRAAAA som låter som traaaav :rofl: Det tog mig ett tag innan jag fattade sambandet.:cool: Duktiiiiiiiiiiiii är bättre.

Hehe, har inte tänkt på det förut x)
Jag brukar säga "braaaa" fast med ljus-positiv-uppmuntrande röst . :P

men största berömmet är att hästen får vara ifred från mina inverkningar.
När jag berömmer vid ex. töltsättning så använder jag röst samtidigt som jag saktar av till skritt och låter hästen vara helt och hållet en mikrosekund. Kan även använda lätt sits (avlasta) i vissa fall :) och en uppmuntrande klapp/stykning såklart! :)

Senast ändrad:

Du har ingen töltstark häst i krokarna som du kan använda som draghjälp? Nedförslut och hemväg kan annars hjälpa till lite :)

Det spelar ingen roll om du har en häst med som töltar, travar, galopperar eller skrittar för den delen - hästen töltar ju inte mer för att hästen framför gör det.
Däremot kan det vara bra med en häst som följer med just för draghjälpens skull!

De är lite kul, just de där med draghjälp, hon har ganska korta ben och så, och brukar inte hänga med ibland med sin hagkompis som är en stor islandshäst som tar stora kliv, så ibland kan hon faktiskt fara iväg i trav eller tölt bara sådär, så tölt har hon ju, men det är just att få fram när man ber om det, och när hon töltar på själv sådär så låter jag henne gå på de och om jag känner att de börjar bryta så tar jag ner till skritt och inte trav.
Och som sagt, så tar jag henne i tölt 1 -2 steg och sen ner igen till skritt, och beröm, och jag har aldrig tänkt på de där "Braaaa" och "Trav", nog för att jag aldrig säger typ "Travaaa", eller nått sånt.
Men jag säger typ alltid "Braaaaa", med en ganska långsam o djup stämma :)

Om hon tar tölten självmant ibland så kan du ju testa att lägga till röstkommando när hon töltar, och sen efter ett tag använda dig av det när du försöker få fram tölten. Så gjorde jag på min gamla i början när han kunde tölta men inte jag :angel::p Såsmåningom när jag väl fick till tölten en liten bit i taget så lärde jag mig hur det kändes och vad jag skulle sträva efter, sen var det bara att experimentera sig fram tills jag kände att det gick åt rätt håll, och då fortsatte jag i den riktningen. Tog lite tid, men tölten kom. I och med att hon har tölten så tänker jag att det kanske funkar, för då är det ju framförallt att du behöver få fram den på kommando.
Rent tekniskt hur man töltsätter och jobbar fram tölten finns det många härinne som är betydligt mycket bättre på, så det lämnar jag till dem. :)

Det spelar ingen roll om du har en häst med som töltar, travar, galopperar eller skrittar för den delen - hästen töltar ju inte mer för att hästen framför gör det.
Däremot kan det vara bra med en häst som följer med just för draghjälpens skull!

Jag upplever att de gärna tar efter. Om en häst galopperar bredvid min, så vill hon gärna också galoppera, oavsett om hästen håller samma tempo som i traven/tölten.
Jag har inte märkt det lika tydligt i tölten på Sol, men på Godi blev det jättetydligt. När jag flyttade till ett islandsstall så utvecklades tölten jättefort, han töltade innan också, men efter flytten var han som en symaskin och töltade hela tiden. (eller inte om det gick för fort, då blev han passig, men annars)

Självklart är det ju individuellt som med allt annat, men jag har upplevt det på flera hästar, att de gärna väljer den gångart som kompisen har. Däremot om det är en häst med väldigt lätt för en gångart och väldigt svårt för en annan så kan jag tänka mig att de inte är så lättpåverkade.

De är lite kul, just de där med draghjälp, hon har ganska korta ben och så, och brukar inte hänga med ibland med sin hagkompis som är en stor islandshäst som tar stora kliv, så ibland kan hon faktiskt fara iväg i trav eller tölt bara sådär, så tölt har hon ju, men det är just att få fram när man ber om det, och när hon töltar på själv sådär så låter jag henne gå på de och om jag känner att de börjar bryta så tar jag ner till skritt och inte trav.
Och som sagt, så tar jag henne i tölt 1 -2 steg och sen ner igen till skritt, och beröm, och jag har aldrig tänkt på de där "Braaaa" och "Trav", nog för att jag aldrig säger typ "Travaaa", eller nått sånt.
Men jag säger typ alltid "Braaaaa", med en ganska långsam o djup stämma :)

Men har man en häst som inte ville trava och man lärde in kommandot vid longering till att börja med och sen upp på ryggen så hängde det med.

Jag har en helt annan upplevelse av det och tycker överlag att hästar gärna tar efter varandra i olika situationer. Min upplevelse gällande tölten
är att hästarna tycks bli peppade av varandra och gärna försöka lite extra för att göra som polaren, speciellt om det är nån som de är extra förtjusta i.
Och som nån mer skrev, de tar gärna efter flockens gångart oavsett vilken.

Jag har en helt annan upplevelse av det och tycker överlag att hästar gärna tar efter varandra i olika situationer. Min upplevelse gällande tölten
är att hästarna tycks bli peppade av varandra och gärna försöka lite extra för att göra som polaren, speciellt om det är nån som de är extra förtjusta i.
Och som nån mer skrev, de tar gärna efter flockens gångart oavsett vilken.

Ja om inte ryttaren sitter och vrålrider just en gångart så härmar dom varann. Min kompis häst tog efter direkt när min bytte. Han var hennes mentor.

Ja om inte ryttaren sitter och vrålrider just en gångart så härmar dom varann. Min kompis häst tog efter direkt när min bytte. Han var hennes mentor.

Vad menar du med vrålrider? Min häst gör inte som hästen framför,.. Många vill gärna ha samma tempo, men gångart spelar nog ingen roll..

min häst har svårt för tölt. De börjar komma stundvis ren tölt nu men hon har traven väldigt stark. De som är viktigt med min häst är att man inte travar före man tar tölt för då tänker hon bara trav och tölten blir väldigt travtaktig. Jag har oftast dagar som jag bara rider tölt och kanske trav i slutet. Eller sen rider jag bara trav och skiter i tölten en annan dag. Såklart skritt och galopp också :) efter en galopp kan de vara lättare att få fram tölten då hon får lite mer framåt anda.

Sen när jag rider ut med andra går de som värst med tölten, visst har vi draghjälp då som är bra men koncentrationen minskar sen igen :p

Någon som vet ifall det finns en tidigare tråd man kan läsa?
För jag chansar att denna inte kan vara den första... ;)

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 016
Senast: shebeen
·
Relationer Hjälp, min systerdotter tar studenten imorgon och jag behöver förslag till present. Ett smycke känns lite opersonligt. Hon ska ut och...
2
Svar
36
· Visningar
1 677
Senast: Myrten
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 895
Senast: Ajda
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 293
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka