Töltsättning

tina_sj

Trådstartare
Hur går ni tillväga vid töltsättning?
Har Ni några bra tips?

Jag har ett sto med stark trav som aldrig har visat tölt ute i hagen.
Har börjat rida henne i samlad skritt & lägga på mer energi, nästan som skrölt.
Är det bara att arbeta vidare från detta & låta det ta tid?
Jag har tillgång till tränare, men vore kul att höra hur ni gör :)

Sv: Töltsättning

Jag som är relativ novis inom islands har fått uppfattningen om att olika personer menar olika saker med att "töltsätta".

På mina båda fyrgångare med stark trav, ingen av dem visade ett steg tölt när de kom hit, har jag "taktat in dem" i riktigt långsam tölt ungefär som du beskriver.
Karl fattade principen fort men honom har jag ridit in själv och vi förstår varandra.
För Isa är det svårare men henne köpte jag som "inriden men oridbar" projekthäst. Hon är spänd och rädd och jag kan inte driva henne så mycket på något sätt, för då blir hon bara springig och biter sig fast i bettet och blir helt okontaktbar. Så med henne har jag varit nöjd med antydan till tölt.
Nu har jag fått lite tölt på henne, utan att behöva hålla mer än väldigt lätt kontakt med munnen (det funkar inte att ge henne ordentligt tygelstöd för då blir hon springig och rädd), genom att takta igång henne.
Med Isa är jag väldigt noga med att försöka lösgöra först. Normalt sett jobbar jag med böjningar för att lösgöra men på Isa blir det antingen trava på skogsstig när underlaget är OK för det, eller serpentiner över väg i skritt och trav. Jag gör kanska skarpa serpentinbågar innan jag börjar tölta henne.

Jag hade lämnat till en bra tränare för töltsättning.

Om svaret var riktat till mig: jo, det kan man göra.

Eller också kan man lära sig tillsammans med hästen, i synnerhet om man har hyfsad koll på taktkänsla i kroppen och någorlunda kroppskontroll.

Jag är inget proffs, men hyfsad på hobbynivå och har inte lust med genvägar. Jag vill göra jobbet själv och lära mig något på kuppen, spelar mig ingen roll att det tar längre tid.
Jag tränar regelbundet för en bra instruktör och vi diskuterar ganska mycket kring hur man gör och hur man går vidare så jag tycker att jag har gott stöd.

Jag har tidigare med viss framgång plockat fram tölt på vbl-travare så helt gångartsnovis är jag inte. Samma travare tränade jag upp till att göra rena galoppombyten i språnget ner till var tredje steg vilket nog får anses ganska bra. Detta lyckas man inte med om man helt saknar känsla för takt.:angel:

Skälet till att jag köpte islandshäst var att jag ville träna mig på taktproblem och gångartstrassel. Det är nästan så jag är besviken på att både Karl och Isa har så rena grundgångarter så det är inget att korrigera där. Däremot, som sagt, har jag med instruktörs förslag "taktat in dem" i tölt och de är hyfsade i långsamt tempo.
Ingen av dem är riktigt "satt på rumpan". Isa för att hon inte klarar av stödet i tygeln utan att bli stressad om jag driver in baken ordentligt, Karl för att jag tycker att det är meningsfullt att fortsätta träna i lågt tempo med höjd rygg ett tag till: behöver inte ta nästa steg och "trycka" in rumpan och höja tempot ännu, tycker jag.

Har precis nyss töltsatt (jag med hjälp av tränare och en superb medryttare) en häst ovan som du beskriver, 4 gångare som aldrig visat ngt lateralt öht.
Hade honom på träning 5 veckor där töltträningen började, och det var precis så som du beskriver, saaakta sakta skrölt. Har låtit det ta tid och tränat mycket på tölten, bara tölten i perioder, och så vilor här och där. Nu har det släppt och han töltar som en klocka, du behöver låta det ta tid. Min pålle som dessutom bitvis blivit travtaktig har jag verkligen skyndat långsamt med och verkligen LÄRT honom tölta. Nu när rörelsemönstret fastnat och styrkan kommit kan han gå några steg i medeltempo tom, han har mycket rörelser så det har varit jobbigt för honom. Mitt tips är bara att låta det ta tid, och ta hjälp om du fastnar :)
Jag som aldrig töltsatt en häst kände mig i början jätte orolig om jag skulle klara det men nu med facit i hand så har jag lärt mig jätte mycket och det har varit jättekul!

Jag töltsatte min gamla häst. Tog tid men han töltade rent till sist.
Dock ingen unghäst men felriden.
Är på gång och köpa ny häst och den vill jag ha töltsatt/ grundriden av en bra tränare.
Har provat en 6åring som är töltsatt av en mycket bra tränare samt tog också en lektion i samband med att jag provred.
En Aha upplevelse som jag tror är svår att uppnå även när man har en bra instruktör och själv töltsätter hästen.

Men känner man att man är tillräckligt bra så skall man självklart töltsätta sin häst själv.
Så bra ryttare är inte jag i alla fall.
Det är så mycket mer än att få hästen ett tölta.

Om svaret var riktat till mig: jo, det kan man göra.

Eller också kan man lära sig tillsammans med hästen, i synnerhet om man har hyfsad koll på taktkänsla i kroppen och någorlunda kroppskontroll.

Kan man inte tölta själv är det svårt att lära någon annan, blir lite som att en blind leder en blind.. även om man har instruktör på sidan så blir det inte riktigt samma sak. Att försöka "lära tillsammans" funkar inte riktigt alla gånger i praktiken. Egentligen bara dumt att försöka sig på något som man egentligen inte kan.
Att töltsätta en häst kräver mycket från ryttaren, tajming, känsla osv.

Jag gör olika beroende på häst. Red in en häst för ca ett år sen som bara töltade, honom fick vi lära att trava istället.
En häst som jag skulle töltsätta började tölta efter galoppen om man "satt till", så på henne funkade det bäst att ta tölten från galopp.
Men de flesta lär jag först att samla sig ngt i skritten och när de kan det så "släpper jag fram" dem i tölt. Väldigt korta bitar i början! På vissa hästar räcket det med 1 steg i början ...

sen går olika snabbt på olika hästar. Vissa hästar har väldigt lätt för sig och man kan gå in och arbeta med takten osv. ganska snart, medan andra hästar behöver lång tid på sig ... man får helt enkelt som ryttare känna av hur hårt man kan pressa hästen :)

Med den typen av häst så är det nog bästa vägen att gå, tar tid, men brukar bli bra när det väl sitter där, säger min tränare iaf :)

Jag ville mest ha en diskution om hur andra gör.

Jag tror själv att jag kan reda ut tölten, höll på med töltsättningen på mitt andra sto och vi kom en bra bit på vägen, men hon skulle visas & då var jag tvungen att skicka iväg henne på töltsättning, men jag hade nog klarat det själv men då hade det tagit längre tid.
Saken är den att jag vill göra så mycket som möjligt med mina hästar själv (med stöd av mina tränare givetvis) det känns bättre när man gör de där små framstegen :) och jag vill lära mig något på vägen :)

Ville mest höra hur ni andra gör & tänker.

Synd att din tränare inte bor närmre mig Gimlan, skulle vilja rida för henne ;)

Har inte tölltsatt så många hästar än så länge. Gjorde lite olika, min som jag har nu hade tölten så naturligt och den kom bara av sig själv. Däremot har vi jobbat vidare med den, stärka den. Och sen har jag istället fått träna på en nästan obefintlig trav, nu travar han klockrent sen några år tillbax, men den tog sin lilla tid. Har mest ridit in ponnysar och en del storhästar, så detta med tölten har blivit som en extra krydda att ta vara på.

En annan har oerhört fina gångarter, men tölten var sådär. Sen fick han vila några månader och vipps så fanns tölten där :D så min erfarenhet är att det skiljer sig från häst till häst, men man behöver inte ha så bråttom med tölten som många har.

Min tränare jobbar också mycket med öppna för töltens skull. Det har jag tagit till mig av rakt av, tycker det är en grym övning på hästar med fler gångarter, både för töltens skull men även i andra syften, att rensa bort passtakt m.m.

Kan man inte tölta själv är det svårt att lära någon annan, blir lite som att en blind leder en blind.. även om man har instruktör på sidan så blir det inte riktigt samma sak. Att försöka "lära tillsammans" funkar inte riktigt alla gånger i praktiken. Egentligen bara dumt att försöka sig på något som man egentligen inte kan.
Att töltsätta en häst kräver mycket från ryttaren, tajming, känsla osv.

Tack så mycket.:mad:

Jag har som sagt plockat fram tölt på en travare, tidigare.
Jag har ganska god känsla av "tajming" och takt.

Hur går ni tillväga vid töltsättning?
Har Ni några bra tips?

Jag har ett sto med stark trav som aldrig har visat tölt ute i hagen.
Har börjat rida henne i samlad skritt & lägga på mer energi, nästan som skrölt.
Är det bara att arbeta vidare från detta & låta det ta tid?
Jag har tillgång till tränare, men vore kul att höra hur ni gör :)

Så gör jag med min unghäst. Han har jättestarka och fina grunsgångarter, men har inte tölten lika nära tillhands. Vi jobbar så som du beskriver med hjälp av tränare då och då. Han säger att det tar tid för en sådan häst jag har och jag har inte bråttom, så det är fine med mig :)

Red fram till nyår (är gravid och vågar inte rida unghäst mer innan den lilla kommer ut) och då började tölten komma mer och mer. Nu kommer han bara markarbetas ett tag och vila helt från och till så det ska bli skojj och se om det tagit sig nåt mer efter vilan :)

Tack så mycket.:mad:

Jag har som sagt plockat fram tölt på en travare, tidigare.
Jag har ganska god känsla av "tajming" och takt.

menade inget illa, bara att "lära tillsammans" inte funkar i praktiken. Sen är det en viss skillnad.
Menade inget personligt emot dig, men jag skulle inte vilja att någon inte ridit mycket islandshäst skulle töltsätta min häst.

menade inget illa, bara att "lära tillsammans" inte funkar i praktiken. Sen är det en viss skillnad.
Menade inget personligt emot dig, men jag skulle inte vilja att någon inte ridit mycket islandshäst skulle töltsätta min häst.

Nej, och jag töltsätter heller inte hästar åt andra.:angel:
Jag rider inte heller in eller tränar hästar åt andra, även om jag blivit tillfrågad flera gånger (pga att jag har ganska god kontroll på häst och takt och någorlunda kroppskontroll).
Att jag då ger mig på grundutbildning och inridning och träning av islandshäst, för att skaffa mig ytterligare utmaning, må vara min ensak som jag - faktiskt - inte vill ha kritik för. Jag efterfrågar inte hurrarop heller, men kanske en ödmjuk reaktion på att man kanske inte alltid är ute efter den snabba vägen att få en gångart på hästen utan hellre gör jobbet själv och blir ganska mycket duktigare längs vägen.
Och det blev ganska personligt mot mig utan att du har minsta aning om min ridkunskap.
Vilket är vad jag reagerade på...

Jodå, för mig och Karl och för mig och Isa fungerar "lära tillsammans" alldeles utmärkt. Fast jag har förstås rätt god koll på halvhalterna utan tyglar, vilket hjälper. Och jag har rätt god koll på vad som är ren fyrtakt och vad som är tölt och vad som inte är det. Båda töltar numera. Karl är det bara jag som ridit, och han är inte någon naturtöltare men han har ganska lätt för gångarterna i största allmänhet. Isa var "inriden" men något hade gått snett så hon bara stack och slängde av och man hade av naturliga skäl inte börjat jobba med tölt i det läget. Det var fullt upp att hänga kvar på ryggen på henne, vilket var skälet till att hon såldes (och jag köpte henne fullt medveten om problemet, som en utmaning). Numera töltar hon bara hon är ordentligt lösgjord. Eftersom hon blir stressad av bettets inverkan, jobbar jag henne på i princip lös tygel vilket förstås gör att hon gärna blir lite lång i kroppen och inte sätter under sig så som man önskar, men tölt är det.

Och förresten. Detta är verkligen inte min bästa dag vilket gör att jag väljer att skriva ett rätt surt svar till saraandersson.
Har idag kört min älskade travare till slakt, med mycket ångest och väldigt många tårar över en underbar femgångare (jodå, mycket pass, hon var åtta år innan hon kunde bryta från galopp till något annat än pass). Det var också ett sätt att "fira" min födelsedag.
Och en sådan dag är det svårsvalt att någon dumförklarar mig (bokstavligen, saraandersson) innan de har en aning om huruvida jag har koll eller inte.

... jag har inte dumförklarat dig, försöker bara säga att det är en skillnad på att rida islandshäst och storhäst, och det är inte "bara" att lära en häst att tölta. Eller visst kan de flesta säkert töltsätta sina hästar själva, men sen är ju kvaliten, takten, form osv. en annan fråga.
Att lära en häst tölta med sänkt rygg och med någorlunda ok takt är inte jätte svårt, men att få en hållbar och tölt med bärighet är en annan femma.

Fortfarande är det inget personligt emot dig för jag vet inte hur du rider som sagt, det jag har reagerat på är att du verkar ta det så "lätt" på tölt och töltsättning.
Och att lära tillsammans är inget som jag skulle rekommendera någon annan att göra. För att lära en häst tölta måste man själv kunna tölta, -innan man lär någon annan. Man kan inte lära sig tölta samtidigt som hästen, det blir ohållbart.

Men någonstans måste alla börja. Alla som töltsätter hästar har någon gång gjort det första gången. Nej alla blir kanske inte perfekta första gången, men med ditt resonemang skulle det aldrig fyllas på med nya ryttare när folk slutar rida av ex åldersskäl.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka