Töltövningar

N

naella

Hej!
Mitt 13-åriga sto Bothilður är ett 4-gångs sto med stark trav. Tölten finns där men hon är så väldigt passtaktig. Jag rider kurser på henne när tillfälle ges och i helgen ska jag rida för Atli, ska be om lite tips då också. Men om ni sitter och håller på några bra töltövningar, skriv! Har testat såväl tölt i uppförsbacke, nedförsbacke, olika underlag, med boots också vidare men det hjälper inte. Jag vet också att dom största felen hos henne just nu är att hon tidigare har varit rika-rakt-fram-i-skogen-häst och är därför väldigt stel i sidorna men vi arbetar på att få henne mjukare. Sen är hon också för tjock efter att ha gått med föl, men hon har gått ner mycket nu -det är bara magen kvar.

Tanken är att komma ut på tävlingsbanan så småningom med henne men just nu verkar det inte som någon höjdare att komma dit med en häst som jag inte får i tölt... :crazy:

Sv: Töltövningar

Passaktig om hon är fyrgångare? Bör hon inte vara minst 4½ gångare då eller är jag helt ute och cyklar?

Hade jag varit du så hade jag koncentrerat mig på att arbeta upp konditionen, musklerna och styrkan att bära sig, det krävs så mycket av hästen att gå rent i tölten, och har dom extra kilon att bära på och dålig kondis så tycker jag nästan det är lite elakt att traggla med något som hästen uppenbarligen inte orkar.

Min tant hade stått i 4 år innan jag började rida henne igen. Nu har hon varit riden i drygt 15 månader och vi har inte ens kommit hälften ännu, jag jobbar iofs mycket i tölt, men hon har en stark tölt så det problemet har vi inte, men även en stark trav, galoppen är typiskt femgångsgalopp och hon kan bli lite passaktig i tölten om hon får rusa iväg, vilket vi bearbetar just nu.

Tid, tålamod och lugna puckar är nog mitt tips till dig, fortsätt jobba med mjukgörande övningar, ta korta korta töltsträckor ibland, sakta av INNAN hon hinner bli passaktig.. Om det nu är så att hon är svag i tölten pga hur lite hon är riden (som iofs inte framkommer i inlägget).

Mer inlägg snart.

Jag rider ytterligare en häst just nu, han kan grisepassa. Han är en tvågångare, han har skritt och grisepass.. :rofl:

Denna underbare herrn kan grisepassa rakt fram, i öppna, sluta, han kan grisepassa i form, han kan trava med lite övertalning men grisepassar såfort man tar i honom, han kan säkerligen grisepassa baklänges med.. Galoppen är en grisepass-galopp..

MEN, med massa samling, mjukgörande, drivning och att få upp honom från bogarna så kan han tölta, men det är med lite övertalning.

Nu är inte det hästens fel utan snarare sättet han blivit riden på innan dom köpte honom, han är inriden av "vanliga" ryttare som aldrig tränat tölten på honom, han har först för ett år sedan lärt sig vad tölt är så det är väl klart att han väljer att grisepassa när det är det enda han kan riktigt bra? (i hans ögon då vill säga).

Jag är förvisso riktigt förtjust i denna hästen för han är så sammarbetsvillig, han vill lära sig saker och hela hästen blir så glad när han gör rätt. Och jag kräver inte att han skall tölta en hel ridtur, vi skrittar mest när vi är ute för han behöver det med, massa mjukgörande, böja från höger till vänster, skänkelvikningar och öppna och annat gojs, är jag i skogen och rider så går jag runt lite träd och han får flytta bakdelen runt framdelen eller tvärtom (inte som en bakdelsvändning eller framdelsvändning nu utan han går hela tiden med någon av "delarna" flyttar sig mest) Vet inte om den övningen har något namn.

Som mest har han töltat rent mellan 5 stolpar (lycktstolpar) det är c:a 100 meter tror jag.. Hästen var nöjd efteråt för han fick sin belöning genom att få bus galopp/grisepassa..

Mjukgörande övningar är nr 1 :) Hästen måste vara mjuk och smidig innan den kan tölta helt 100. Så arbeta med det tycker jag, skrittövningar osv. Hästen måste även få med baken ordentligt, så att den inte är framtung osv. Det tar tid att få hästen mjuk och smidig, har det problemet själv med min häst, så mycket ridplan blir det ju, men det får heller inte bli så att hästen blir uttråkad av det. Varierad ridning ute i naturen och på plan, mjukgörande övningar vart du än rider är mitt tips :) Min häst blir pass & trav taktig ofta... men med träning så går det mesta, bara man lägger ner tiden och inte stressar fram något. En fråga; Har du väldigt korta tyglar då du ska tölta? Om så är fallet, testa att ha dom lite längre, så att hästen får hitta sin balans själv. Och sluta tölta innan passtakten träder in. Lycka till :)

Tycker det är konsigt med en passtaktig 4-gångare..?! Men kanske är det möjligt även det :)

Skulle tro att Atli G kan ge dig många insikter ;)

Hej! Sen är hon också för tjock efter att ha gått med föl, men hon har gått ner mycket nu -det är bara magen kvar.
Låter som att mycket magmuskler saknas, och de behövs verkligen för att kunna samla hästen. Förmodligen är inte en kort galopp särskilt lätt att prestera heller, eller riktigt kort trav. Hästen behöver förmodligen, förutom träning, byggas upp för ridning både konditions- och muskelmässigt.

"rida-rakt-fram-i-skogen" - hur funkar det?
Svarar hästen bra och omedelbart på hjälperna eller är det en fördröjning? Funkar halvhalterna?
Det är liksom A och O i ridningen; ridväg, tempo och gångart.

Hur det funkar med ridningen är sen också ryttarens ansvar; gör du rätt och hjälper din häst, eller påverkar och inverkar du lite hur som. Det är en väsentlig skillnad och de flesta av oss måste också inse vår del och ansvar i ekipagets utbildning.

Å andra sidan; oss själva kan vi jobba med attans så många fler timmar; bättre balans och koordination, mera styrka och ork sitter nog inte fel för de flesta ... ;)

Hur gick det på kursen för Atli? Fick du någon hjälp? Lust att dela med dig några tips?

Det här låter precis som min häst för några månader sedan.
Han är en fyrgångare med jätte stark trav , men ändå så blev tölten passtaktig i början.
Nu kan ingen tro att han ens vet vad pass är :P , haha

Du har redan fått många bra tips , för mig fungerade det att rida på volter då hästen var böjd genom hela kroppen och sakta av INNAN passtakten kommer.

Var noga med att samla innan övergången till tölt.

För mig funkade det att sätta ett par boots fram och rida såhär så kunde han tölta rent längre för varje dag.

//Emma

Man kan också prova att tölta i små serpentiner.

jag rider en häst som gärna går i klockren grisepass när man ska tölta..

på honom löser man det problemet genom att rida mycket på volter, sen när han styvar sig och blir rak i kroppen, flytta honom undan innerskänkeln på volten..
när dom flyttar sig så kan dom inte vara helt raka i kroppen och då löser sig takten.
sen kanske hästen blir passtaktig när du går rakt igen men då är det bara göra om övningen, tillslut kommer den kunna gå i ren tölt även på raka spår.

Jobbade mkt såhär med honom ett tag förra vintern, tölten löste sig riktigt bra (fick 6.0 på hans första tävling för just tölten).
Sen gick han dock på ridskolan, visade sig sen ha inflammationer i frambenen och håller nu på att sättas igång..
Så nu jobbar jag på den övningen igen, och det börjar släppa.
Han kan gå på raka spår en liten bit, innan han sen spänner sig igen, då är det bara ta in honom på en volt, flytta undan för skänkeln, och när han mjuknar och blir ren och mjuk så rakt spår igen...
så får man fortsätta så ett tag...

LYCKA TILL :D

Red på kurs i höstas för Stian Pedersen, rekomenderar honom, super att rida för :love:

Min häst blir väldigt passaktig i tölten, så Stian sa att jag skulle ställa henne längst fyrkantspåret, så hästen böjer in halsen så jag ser spåret framför mig :idea: Börja i skritt, min häst tyckte det var jätte jobbigt när hon behövde korta sig och trampa under :p , men efter ett tag gick det riktigt bra, gjorde övningen i form och gav efter :)

Sen började jag tölta, jätteskillnad. Gjorde samma sak där, ställde henne inåt och efter några varv var formen där och då kunde jag rakställa henne och driva på, utan att hon for iväg i pass :idea:
Hoppas du förstår lite vad jag skrev :p

Lycka till :D

Mycket bra tips här!
Jag har provat många metoder både på min gamla trotjänare som mer än gärna gick i grisepass och mammas unghäst som har en fantastisk trav men inte ville ta ett töltsteg! (det går framåt där, nu tar han åtminstone ca 5:D )
Först och främst (som många andra redan sagt) måste hästen vara mjuk i sidorna och gärna ha kondition och muskler.
1.Prova öka skritten tills det blir tölt.
2.Samma som ovan fast i skänkelvikning. (effektivare enligt min erfarenhet då hästen lättare trampar under sig)
3.Tölt från trav: Sakta ner traven, gör en (ev flera) halvhalt(er) och förhoppningsvis går hästen över i tölt.
4.Tölta på liten volt. (enklast på ridbana)
5.Kombinerad volt tillbaka/bakdelsvändning. Sätt igång tölten när hästen har bakbenen väl under sig.
Vad du än provar för metod så kom ihåg att avbryta och berömma bara hästen tar 2 töltsteg! Sedan kan man utöka stegen allteftersom hästen lär sig.
Lycka till!

Borde inte galoppfattningar vara bra?
Då använder de ju inte bukmusklerna samsidigt.

Jag brukar promenera med min häst, och då vi kommer till´en ganska brant backe, gör vi galoppfattningar, det är kul! Några galoppsteg, sedan skritt, rygga nedför ngt steg, och galoppfattning igen.

Sedan "smyger" vi ned för backen igen, och det är komiskt hur hon följer mitt sätt att gå. Om jag smyger med höga benlyft, ja då gör hon likadant.

Naella: Jag har samma problem som du, min Vidar vill mest gå i grisepass. Men jag har börjat skritta, trava och tölta i låg form, då får han ryggmuskler och orkar bära sig. Jag kortade upp honom en gång under ridturen från låg tölt till form, och han gick verkligen KLOCKRENT! Men det är även viktigt med uppmjukande rörelser, så som öppna, skänkelvikning, framdelsvändning m.m. Nu vilar Vidar, så jag vet inte hur han kommer att vara när jag säter igång honom, men då ska jag börja med longering med och utan lina, tömkörning, samt handhästträning och hoppas att han får bra psyke och blir sammarbetvillig +b att han ska bli mjuk och fin :) Men han har en jävla fin trav och galopp, det är ett + :)

Hejsan! Jag har exakt samma problem som du. Min häst hade bara stått i 9 år innen hon vart inriden( jättemysko!!:smirk: )
Då fick hon föl och efter det så stod hon bara. Åt, åt och åt mitt i en ensilagebal. Dygnet runt.
Jag har haft mycket problem med tölten. Hon var lättöltad, men jag var så överlycklig över att få sitta på en häst, att jag liksom mest brydde mej om att jag satt kvar, att hon inte skenade me mej.
Så då fick hon ju göra lite så och så. Hon tog galoppen iställe för trav, och hon rollade, vart passtaktig osv osv. vi rider ju ut mest jämt. I somras klättrade vi mycket. Det var jobbigt för hästarna. Men de fick mer muskler. Nu rider jag nästan varje dag, och de får mer och mer kondis. Vi började med tölten i nerförsbackar, det är ett tips det behöver bara slutta netdåt så kan man tölta ganska lätt. Nu töltar hon nör jag ber i nästan varje nerförsbacke, och hon har börjat på raksträckorna med.
Det är mitt lilla tips, och sen att du gärna tar hjälp av instruktör.´

:banana: :bump: :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 546
Senast: sorbifolia
·
Islandshäst Jag har ganska nyligen (och av ren slump som jag såhär i efterhand är extremt glad för) gått över från 3-gångare till islandshäst och...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Koppen
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V