Töltövningar och tips

D

_Diddl_

Hej!
Nu finns det ju massa såna här trådar och helt okej att en moderator isåfall låser den.
Jag har nämligen fått ett valack på 4 år och han har lite svårt för tölten.
Det han har svårt för är att han får inte den där tölten utan slappa travtölten och han vill inte höja huvudet och jag har försökt att träna han med det där höga huvudet men han står bara still har ni några tips för hur jag kan träna han? :crazy:
Tacksam för svar. kram/ _diddl_ :bow:

Sv: Töltövningar och tips

Ett högt huvud är inte målet, vet inte om jag missförstår din fråga ;)

Om han bara är fyra år så får du ha överseened med form mm och vara glad att han bjuder tölt bara det är framgång.

Om det är så att han bjuder tölt så tacka och ta emot och jobba små steg därifrån. Travtakt brukar betyda för lite bjudning så pröva att driva försiktigt och om det blir bättre så ge eftergift med att avsluta eller göra något annat. Viktig att inte trötta ut och istället jobba långsiktigt och stärka överlingen på sikt.

Lycka till!

Du FÅR inte försöka få en 4-åring att höja huvudet för att tölta. Den där hästen är inte ens inriden än, har jag förstått.

Du måste rida för tränare.

När min häst var fyra töltade han inte alls..... Först var han "tregångare" och sedan kom grisepass. Ur grisepassen kom så småningom en passtaktig tölt som med träning blev allt renare. Nu, vid tio års ålder, är han en riktigt bra töltare med bra självbärighet och ett riktigt tjusigt ökat tempo. Så det är liksom ingen panik om en fyraåring inte töltar så bra.

På en så ung häst är det vanligt att den inte orkar riktigt, utan behöver tränas upp muskulärt. Den har ju inte blivit riden så länge än!

Jag föreslår att du struntar i var hästen har huvudet, och istället försöker fokusera på att få med bakdelen och träna hästen så att den mer och mer orkar vinkla sig bak och samla ihop sig. Skolorna (öppna och sluta) är bra hjälpmedel, där hästen lär sig trampa under lite med ett ben i taget. Noggrannt ridna övergångar och tempoväxlingar kan också vara till hjälp, liksom bara "vanlig" ridning i skog och mark, där hästen får klättra, kliva över stock och sten osv. Att tölta i lätt nerförslut kan också ibland hjälpa hästen att trampa under sig mer.

En så ung häst har betydligt viktigare saker att lära sig än att träna tölt. Hur mycket är den riden i grunden? Hur lång erfarenhet av ridning och unga hästar har du? En ung häst ska ridas annorlunda än en färdig, bara att vara ridvan räcker inte för att utbilda en häst. Din frågeställning luktar okunskap lång väg om du ursäktar. Jag tycker du börjar i helt fel ände om du börjar bråka med tölttakt och framför allt försöker dra upp huvudet i tölten på en 4åring :eek: Har hästen ens grundkondition att orka det du kräver av den? Muskler att orka bära en ryttare och en sadel? Förstår den hjälperna?

Börja med att träna och befästa grunderna. Starta stanna svänga, öka/minska tempot, finna balans under sig själv, gå undan för tryck. Sen ska den lösgöras och efter det förstå och orka samla sig mm mm. Sen kan man börja leta gångarter, innan dess räcker det att den travar resp galopperar för tydliga signaler, helst med en trygg läromästare framför sig som den får följa efter medan den lär sig vad ryttaren menar med sina olika signaler.

Lämna hästen på ordentlig inridning eller ta åtminstone hjälp av en duktig instruktör med unghästerfarenhet. Det lönar sig i längden och ger hästen en bättre start i utbildningen. Gör du fel i det här skedet kan hästen få stora problem i framtiden, kanske rent av bli helt förstörd. Och det tråkigaste som finns är hästar som döms ut vid 6 års ålder med förslitningsskador pga felaktig grundträning.

Vilket otroligt kunnigt inlägg! En fyraåring som har svårt för tölten. Vad konstigt. Många fyraåringar är ju inte ens färdiginridna och tölten är oftast bara påbörjad. Hur kan du ens tänka på "form" när hästen är så ung?!

Blir så less när jag läser om så okunniga människor som kräver mer av sina djur än vad de är mogna för. Han orkar inte bära sig i form fattar du väl? Inga tips i världen kan få honom att gå i form just nu, han måste få växa till sig och utvecklas tills han är mogen och har muskler för att tölta i form.

Hmm "jag har försökt att träna han med det där höga huvudet men han står bara still" Hur gjorde du då? Slet upp huvudet på honom??
Håller med de tidigare inläggen, mina hästar fick tiden på sig och helt plötsligt kommer tölten.
4år, då satt jag bara på min valack och åkte med, och stoet var inte ens uppsutten då.

Nu tror jag inte _Diddl_ är så gammal.
Men jag håller med! Ta hjälp av instruktör! Och sluta tölta 4-åringen! Det skall göras med omdöme!

/Malin

Det framgår väldigt tydligt att du är barn, inte minst eftersom din mamma också skriver här. Hon skrev för bara några veckor sen att hon just börjat rida in er häst och därför undrar jag om din beskrivning av hur du rider honom är riktigt sann.

Om du bara vill prata häst i största allmänhet kan du ju göra det på det nya gnäggforumet som hör till Islandshäst.

Du FÅR inte försöka få en 4-åring att höja huvudet för att tölta. Den där hästen är inte ens inriden än, har jag förstått.

Du måste rida för tränare.

Var har du fått det ifrån?? Hur kan du veta det?
Jag vet vem _Diddl_ pratar om, och han är inriden, ja!

Det framgår väldigt tydligt att du är barn, inte minst eftersom din mamma också skriver här. Hon skrev för bara några veckor sen att hon just börjat rida in er häst och därför undrar jag om din beskrivning av hur du rider honom är riktigt sann.

Om du bara vill prata häst i största allmänhet kan du ju göra det på det nya gnäggforumet som hör till Islandshäst.

Nu råkar det vara så att det inte är samma häst.

Jisses, jag har en fyra och ett halvt-åring. Har inte ens suttit på henne ännu, vi håller på att lära känna varandra. Tränar start och stopp från marken, gör ledövningar, kyssa stigbygeln. Longerar försiktigt och tränar på att stå still. Flytta fram och bakdel. Backa och komma. När tiden är mogen så sitter jag upp, då tränar vi med en erfaren tjej vid vår sida och så lär vi över det vi lärt oss på marken till ryttarens hjälper. Tag det lugnt med den lille.

OA

Så ni har två fyraåriga valacker alltså? Jag hade sett att ni båda skrev om en Grim och då var det rätt lätt att koppla ihop er.

Dessutom har du skrivit att du börjat rida in Grim - men jag har inte sett att ni skrivit om ytterligare en fyraårig valack. Däremot har väl din dotter skrivit om ett sto som var på gång. Jag är nog ovan vid den omsättningen på hästar, om nu det här var fel.

Oavsett vilken häst det är så hoppas jag att du ingriper när din dotter försöker "att träna han med det där höga huvudet men han står bara still"

Så ni har två fyraåriga valacker alltså?

Ja.
En är inriden. Och han LÅNAR vi. Ägaren har gett oss tillåtelse att rida han lite grann.
Den ANDRA 4 åringen är så orörd att jag får dåligt samvete!

Dessutom har du skrivit att du börjat rida in Grim - men jag har inte sett att ni skrivit om ytterligare en fyraårig valack. Däremot har väl din dotter skrivit om ett sto som var på gång. Jag är nog ovan vid den omsättningen på hästar, om nu det här var fel.

Vad det var för sto har jag inte nån dj*la aning om.
Det var väl nån hon drömde om att få ha.
Och ja; inridning är påbörjad så tillvida att vi har börjat HANTERA 4 åringen. Har jag klargjort mig nu?

Oavsett vilken häst det är så hoppas jag att du ingriper när din dotter försöker "att träna han med det där höga huvudet men han står bara still"

Det kan du/ni ger er på!
Vad tror du att en 10 åring kan egentligen??? :smirk:

Over and out

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr hej! Är en tjej på 14 år som tävlar på lätt c-lätt b nivå i dressyr på min d-ponny. Tränar även vissa delar ur lätt A1, så har vi tur...
Svar
5
· Visningar
2 225
Senast: Emma2000
·
Islandshäst Okej, jag vet att det är jättesvårt att uppskatta ett marknadsvärde på en häst så det ska jag inte fråga om. Istället tänkte jag mig på...
Svar
18
· Visningar
4 648
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2