tölten skumpig!?

H

_hekla_

alla säger ju att tölten är en flytande gångart som man sitter "helt" still i. men min häst töltar me stora rörelser på frammbenen och då blir det "skumpigt" är det bra eller dåligt? det är ju inte så skummpigt så man rammlar av :D men ändå!

Sv: tölten skumpig!?

Har hästen mycket rörelser är det inte säkert att man sitter helt stilla.

okejjj tack men om hästen har passanlag huur skulle ni typ rida för att få bort det?

passanlaget kan du aldrig rida bort. Du kan däremot jobba med hästen så att den inte blandar in passen i övriga gångarter. Mycket lösgörande arbete med hästen , hästar blir ofta passaktiga när dom spänner sig.

okejj tack så mycket min häst är 5 år så vi har mycket att jobba med :D

Jag har en 20-åring som kan ha otroligt mjuk tölt, men men skenet kan bedra. Rids han fram/igång ordentligt, och ryggen kommer igång så är hans tölt och trav inte att leka med, galoppen kan upplevas som rent ut sagt vidrig. Bl a minns jag en final, där jag var säker på att publiken kunde läsa DN mellan hästen och mig vid varje galoppsprång.:crazy:

hihihih jaaa alla har vi ju våra roliga stunder :D

Hej
eftersom din häst inte är mer än 5 år, så kan du kanske inte räkna med att ha en fin tölt, tar ju sin tid att utveckla den, om det inte är en naturtöltare dvs. Lycka till

Tölten brukar vara snarare "gungig" än skumpig.. är den skumpig är det nog en del pass men är den så att man gungar fram och tillbaka är den oftast ren :)

Jag lånar en bit av din tråd och ställer en följdfråga.

Är tölten mer stilla om hästen har en lång rygg än om hästen har en kort rygg?

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 363
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka