Töltar denna häst?

Sv: Töltar denna häst?

Det är ett fullblod som jag har på foder just nu, däremot äger jag en travare men han är ute på foder just nu. Du kanske trodde det var han?

kan iofs inte så mycket om tölt men det ser inte ut som att den töltar tycker jag. ser mer ut som att hästen försöker gå fram mer än vad ryttaren tillåter. slänger upp huvet och försöker få fram frambenet. därav det höga huvudet och höga benlyften!

Det var ett fullblod...? :angel:

Hoppsan. Är det? Kollade, jo.

Men då vet jag inte. Har haft ett fullblod som gått galopplöp, och han hade normal trav och galopp, hoppade allt över en meter. Gick i bra, bärig form.

Hur kommer det sej hästen går så här, då? Jag skulle ju fundera. Ont i ryggen, bäcken? Tänder?

Eller att han vill sticka. :angel:
Om du läser hela tråden eller för all del bara första sidan så ser du att jag har lagt in en bild som visar hur han går normalt sett.
Kan visa den igen lika gärna så folk förstår:

4dec1.jpg

Bonusbilder:

http://www.nordiq.net/klas/Helena/sk%e4nkelvikning.jpg

Ignorera ryttaren här tack:
http://www.nordiq.net/klas/Helena/uppf%f6rsbacke.jpg

Senast ändrad:

Det ser ju fint ut. Va korta stigläder du har förrsten? kanske hästen behöver stöd av dina ben runt om? Som vid centerrad övning - man ger hästen stöd med hela benet om hästen, den känner sej trygg och stabil under ryttaren.

Ta och se vad du gör. Allt du gör påverkar ju hästen. Stabilt säte, bra hand, stabila ben som stöder och tryggar ger mycket för hästen.

Nu kanske det bara är jag som missat hon om berättat hur länge hästen gått som ridhäst, om den har startat på löp osv.

De bekanta jag har som har fd. galoppörer har kortare stigläder än allround av anledningen till att hästarna inte är vana vid skänklar, när de tränats om till ridhästar så har dom succesivt längt stiglädrerna allteftersom hästarna anpassat sig mer som ridhästar.

Nu vet ju inte jag om det är så fallet är med denna hästen iofs.

EDIT: Nu såg jag att hästen hade startat i löp..

Nu är det väldigt längesedan jag red "mitt" fullblod, men han reds med normallånga läder, bortsett från när han fick galoppera rejält och när han hoppades. Jag red honom barbacka också, lite väl häftigt med den här hästen för han var inte direkt rund och gó över ryggen även om han hade muskler mm.

Enda problemet var att han hoppade över allt som var högre än 1 m. Vid lugna skritt-turer kunde jag plötsligt flyga i luften över nerhängande trädgrenar :D

Det var en underbar häst. Och en bra hopphäst. Hoppade 1. 70 m med honom. Med underbart lynne. *saknar*

Jag har för mig att jag läste i hennes urspungliga tråd att anledningen till stiglädrerna var att hon inte hade några längre? Och att hon skulle byta ut dom snarast...

Jag har för mig att jag läste i hennes urspungliga tråd att anledningen till stiglädrerna var att hon inte hade några längre? Och att hon skulle byta ut dom snarast...

Helt rätt. Jag fick den här utrustningen med honom när jag blev fodervärd, jag kollar efter andra läder i denna stund.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka