Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
vad ar det for skillnad pa tolt o pass? For mina amatorogon ser det ut som passgang
Jag vet att det ar olika gangarter men hur ser det ut liksom?
Det ser ut som ganska ren tölt men det är svårt att säga hur ren den är på en bild, särskilt i just detta moment. Som före detta fullblodsentusiast kan jag säga att fullblod har lättare för tölt och är rörligare och mjukare än halvblod. På fullblodssidan är det intressanta en mycket snabb galopp och man har struntat att avla bort tölt för att få en ren och stor trav men man har samtidigt inte heller avlat för tölt. Dock går hästen i en hemsk form med sänkt rygg och nosen pekande i luften och jag lider verkligen med hästen att den tvingas gå så här! Usch och fy! Det finns de som rider islandshäst så här också och tom på tävlingar och det är gräsligt!!!
Som sagt så försöker jag inte ens tölta. Varför då skriva att hästen kan knäckas om den arbetas så här till mig? Det verkar ju då som om du antar att jag faktiskt försöker tölta honom. Förlåt om jag missuppfattade dig där.
Till dig och sjoberga:
Jag försöker inte tölta med den här hästen om ni trodde det så speciellt du; sambaengi; bör akta dig för att spy galla över oss. Du kanske såg den andra bilden jag lade ut? Där jag skrev att så brukar det normalt se ut.
Ta reda på alla fakta först innan du kritiserar mig för att tvinga hästen att gå i den här formen!
Du/ni borde fattat att eftersom jag skrev att jag inte kan mycket om islandshästar och att jag inte ens vet hur en tölt ser ut att jag därigenom inte KAN eller ger mig på att försöka tölta med ett fullblod.
Som (nästan) alla kan utläsa ur ursprungsinlägget så var det några personer som påstod att han töltade och jag undrade om det var så. Skulle jag knappast gjort om jag visste att vi höll på att träna tölt, vilket vi inte gjorde.
Hästen lider inte det minsta kan jag lugna er med, han väljer själv när han vill gå harmoniskt i paddocken eller ösa iväg på egen hand.
Angående mitt s.k järngrepp så håller jag aldrig hårt i hästar utom när de vill rusa iväg på egen hand, eller ska jag kanske låta den rusa runt några varv i paddocken som den vill istället? De andra ekipagen får väl flytta på sig.
Försöker annars bromsa med sitsen också men det hinns inte alltid med när hästen kastar sig framåt.
Det är så många som försöker träna tölt på alla möjliga sorters hästar idag och tyvärr tar de ofta efter den oftast felaktiga läran som instrueras på turrridningar där man istället för att prata om att rida en häst i samlad och bärig form, säger; "Höj händerna och lyft hästens huvud samt luta dig bakåt, så töltar hästen!", med resultatet en häst som rör sig med sänkt rygg och tappad bakdel och bärs i handen och därmed blir framtung, även om näsan pekar i himlen! Jag vill poängtera att så rider inte en kunnig ryttare tölt men det kan ju vara svårt för de som rider på tur med många totalt oerfarna ryttare, att klara av att rida en häst i korrekt bärighet, därav denna tokiga instruktion.