Töltar denna häst?

Sv: Töltar denna häst?

Jag tycker det ser ut som tölt, ja.

Och ja, det finns rätt många raser som kan tölta. Skulle tro att halvblod är de som är sämst på tölt, då de ju från början är vagnshästar avlade på en stor, stark och vacker trav....

Ja, det ser ut som tölt, om inte bilden luras, den är ganska mörk. Eftersom bilden är ganska otydlig så svär jag inte till 100% på nedanstående, men det är i alla fall min uppfattning.

Men, precis som filnamnet på bilden antyder, det är en mycket oharmonisk tölt hästen rids i. Hästen går högt med huvudet, ryttaren ser ut att ha ett järngrepp i tyglarna och hästen sänker ryggen.

Om den här hästen ska fortsätta att ridas i den här gångarten så måste man grundträna den, annars kommer det här att knäcka hästen på längre sikt! Precis som islandshästar som rids i den här formen, det förekommer tyvärr alltför ofta. Och trots att hästen går i den formen väljer för många ryttare att tölta jämt och ständigt, istället för att grundträna hästen.

Har inte nått bra program på denna datorn, men jag ljusade upp bilden lite grand och så. Bilden är så oskarp så det är svårt att se, men vad jag kan urskilja så har hästen höger fram + vänster bak i backen, vänster fram i luften, samt höger bak i marken men påväg att lämna.

oharmoniskt.png

vad ar det for skillnad pa tolt o pass? For mina amatorogon ser det ut som passgang :confused:
Jag vet att det ar olika gangarter men hur ser det ut liksom?

Pass är en tvåtaktig gångart som är väldigt lateral. I grisepass, eller pass i kort tempo, är det inget svävmoment. I flygande pass däremot så ingår svävmomentet och det går då väldigt snabbt.

Tölt är en fyrtaktig gångart där hästen växlar mellan att ha två eller ett ben i marken (tre i riktigt kort tempo). Eftersom svävmoment saknas är det ofta en mjuk och bekväm gångart.

Kolla HÄR. Klicka bara på "gångartsskola" i vänsterspalten. Hoppas att jag kom ihåg rätt adress nu!

vad ar det for skillnad pa tolt o pass? For mina amatorogon ser det ut som passgang :confused:
Jag vet att det ar olika gangarter men hur ser det ut liksom?

Flygande pass med lite för lågt tempo men fin hållning

snor6.jpg

Ännu snabbare pass

radrik.jpg

Flygande pass är den enda önskvärda passgången hos islandshäst och har ett tydligt svävmoment plus går enormt snabbt. Ren pass är tvåtaktig. Grisepass går långsammare och har inget sväv, eller är helt enkelt för långsam. (Grisepass med studs..) Hästen vaggar liksom fram, oftast med ganska raka ben.

Ökad tölt
leiknir.jpg

Tölt är fyrtaktigt, samma sidas ben förflyttar sig nästan samtidigt men bakhoven landar före framhoven, det finns inget svävmoment, därför är det väldigt bekvämt. Hästen förflyttar benen som i skritt, fast snabbare.

Nu klarnade det kanske något?

Det ser ut som ganska ren tölt men det är svårt att säga hur ren den är på en bild, särskilt i just detta moment. Som före detta fullblodsentusiast kan jag säga att fullblod har lättare för tölt och är rörligare och mjukare än halvblod. På fullblodssidan är det intressanta en mycket snabb galopp och man har struntat att avla bort tölt för att få en ren och stor trav men man har samtidigt inte heller avlat för tölt. Dock går hästen i en hemsk form med sänkt rygg och nosen pekande i luften och jag lider verkligen med hästen att den tvingas gå så här! Usch och fy! Det finns de som rider islandshäst så här också och tom på tävlingar och det är gräsligt!!!:crazy:

Till dig och sjoberga:

Jag försöker inte tölta med den här hästen om ni trodde det så speciellt du; sambaengi; bör akta dig för att spy galla över oss. Du kanske såg den andra bilden jag lade ut? :mad: Där jag skrev att så brukar det normalt se ut.
Ta reda på alla fakta först innan du kritiserar mig för att tvinga hästen att gå i den här formen! :devil:
Du/ni borde fattat att eftersom jag skrev att jag inte kan mycket om islandshästar och att jag inte ens vet hur en tölt ser ut att jag därigenom inte KAN eller ger mig på att försöka tölta med ett fullblod.
Som (nästan) alla kan utläsa ur ursprungsinlägget så var det några personer som påstod att han töltade och jag undrade om det var så. Skulle jag knappast gjort om jag visste att vi höll på att träna tölt, vilket vi inte gjorde.
Hästen lider inte det minsta kan jag lugna er med, han väljer själv när han vill gå harmoniskt i paddocken eller ösa iväg på egen hand.
Angående mitt s.k järngrepp så håller jag aldrig hårt i hästar utom när de vill rusa iväg på egen hand, eller ska jag kanske låta den rusa runt några varv i paddocken som den vill istället? De andra ekipagen får väl flytta på sig. :devil:
Försöker annars bromsa med sitsen också men det hinns inte alltid med när hästen kastar sig framåt.

Senast ändrad:

Varför ta det hela som ett personangrepp?:confused: Du lade ut bilden och bad om kommentarer. Vi gav kommentarer, det är inget angrepp.

Jag berättade om vad jag såg, enligt min åsikt. Jag vet inte hur du rider i allmänhet, fick ju bara en ögonblicksbild!!! Och insikt om att just den varianten inte var hållbar verkar du ha eftersom bilden hette "oharmonisk.jpg".

Vi har en islandshäst som har tendenser att gå i tölt på det sätt du visar på bilden, sänkt rygg och spänd, upp med huvudet. Men hamnar man i det läget så är min åsikt att man bör avbryta töltarbetet och jobba från grunden.

Som sagt så försöker jag inte ens tölta. Varför då skriva att hästen kan knäckas om den arbetas så här till mig? Det verkar ju då som om du antar att jag faktiskt försöker tölta honom. Förlåt om jag missuppfattade dig där.

Som sagt så försöker jag inte ens tölta. Varför då skriva att hästen kan knäckas om den arbetas så här till mig? Det verkar ju då som om du antar att jag faktiskt försöker tölta honom. Förlåt om jag missuppfattade dig där.

Det framgick inte att det var av "misstag" av första inlägget, det framfick inte mycket alls av första inlägget. Och jag tycker inte alls att det vore fel att jobba med tölt om hästen har talang för det! Men då på rätt sätt.

Du frågade om hästen töltar.

Svaret är ja, men mycket oharmoniskt. Kanske hade det svaret räckt?

Jag tycker att det ser ut som vad som närmast kan kallas tölt...
De allra flesta hästar kan nog tölta, men hos de flesta raser blir detta en spänd och inte alls trevlig gångart - för varken häst eller ryttare..närmast ett taktfel, på samma sätt som ridhästar som spänner sig rejält kan bli väldigt passiga i skritten (nu menar jag inte islandshästar i första hand)
Så, ja, jag tycker nog att din häst töltar på bilden, men det är nog inte något som bör uppmuntras eller ridas fram, vilket jag inte tror att du gör heller efter att ha läst dina inlägg...

Nej, jag tänker absolut inte börja töltträna denna häst, skulle jag inte ens göra på en isis då jag inte vet hur man gör. :)
Tror inte att det kommer utvecklas utan det är nog bara en grej han gör när han blir lite för het och jag inte låter han sticka.
Ville med tråden veta om det var möjligt för andra raser att tölta och att det var "kul" att han tydligen kunde göra det.

Till dig och sjoberga:

Jag försöker inte tölta med den här hästen om ni trodde det så speciellt du; sambaengi; bör akta dig för att spy galla över oss. Du kanske såg den andra bilden jag lade ut? :mad: Där jag skrev att så brukar det normalt se ut.
Ta reda på alla fakta först innan du kritiserar mig för att tvinga hästen att gå i den här formen! :devil:
Du/ni borde fattat att eftersom jag skrev att jag inte kan mycket om islandshästar och att jag inte ens vet hur en tölt ser ut att jag därigenom inte KAN eller ger mig på att försöka tölta med ett fullblod.
Som (nästan) alla kan utläsa ur ursprungsinlägget så var det några personer som påstod att han töltade och jag undrade om det var så. Skulle jag knappast gjort om jag visste att vi höll på att träna tölt, vilket vi inte gjorde.
Hästen lider inte det minsta kan jag lugna er med, han väljer själv när han vill gå harmoniskt i paddocken eller ösa iväg på egen hand.
Angående mitt s.k järngrepp så håller jag aldrig hårt i hästar utom när de vill rusa iväg på egen hand, eller ska jag kanske låta den rusa runt några varv i paddocken som den vill istället? De andra ekipagen får väl flytta på sig. :devil:
Försöker annars bromsa med sitsen också men det hinns inte alltid med när hästen kastar sig framåt.

Nu uppfattade inte jag det alls som att det var du som red hästen utan att det var någon annan som tränade sin häst och försökte träna tölt och att du undrade om det verkligen var tölt. Tyvärr finns det de som tränar tölt så här och det är bedrövligt och något jag starkt tar avstånd från och tar varje tillfälle att påpeka för hästarnas skull! Jag kan förstå att man måste bromsa ett tävlingstränat fullblod. Har ridit och tränat flera sådana själv, så jag vet hur svårt det kan vara! Men eftersom jag inte visste vilket så tog jag tillfället i akt för alla hästars skull att påpeka att det här är farligt för hästen. Om du skrivit lite mer bakgrund så hade jag formulerat svaret annorlunda.

Det är så många som försöker träna tölt på alla möjliga sorters hästar idag och tyvärr tar de ofta efter den oftast felaktiga läran som instrueras på turrridningar där man istället för att prata om att rida en häst i samlad och bärig form, säger; "Höj händerna och lyft hästens huvud samt luta dig bakåt, så töltar hästen!", med resultatet en häst som rör sig med sänkt rygg och tappad bakdel och bärs i handen och därmed blir framtung, även om näsan pekar i himlen! Jag vill poängtera att så rider inte en kunnig ryttare tölt men det kan ju vara svårt för de som rider på tur med många totalt oerfarna ryttare, att klara av att rida en häst i korrekt bärighet, därav denna tokiga instruktion.

Så är det inte töltar du försöker göra utan bara bromsa hästen och den reagerar med att kasta upp huvudet och takta in i tölt, skall du inte ta åt dig! Förstå istället att jag värnar om hästarnas väl och vill se till deras bästa och ser jag en sådan sak säger jag ifrån, även om det väcker upprörda känslor. Min tanke var snarare att du skulle säga till den här ryttaren som tränar tölt att hon plågar sin häst, men nu var det ju ingen töltträning och du har fått reda på att om du är intresserad av att töltträna din häst så skall du inte göra så här. OK? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det är så många som försöker träna tölt på alla möjliga sorters hästar idag och tyvärr tar de ofta efter den oftast felaktiga läran som instrueras på turrridningar där man istället för att prata om att rida en häst i samlad och bärig form, säger; "Höj händerna och lyft hästens huvud samt luta dig bakåt, så töltar hästen!", med resultatet en häst som rör sig med sänkt rygg och tappad bakdel och bärs i handen och därmed blir framtung, även om näsan pekar i himlen! Jag vill poängtera att så rider inte en kunnig ryttare tölt men det kan ju vara svårt för de som rider på tur med många totalt oerfarna ryttare, att klara av att rida en häst i korrekt bärighet, därav denna tokiga instruktion.

Nu vill jag försvara mig. Denna "lära" är precis som du påpekar fel, men inte heller något som lärs ut vid t.ex. min turridning och jag vet också många andra i "branschen" som inte heller gör det. Händerna bör normalt inte höjas alls, så tränar vi våra hästar. Vissa hästar kan tydliggöras hjälpen för tölt genom en svag höjning av handen och åstadkomma en svag resning av huvudet. Det får dock inte ske på bekostnad av en SÄNKT rygg, då blir det bara tokigt. Och ja, tyngd mot bakdelen av hästen är ofta positivt för tölten, men det skapas inte i första hand genom att ryttaren lutar sig, utan genom sitsen. Sedan kan man också här "fuska" lite genom att luta sig och det fusket brukar faktiskt inte ge några nackdelar för hästens form.

Självklart är det svårt för en oerfaren att rida en häst i korrekt bärighet i perfekt tölt. Men för den sakens skull innebär inte att man bör ta en genväg som ger en gångart som skadar hästen!

Sedan vet jag tyvärr att denna "genväg" fortfarande praktiseras i alltför hög utsträckning, men den dominerar inte (enligt mina erfarenheter och diskussioner).

Och sedan är det ju inte bara tölt man håller på med. Tölten är en liten del av en total ridtur. Ett schema i skrittvärmning, trav, galopp och tölt är trevligast, både för ryttare och häst. Vi rider få turer med enbart skritt+tölt och det gör vi bara under korta turer.

Det här är ju en travare, och de är ju vana gå i den höga formen från travträningen.

Det tar ju väldigt lång tid få travare gå ner i en mer normal form och använda ryggen.

Du har ett rejält jobb framför dej, hoppas det går bra!

Visst töltar många travare, och kanske är det lättare för hästen hålla balansen så här och därför söker in emot tölttakt? Inget svar, bara allmäna funderingar kring travare som skall bli ridhäst.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka