Töltar denna häst?

Heulwen

Trådstartare
Ja, alltså jag kan ju inte så mycket om isisar men nu har två personer påstått att denna häst töltar. :confused:
Kan andra raser än isisar och vissa travare tölta?

Bild:

oharmoniskt.jpg

Sv: Töltar denna häst?

kan vara tölt, alla raser "kan" ju tölta men har förlorat gångarten när andra utvecklats.. be någon filma en snutt när hästen går sådär så är det lättare att se..

Nu är bilden jättedålig, men tyvärr tycker jag att det ser ut som grisepass. Alldeles för mycket lateral, tölten är mera fyrtaktig och inte någon man ens anar på bilden. Men som sagt, den är mörk och svår att se på.

Okej, det här är ett renrasigt fullblod iaf. Ska se om jag kan fånga det på film någon gång.
Kan fullblod grisepassa?

Eg. så är väl det "bortavlat", men förekommer lite här och där hos olika individer av olika raser;)

Men hade jag varit som du hade jag tagit kontakt med någon som kan det här med tölt, och TRÄNAT på det:) Du får garanterat en speciell häst, och en skön gångart samtidigt;)

Jag tycker det ser ut som tölt helt klart.

Grisepass? Vi kanske har olika datorskärmar, jag tycker man ser tydligt vart benen är...

Det som är lite lustigt är att denna häst sprungit in mellan 4-5 miljoner på galoppen. Vore kul om han kunde tölta också. :p

Oj:o Hade ja varit kul om han "bara" kunde tölta, men att ha sprungit in pengar också... WOW vilken häst;) :)

Är det ett varmblod?

Alla raser kan ju tölta men alla har ju inte den chansen att träna den eller få fram den!

Men det ser ut som det är tölt :)

Han är väldigt vacker! Jag brukar inte gilla fullblod, tycker de ser så "stela" ut, men din är en sådan som man vill hitta:)

Har hört att ju planare kors desto svårare för tölt;) Och plana kors är det fulaste jag vet:rofl:

Jag tycker det ser ut som tölt helt klart.

Grisepass? Vi kanske har olika datorskärmar, jag tycker man ser tydligt vart benen är...

Jag ser inte höger bak riktigt, det ser ut som om den är lite i luften samtidigt som höger framben vilket ger en 2-taktig lateral.

tycker de ser ut som hästen ska fatta fel galllopp och har väldigt bråtom- därav de höga huvet.

Okej, det här är ett renrasigt fullblod iaf. Ska se om jag kan fånga det på film någon gång.
Kan fullblod grisepassa?

Det ser ut som ganska ren tölt men det är svårt att säga hur ren den är på en bild, särskilt i just detta moment. Som före detta fullblodsentusiast kan jag säga att fullblod har lättare för tölt och är rörligare och mjukare än halvblod. På fullblodssidan är det intressanta en mycket snabb galopp och man har struntat att avla bort tölt för att få en ren och stor trav men man har samtidigt inte heller avlat för tölt. Dock går hästen i en hemsk form med sänkt rygg och nosen pekande i luften och jag lider verkligen med hästen att den tvingas gå så här! Usch och fy! Det finns de som rider islandshäst så här också och tom på tävlingar och det är gräsligt!!!:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Har hört att ju planare kors desto svårare för tölt;) Och plana kors är det fulaste jag vet:rofl:

Jag håller med! Vanligt på halvblod och araber men inte på bra kapplöpningsfullblod. De har ofta en mycket bra och rund rumpa med ett runt och markerat kors. Jo, jag gillar fortfarande fullblod! Speciellt att flyga fram i tävlingsgalopp som faktiskt är 4-taktig men inte jämn 4-takt som tölt. Kallas också för 4-språngsgalopp.

tycker de ser ut som hästen ska fatta fel galllopp och har väldigt bråtom- därav de höga huvet.

Ett ivrigt fd tävlingsfullblod har rätt mycket vilja och vill iväg. Håller man då igen och inte släpper iväg hästen kan den börja 4-takta och det kan utvecklas till tölt. Men som sagt formen är ofta mindre bra och inte sällan bedrövlig eftersom hästen kastar upp huvudet i protest att man inte släpper iväg den! Tycker det här ser ut som ett sådant tillfälle. Jag tror att om ett fullblod fick rätt träning från början vad gäller samling och tölt så skulle i alla fall en del individer kunna bli hyfsade på tölt.

Det bakbenet är ner i marken, i alla fall vad jag kan se på min skärm...

Försöker ljusa upp skärmen lite, men inte fasen blir det bättre. På min skärm är bilden fortfarande lika dålig, den är väldigt mörk speciellt mot underlaget. Men är hoven i backen så är det en tölttakt, men som sagt bilden luras och för mig ser det ut som kotan är vinklad lite i luften.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka